قبلا اغلب تمرکز و علاقه به استفاده از تکنیک‌های کمی ازجمله تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، پیش‌بینی، قیمت‌گذاری و بهینه‌سازی بوده که می‌تواند برای بهبود جنبه‌های فنی استفاده شود. در مقابل، عوامل اجتماعی مانند فرهنگ، استراتژی و...که برای موفقیت مدیریت درآمد (RM) در بلندمدت مفید بوده است عمدتا نادیده گرفته می‌شود؛ درحالی‌که عملیات روزانه RM نشان می‌دهد این عملیات نه‌تنها فعالیتی غیرخطی، بلکه فرآیند پیچیده‌ای است. علاقه یک‌طرفه به جنبه‌های کمی مدیریت درآمد منجر به اعتقاد بر این شد که RM یک فرآیند خطی و به دنبال نشان دادن پیش‌بینی، مدیریت ظرفیت، بهینه‌سازی قیمت، توزیع و ارزیابی به‌عنوان گام‌های پی‌درپی است.

علاوه‌بر این، به‌دلیل پیشرفت‌های فناورانه، دسترسی در حال افزایش مشتریان و وجود داده‌های رقابتی، مدیران درآمد دسترسی به حجم زیادی از داده‌های داخلی و خارجی برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دارند. این منابع مانند امکان بررسی مشتریان، اطلاع از قیمت‌های رقابتی و معیارهای سنجش متفاوت، هتل‌ها را قادر می‌سازد دقیق‌تر وارد بحث شوند. برآوردهای قیمت‌گذاری منعطف، باعث ایجاد یک تغییر در تمرکز از مدیریت ظرفیت به قیمت بهینه‌شده است؛ به این معنی که به‌جای اختصاص تعداد اتاق‌هایی که می‌توانند به فروش برسند به بخش‌های خاص بازار، تمرکز اصلی در ابتدا و در درجه اول در تعیین قیمت مناسب برای هر اتاق است.

چشم‌انداز RM

آینده مدیریت درآمد کاملا به سمت کل یکپارچه حرکت می‌کند. سیستم‌های یکپارچه مدیریت درآمد (TRM)، با توجه به تمام جریان‌های درآمد در یک هتل در حال حرکت است. تصمیم به قبول یا رد یک طرح کسب‌وکار باید بر اساس سهم هر داده در کنار همه جریان‌های درآمدی هتل مورد تحلیل قرار گیرد. درحالی‌که صنعت هتلداری به‌طور ضمنی TRM را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در ۵ سال گذشته توصیف می‌کند، اما عملکرد صنعت در حال حاضر نشان می‌دهد هتل‌ها همچنان مدیریت درآمدی خود را به نحوی جداگانه اداره می‌کنند. یکی از دلایل این رفتار جداگانه از جریان درآمد، ممکن است نداشتن ابزارهای کامپیوتری برای یکپارچه‌سازی پشتیبانی تصمیمات مدیریت درآمد باشد. حرکت سیستم TRM یکپارچه به‌طور کامل، نیازمند آن است که مدیران درآمد به دسترسی کاملی به سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکپارچه داشته و با ابزارهایی که قادر به استفاده از آن هستند به‌طور فزاینده بتوانند تصمیم‌گیری‌های پیچیده‌ای مانند درآمد کل در هر اتاق در دسترس یا سود ناخالص عملیاتی در هر اتاق موجود را بررسی کنند.

علاوه‌بر این، نیاز به ادغام بیشتر سیستم‌های موردنیاز هتل برای رفع نیاز مدیران درآمد به‌منظور تصمیم‌سازی است. پیشرفت فناوری به ادغام حجم در حال رشد اطلاعات و تحلیل انواع داده‌های داخلی و خارجی کمک خواهد کرد و مدیران درآمد را قادر می‌سازد به‌سرعت نسبت به تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها و تغییرات در بازار واکنش فوری نشان دهند. درنهایت، مدیران درآمد باید اقتدار و استقلال بیشتری برای نظارت بر تمام جریان‌های درآمدی در یک هتل یا هتل‌های زنجیره‌ای داشته تا بتوانند نسبت به دریافت و ارائه گزارش‌های مستقیم بهتر عمل کنند. مدیران هتل اغلب به منحصربه‌فرد بودن محصول خود در طول اجرای RM اشاره می‌کنند. بااین‌حال، تجربه نشان داده که راه سختی به‌سوی فرآیند چالش‌برانگیز و اجرای موفقیت‌آمیز RM وجود دارد. وضعیت هتل‌ها باهم متفاوت است و با توجه به‌اندازه، تعداد اتاق‌ها یا گردش مالی و همچنین مشخصات اختصاصی و شرایط بازاری که در آن فعالیت می‌کنند ممکن است شرایط متفاوتی در استفاده از RM داشته باشند.

بنابراین، برای موفقیت سیستم مدیریت درآمد باید به مسائلی چون ترکیب جمعیتی، فناوری و سازمان مربوطه توجه کرد. اگر بخواهیم در حوزه RM تئوری‌ها و روش‌هایی را که مرتبط و کاربردی هستند توسعه دهیم، باید جهان‌بینی مدیران درآمد را در این خصوص تغییر دهیم. امروزه از مدیران درآمدی هتل انتظار می‌رود بتوانند ضمن انجام تجزیه‌وتحلیل‌ها، درک مناسبی از تکنولوژی داشته باشند و بتوانند مشکلات را حل کنند و در نقش مدیران نتیجه‌گرا ظاهر شوند. آنها باید با تفکر استراتژیک، توانایی برقراری ارتباطات موثر با ذی‌نفعان متفاوت را داشته باشند. اکنون جهت فعالیت در این حوزه دیگر سابقه کار در هتل مانند گذشته، به‌عنوان پیش‌نیاز مطرح نیست؛ زیرا اکنون استفاده درست از نرخ‌ها در زمان‌های درست ملاک است و از این بابت تفاوتی با سایر خدمات و تقاضاها نداشته و با آنان قابل‌مقایسه است. اکنون ترجیح داده می‌شود آنان دارای مهارت در ریاضیات و اقتصاد باشند تا اینکه اثبات کنند که دوره کارآموزی سختی را زیر نظر مدیر سختگیری گذرانده‌اند.