سفر به بیابانی جهانی

حالا اگر این بیابان تنها اثر طبیعی ثبت‌شده جهانی ایران هم باشد، جاذبه‌اش چند برابر می‌َشود. این هفته «دنیای اقتصاد» شما را دعوت می‌کند که راهی بیابان لوت شوید؛ منطقه‌ای که وسعت آن بخش‌هایی از سه استان شرقی ایران را دربرگرفته. خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان از سال گذشته این افتخار را دارند که اولین اثر طبیعی ثبت جهانی ایران را در خود جای دهند و از عواید گردشگری و اقتصادی آن بهره ببرند. پدیده‌های ژئومورفولوژیکی منحصر به فردی که در کویر لوت طی هزاران سال شکل گرفته و باعث شده این منطقه به‌عنوان یک ناحیه منحصر به فرد در جهان از لحاظ ویژگی‌های ژئومورفولوژیکی از بیش از نیم قرن پیش، دانشمندان و گردشگران زیادی را به این منطقه بکشاند. لوت به سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌شود. وسیع‌ترین و پست‌ترین قسمت بیابان لوت را «لوت مرکزی» تشکیل می‌دهد و ارتفاع پست‌ترین نقطه آن از سطح دریا ۱۹۰ متر است.

شهر افسانه‌ای کلوت‌ها، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا، ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه نظیر «گدار باروت»، گدازه‌های بازالتی نظیر «گندم بریان»، پهنه‌های شنی مواج، بزرگ‌ترین نبکاهای جهان، مرتفع‌ترین ربدوها، کویر پاشتری و هامادا یا همان دشت‌هایی از ریگ و رود شور تنها بخشی از شگفتی‌های بی‌نظیر دشت لوت‌ هستند. کلوت‌ها یا یاردانگ‌های لوت که از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند، مشخص‌ترین نمونه فرسایش آبی و بادی در بیابا‌ن‌ها شناخته می‌شوند و به شکل تپه‌های منفرد یا رشته‌های موازی خود را نشان می‌دهند. این کلوت‌ها را می‌توان در بخش غربی لوت مرکزی یعنی در ۴۳ کیلومتری شهر شهداد در استان کرمان مشاهده کرد. وقتی از شهداد به طرف کلوت‌ها می‌رویم، جایی که حدودا ۲۰کیلومتر از این شهر فاصله گرفته‌ایم و در نزدیکی‌های روستای شفیع‌آباد هستیم، درختان و درختچه‌های گز را می‌بینیم که در تپه‌های شنی تثبیت‌شده توسط گیاه، گلدان‌های بیابانی طبیعی را ایجاد کرده‌اند که «نبکا» نامیده می‌شوند؛ یکی از عارضه‌های طبیعی که به‌واسطه بی‌نظیر بودنشان در جهان، از جمله دلایل ثبت جهانی لوت بوده‌اند.

برای رسیدن به بخشی از بیابان لوت، کافی است خود را به کرمان برسانید و سپس از جاده‌ای که به سمت جنوب شرقی شهر به سمت شهداد می‌رود، حدود یک ساعت و نیم حرکت کنید. سرراه خود سیرچ را ببینید؛ روستایی که در یک منطقه کویر واقع شده اما ییلاقی است. بعد از سیرچ نیز شهداد، زیارتگاه و شفیع‌آباد را خواهید دید. بعد از شفیع آباد باید کم‌کم منتظر نبکاها و کلوت‌ها باشید. برای اقامت هم نگران نباشید. در شفیع‌آباد هم اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد و هم کمپ‌های کویری مناسبی که شبی زیبا را در کویر برای شما رقم خواهد زد. اما بهترین سوغات را هم می‌توانید از خانه صنایع‌دستی در حوالی شفیع‌آباد و از سبدهایی که زنان منطقه با عشق بافته‌اند، تهیه کنید.