3بازار جذاب گردشگری 2018

بازار رویایی هندی‌ها

براساس این گزارش، هند کشوری است که ۳۲/ ۱ میلیارد نفر را در خود جای داده است. فرصت‌ها و پتانسیل‌ زیادی برای رشد بلندمدت گردشگران خروجی این کشور وجود دارد. حتی اگر کشوری بتواند تنها یک درصد از بازار خروجی هند را در دست بگیرد، باز هم تعداد زیادی گردشگر به کشور خود اضافه خواهد کرد. رشد سفرهای خروجی اتباع هند نتیجه مستقیم رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر است. هندی‌ها در سال‌های اخیر به‌صورت مداوم رشد اقتصادی را تجربه کردند و همین امر باعث رشد طبقات اقتصادی و توانایی سفرهای خارجی این کشور شده است. وزارت گردشگری هند اعلام کرده که شمار گردشگران خروجی این کشور رشد ۴/ ۱۱ درصدی داشته و از ۳/ ۱۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ به ۴/ ۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده است. در سال ۲۰۱۶، این رشد ۳/ ۷ درصد بود و تعداد مسافران خروجی که این کشور را به مقصد کشورهای دیگر جهان ترک کرده بودند به ۹/ ۲۱ میلیون نفر رسید. سازمان سفر و گردشگری سازمان ملل متحد انتظار دارد این تعداد رشد قابل‌توجهی داشته باشد و در ۳ سال آینده به ۵۰ میلیون نفر برسد.

از سوی دیگر، هندی‌ها به بازار مهمی برای بسیاری از کشورها از جمله سنگاپور و استرالیا تبدیل شده‌اند؛ زیرا قدرت خرید آنها در طول زمان افزایش یافته و مخارج زیادی در سفر خود می‌کنند. در سال ۲۰۱۵، گردشگران هندی در مجموع حدود ۹/ ۱۵ میلیارد دلار صرف مخارج برون‌مرزی خود کرده بودند و انتظار می‌رود این میزان تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو برابر شود و به ۷/ ۴۰ میلیارد دلار برسد. برترین مقاصد سفر هندی‌ها شامل سوئیس، ایالات‌متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، هنگ‌کنگ، استرالیا و آلمان است.

گروه‌های مختلف سفر در هند

تورگردانانی که امیدوارند این بازار را در دست بگیرند، عموما به ۴ دسته مسافران هندی اشاره می‌کنند. دسته نخست مسافرانی هستند که غالبا به‌صورت گروهی سفر می‌کنند. مسافران گروهی اغلب شامل کسانی هستند که برای نخستین بار به سفر خارجی می‌روند؛ کسانی که برنامه سفر آنها از پیش تعیین شده است. در این‌گونه سفرها مشکلی وجود دارد که به دلیل سفر فشرده برای هر مقصد تنها ۲ تا ۳ ساعت زمان آزاد وجود دارد. دسته دوم، مسافران انفرادی هستند. این مسافران باتجربه بوده و ترجیح می‌دهند برنامه‌ سفر خودشان را داشته باشند. آنها به تحقیق و یادگیری آنلاین در مورد مقصد و نیز استفاده از دفترچه‌های راهنما تمایل دارند. تورگردانانی که می‌خواهند این مشتریان را دریابند، باید با عوامل سفر محلی کار کنند.  دسته سوم، مسافرانی با انگیزه‌هایی همانند شرکت در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها و ملاقات‌ها هستند. علاوه بر این موارد، شرکت‌های چندملیتی هندی سخت کار می‌کنند تا کارکنانشان را راضی نگه دارند و مانع از تغییر شغلشان شوند. دادن سفرهای خارجی به منظور تشویق کارکنان یکی از این راه‌ها است. دسته چهارم، دیدن دوستان و خویشاوندان است. این دسته از گردشگران کمترین میزان درآمدها را برای اقتصاد کشور میزبان به همراه دارند و مدت زمان بیشتری نیز در کشور مقصد باقی می‌مانند که حتی به چند هفته نیز می‌رسد. این دسته از هندی‌ها عموما به آمریکای شمالی، بریتانیا و استرالیا سفر می‌کنند.

اما طبق تحلیل‌های موسسه «ترک سافت»، این رزروها برای سفرهای با مسافت طولانی از طریق آژانس‌های معتبر صورت می‌گیرد. البته سایر کانال‌های رزرو کردن نیز مانند «میک مای تریپ»، «یاترا» و «اکسپدیا» وجود دارد. تقریبا ۵۰ درصد از طرح مسافران در فاصله یک تا سه ماه پیش از سفر مقدمات رزرو را فراهم و پروازها و اقامت را نیز حدود ۸ تا ۳۰ روز زودتر انتخاب می‌کنند. مقصد هندی‌ها متاثر از محل زندگی سابق یا فعلی خانواده و دوستانشان است. رسانه‌های اجتماعی نیز نقش بزرگی در این میان دارند و بر تصمیمات خرید سفر پیش از مسافرت، تاثیر می‌گذارند.

مطلوبیت‌های هندی

در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد، هندی‌ها هنگام رفتن به تعطیلات و سفر می‌خواهند با فرهنگ‌های جدید آشنا شوند و زمان باکیفیتی را همراه خانواده‌شان بگذرانند. ایده خانواده و جامعه در فرهنگ هندی بسیار قدرتمند است. مسافران جوان‌تر این کشور مانند نسل هزاره‌، ترجیح می‌دهند ماجراجویانه‌تر سفر کنند اما نسل‌های مسن‌تر بیشتر ترجیح می‌دهند تعطیلاتی آرامش‌بخش را پشت‌سر بگذارند. مسافران هندی همچنین واقعا از خرید کردن در تعطیلات لذت می‌برند.  اما نکاتی که تورگردانان برای جذب این بازار باید منظور کنند، این است که اکثر هندی‌ها گیاه‌خوارند. به اشتراک گذاشتن آنلاین تجربه سفر آنها برایشان مهم است و به همین دلیل تهیه وای‌فای برای آنان اهمیت دارد. آنها تمایل دارند تا دقیقه آخر برنامه سفر خود را تغییر دهند؛ پس منعطف بودن برای انجام چنین تغییراتی مهم است. مسافران هندی ذهنی باز دارند و غذاهای جدید را امتحان می‌کنند. آنها همچنین در سفرهای طولانی با خود غذای هندی می‌برند.

بازار تازه کشف‌شده عرب‌ها

درحالی‌که در سال‌های اخیر تمرکز زیادی بر سفر چینی‌ها بوده، یک بازار مهم و تاثیرگذار دیگر نیز به‌وجود آمده است؛ بازار کشورهای عربی. متخصصان برآورد می‌کنند این بازار رشد بیشتری نیز خواهد کرد. متخصصان صنعت سفر همچنین پیش‌بینی می‌کردند بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ رشد ۵۰ درصدی در صنعت سفر بازارهای عربی ایجاد شود. سفرهای تفریحی در این منطقه بسیار مهم هستند. حدود ۴/ ۷۷ درصد از گردشگری این منطقه مربوط به سفرهای تفریحی است و پیش‌بینی‌های موجود حاکی از این است که تا سال ۲۰۲۷ میزان مخارج گردشگری در این منطقه به ۵/ ۱۹۱ میلیارد درهم افزایش خواهد یافت.  سفرهای داخلی این منطقه نیز علاوه بر سفرهای خارجی آن درحال رشد هستند. برای مثال، مقدار کلی گردشگران بین‌المللی تنها در دبی از ۴/ ۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به ۲/ ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

صنعت توریسم موجب اشتغال ۳۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این منطقه در سال ۲۰۱۶ شد و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۳۲۵ هزار نفر رسیده باشد. این اشتغال‌ها در بخش‌های هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، تورها و حمل و نقل بوده است.  براساس اطلاعات ارائه شده از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری، برآورد می‌شود رشد بلندمدت بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۷ برای مشارکت گردشگری در تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی به ۹/ ۴‌درصد برسد. این درحالی است که درصد برآورد شده برای جهان درحال‌حاضر ۹/ ۳ درصد است. شورای جهانی سفر و گردشگری با این برآورد معتقد است تا سال ۲۰۲۷، توریسم می‌تواند بیش از ۴۰۰ هزار شغل را در امارات متحده عربی ایجاد کند. با ایجاد چنین اشتغالی، پتانسیل رشد اقتصادی برای این کشور بیشتر شده و محلی‌ها نیز نسبت به سفر احساس بهتری پیدا می‌کنند. اغلب مسافران برون‌مرزی کشورهای عربی به‌دنبال مقصدی برای تعطیلات هستند. این گردشگران در جست‌وجوی بازدید کامل یک شهر و کافه‌های بی‌نقص هستند.

بازار پررونق چینی‌ها

موسسه یورومانیتور پیش‌بینی می‌کند از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ رشد گردشگران خروجی چینی به ۴/ ۸ درصد برسد و تا سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۸ میلیون گردشگر چینی سفرهای خروجی را تجربه کنند. رشد طبقه متوسط در چین یکی از عوامل این رشد سفرها بوده است که عمدتا ناشی از رشد اقتصادی چین در چند دهه اخیر تلقی می‌شود. این کشور به یکی از مهم‌ترین اثرگذاران بخش سفر در جهان تبدیل خواهد شد. براساس تحلیل‌های موسسه «ترک سافت»، سال ۲۰۱۸ سالی است که توریسم چین و اروپا گسترش خواهد یافت و کمیسیون اروپا و کمیسیون اروپایی سفر، ارتباط نزدیکی با سازمان توریسم ملی چین برقرار خواهند کرد تا مقاصد اروپایی را برای گردشگران چینی هر چه بیشتر معرفی کنند.  این همکاری، ارتباطات بین اروپا و چین را تقویت خواهد کرد و انتقال هوشمندانه‌ای از جریان گردشگران چینی بازدیدکننده از کره‌جنوبی نیز محسوب می‌شود که پیش‌تر به‌دلیل تنش‌های سیاسی از سوی دولت چین با ممنوعیت سفر روبه‌رو شده بود. این انتقال همچنین کار را برای سفر گردشگران چینی به اروپا راحت‌تر می‌کند و تعداد پروازها بین این دو را افزایش داده و فرآیند درخواست ویزا را نیز تسهیل خواهد کرد.

  با آسان‌تر شدن کار چینی‌ها برای سفر به اروپا، این صنعت با گردشگرانی روبه‌رو خواهد شد که برای چندمین بار متوالی از اروپا دیدن می‌کنند. به‌طور کلی گردشگران چینی و افزایش آنها فرصتی بزرگ برای تورگردانان و فعالان صنعت گردشگری در کشورهای مختلف به‌حساب می‌آیند؛ فرصتی که اروپا قصد دارد به‌خوبی برای بهره‌برداری از آن تلاش کند. کشورهایی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، در صورت داشتن دانش خوب از ترجیحات سفر، می‌توانند تورها و فعالیت‌هایی ایجاد کنند که برای سفر مسافران چینی بسیار مناسب باشد. گردشگران باتجربه چینی مانند همتایان غربی خود، نسبت به یادگیری در مورد فرهنگ محلی و شیوه زندگی دیگران علاقه‌مند هستند. این گردشگران تجارب نوین را با آغوش باز می‌پذیرند و ارائه چنین تورهایی می‌تواند آنان را جذب کند. یکی دیگر از راه‌هایی که تورگردانان و فعالان صنعت گردشگری می‌توانند به گردشگران چینی دسترسی داشته باشند، این است که وارد رسانه‌های اجتماعی چین و سایت‌های جست‌وجوی آنها مانند بایدو، ویبو و وی‌چت شوند و علاوه بر این، مشکلات دیجیتالی خود را رفع کنند. تورگردانانی که بودجه‌های بازاریابی کمتری دارند نیز تلاش می‌کنند در چنین سایت‌هایی حاضر باشند. بارگذاری چند عکس ساده در وی‌چت و نیز شرح اینکه چگونه مسافران می‌توانند به مقصد شما دست پیدا کنند، گام بزرگی در زمینه چنین اقداماتی است.

روند روبه توسعه مسافرت زنان چینی

همچنین، روند جالبی که از سوی چین پدیدار شده این است که زنان این کشور حدود ۵۶ درصد از مسافران خروجی این کشور را تشکیل می‌دهند و سهم بیشتری نسبت به مردان دارند؛ این درحالی است که زنان ۴۸ درصد از جمعیت چین را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، برآورد می‌شود نیمی از جمعیت چین آنلاین باشند و از تلفن همراه استفاده کنند که این تعداد معادل ۷۵۱ میلیون نفر است. پرداخت‌ها و رزروها با استفاده از تلفن همراه نقش بزرگی در زندگی روزانه مردم دارد و این رفتار در صنعت سفر نیز دیده می‌شود. نیازی به تیم بازاریابی بزرگ یا بودجه کلان برای حضور در سایت‌های چینی نیست. کافی است به فکر ارتقای خدمات خود به برخی آژانس‌های مسافرتی آنلاین چینی باشید یا از مسافران چینی بخواهید به زبان ماندارین در «تریپ ادوایزر» نسبت به شما نظر بدهند. سایت‌های جهانی مانند تریپ‌ ادوایزر که در چین با عنوان «مائو تو یینگ» شناخته می‌شود، به گردشگران چینی اجازه می‌دهد نظراتی به زبان  ماندارین بدهند یا نظرات شما را از سایت اصلی ترجمه کنند. سایت‌هایی مانند Booking.com و Hotels.com نیز در چین محبوب هستند.