به گزارش «میراث آریا»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ششمین جلسه شورای راهبری «تبریز ۲۰۱۸» گفت: «طبیعت، تاریخ و فرهنگ و سلامت سه محور و ظرفیت گردشگری تبریز است که باید معرفی شود.» محمد محب‌خدایی ادامه داد: «تبریز با این رویداد به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده و ما می‌خواهیم یک الگو بسازیم برای شهری که این عنوان را گرفته است. باید با برنامه‌ریزی و ارائه تقویم برنامه‌هایی که قرار است در تبریز برگزار شود، یک موج گردشگری در این شهر ایجاد کنیم.» به گفته وی، این رویداد فقط مختص تبریز نیست و باید از ظرفیت‌های تمام کشور در این رویداد استفاده کنیم. معاون گردشگری کشور تصریح کرد: «استان آذربایجان شرقی باید در موضوع زیرساخت‌ها با سرعت و فوریت اقدامات جدی انجام دهد. ایجاد اقامتگاه‌های سنتی با استفاده از بناهای تاریخی یکی از مواردی است که استان می‌تواند از آن استفاده کند.» محب خدایی خاطرنشان کرد: «با توجه به برگزاری مراسم افتتاحیه در ایام نوروز، حضور مردم و گردشگران داخلی را نیز در تبریز شاهد خواهیم بود و استان باید آمادگی پذیرایی از این تعداد میهمان را داشته باشد.»

این مقام مسوول همچنین با بیان اینکه برنامه‌ریزی حوزه گردشگری به دو بخش افزایش بهره‌وری وضع موجود و پس از بحث توسعه متمرکز شده، عدم آشنایی برخی آژانس‌های گردشگری کشور با پتانسیل‌ها و جاذبه‌های توریستی ایران مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ظرفیت‌های تمام کشور باید در فرآیند خودمحور شدن فعال شوند. دفاتر خدمات مسافرتی باید در حوزه تورهای ورودی فعالیت خود را افزایش دهند تا بن یا مشوق تورهای خروجی را دریافت کنند. دفاتر خدمات مسافرتی استان‌ها هم وارد این بحث خواهند شد و می‌توانند با افزایش تورهای ورودی به کشور، بن یا مشوق برای تورهای خروجی دریافت کنند.» به گفته وی، طبق قانون برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سفر در کشور به سازمان میراث‌فرهنگی محول شده است و بر همین اساس دستگاه‌های عضو این ستاد باید در این حوزه فعال شوند. محب‌خدایی تاکید کرد: «توزیع سفر در استان‌ها باید متوازن باشد. با این حال بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی در تهران متمرکز شده و این در حالی است که ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری در استان‌ها پراکنده است.»

برنامه‌ریزی برای دعوت از سران کشورها

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای مراسم افتتاحیه «تبریز ۲۰۱۸» صرفا نباید روی کشورهای اسلامی متمرکز شد، تصریح کرد: «باید دعوت از سران تمام کشورها و سران سازمان‌های بین‌المللی در دستور کار قرار گیرد.» مجید خدابخش افزود: «برگزاری جشن نوروز همزمان با افتتاحیه رسمی رویداد «تبریز ۲۰۱۸» می‌تواند در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تاثیر بسزایی داشته باشد. این اقدام در راستای معرفی ظرفیت‌ها و آیین‌های کشور و تمرکز بر شهر تبریز در سال ۲۰۱۸ می‌تواند برنامه‌ریزی و اجرا شود.» وی خاطرنشان کرد: «برگزاری همایش‌ها و مراسم‌های بین‌المللی در تبریز یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.»