اما انواع تخفیف‌ها کدامند؟

۱. تخفیف درصدی یا ریالی: این نوع، از رایج‌ترین تخفیف‌ها است. هرچقدر که از سود خود کم کنید، ممکن است این شانس به‌وجود آید که به تعداد مشتریان‌تان افزوده شود.

۲. تخفیف مدت‌دار: یکی دیگر از رایج‌ترین انواع تخفیف‌ها، امکان ارائه‌ تخفیف در بازه‌ زمانی خاص است. این بازه زمانی باید به شکلی باشد که در خریدار هیجان و شتاب ایجاد کند، در محدوده‌ای تعریف شود که امکان تامین مالی برای خریدار وجود داشته و نباید آنقدر کوتاه باشد که خریدار نتواند تصمیم بگیرد. مثلا «تا دهم هر ماه»، «تا شب عید» یا «برای یک هفته»، زمان‌هایی هستند که برای ارائه‌ تخفیف می‌تواند مناسب باشد.

۳. تخفیف با ارائه‌ هدیه: با خرید تور، هدیه‌ای را به مشتری خود تقدیم کنید. این هدیه می‌تواند از جنس محصولات‌تان باشد یا به شکل دیگری تعریف شود. ارائه‌ هدیه به مشتریان هم باعث می‌شود که یک ارزش افزوده در ذهنشان خلق شود و هم خوشحال شوند. در نهایت این تخفیف، برند شما را در ذهن‌ها ماندگارتر می‌کند.

۴. تخفیف اعتباری: در این خصوص مثلا می‌توانید بگویید کسانی که در زمستان با شما سفر کرده‌اند، برای نوروز ۵ یا ۱۰ درصد اعتبار سفر خواهند داشت. این تخفیف باعث می‎شود تا مسافر برای درازمدت روی شما حساب باز کرده و هیجان‌زده شود.

۵. تخفیف گروهی: ارائه‌ تخفیف‌های گروهی در فروش تور می‌تواند بسیار جذاب باشد؛ چرا که مسافران می‌توانند با دوستان و اعضای خانواده‎شان به سفر بروند. اگر شما تخفیفی را برای گروه‌ها در نظر بگیرید، ‌مانند این است که تعداد زیادی بازوی کمکی برای افزایش فروش ایجاد کرده‎اید. آنهایی که با تمام توان گروه‌هایی را ایجاد می‌کنند تا از شما تخفیف یا امکانات دیگری را بخواهند.

۶. تخفیف ترکیبی: از ترکیب موارد بالا با هم، می‌توان یک تخفیف متفاوت ساخت. مثلا می‌توانید بگویید اگر در پایان هفته با شما سفر کنند ضمن برخورداری از ۱۰ درصد تخفیف می‌توانند از ۵ درصد اعتبار برای سفرهای بعدی نیز بهره‌مند شوند.

 

تخفیف‌های جذاب از نگاه مشتریان

علاوه‌بر اینها باید توجه داشته باشید که تخفیف‌های شما مورد علاقه مشتریان نیز باشد. اما چه تخفیف‌هایی برای آنها جذاب است؟

۱. تخفیف‌های شگفت انگیز: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اصلا قصد جدی در خرید نداشته‎اید اما نتوانسته‌اید در برابر تخفیفی مقاومت کنید و در کمال ناباوری با کیسه‌هایی پر، از مغازه بیرون آمده‌اید. قیمت برای بسیاری از مشتریان مزیت رقابتی محسوب می‌شود، در نتیجه در برابر تخفیف‌های شگفت‌انگیز مقاومت کمتری وجود دارد.

۲. روزها یا ساعاتی با بالاترین تخفیف: در تمام جهان باب است که در ساعت‌ها یا روزهایی برای مشتریان تخفیف‌هایی ویژه در نظر می‌گیرند. مثلا کافه‌هایی در عصر روزهای شنبه کیک را مجانی می‌دهند یا اینکه سینماها یک روز در هفته، بلیت‌هایشان را نصف قیمت می‎فروشند. یک آژانس گردشگری هم می‌تواند گشت‌های نیم‌روزه‌ رایگانی را به مسافرانش ارائه کند. این تخفیف‌ها باعث می‌شود تا کالاهای دیگری که دارید دیده و مردم بیشتری از حضور و محصولات‌تان مطلع شوند.     

۳. قابل بازگو کردن به دیگران: کاری کنید درباره‌ شما و تخفیف‌های جادویی‌تان برای دوستان‎شان بگویند و خودشان چند بار تبلیغات‌تان را برای دیگران بفرستند. از یاد نبرید که ابزارهای مناسبی برای سهولت در به‌اشتراک‌گذاری‌ها در اختیار مشتریان‌تان قرار بدهید؛ مثلا لینک‌ها یا آدرس‌های ایمیل‌ درست و قابل کلیک کردن تعبیه کنید.

۴. قوانین ساده: برای سردرآوردن درباره‌ بعضی از جشنواره‌ها انگار باید مسلط به حل فرمول انتگرال سه گانه باشیم! مشتری باید بتواند به‌سادگی مبلغ تخفیف را حساب و آن‌را درک کند. قوانین پیچیده نمی‌گذارند مشتری به ما و جشنواره‌ طراحی شده اعتماد کند و حتی شاید فکر کند که داریم چیزی را پنهان می‌کنیم.

۵. بدون دروغ: اگر می‌خواهید تخفیف بدهید، واقعا تخفیف بدهید. بعضی وقت‌ها مردم جذب آگهی می‌شوند و در جشنواره شرکت می‌کنند اما در زمان پرداخت پول می‌فهمند که باید به بهانه‌های دیگر پول بیشتری بدهند. کلمات را با دقت انتخاب کنید، در مقابل مشتریان شفاف عمل کنید و همواره برای فهم آنها احترام قائل شوید.

۶. جشنواره‌هایی با محدودیت‌های زمانی و کالایی: تا فردا وقت دارید سفری را که «فقط یکی» از آن باقی مانده است را با ۵۰ درصد تخفیف بخرید! آیا امکان خرید شما بیشتر نمی‌شود؟ برخی روانشناسان معتقدند، مردم در برابر محدودیت زمانی مقاومت کمتری دارند، احتمال خرید آنها بالا می‌رود و سریع اقدام خواهند کرد.

۷. تخفیف روی محصولات پرفروش: نیاز بازار باعث می‌شود محصولاتی طرفداران بیشتری داشته باشند. وقتی روی محصولات پرفروش تخفیف بگذارید مورد توجه قشر بیشتری قرار می‌گیرید. اما در این تخفیف نکته مهمی وجود دارد. با یک تخفیف ناگهانی ممکن است موفق شوید به بخشی از بازار بفروشید اما شاید برخی دیگر با خودشان بگویند، این محصولات دیگر ارزشی ندارند که ارزان شده‌اند! برای گذر از این آسیب همراه با تبلیغات، آمارهایی صادقانه ارائه کنید که نشان دهد محصولات مشکلی ندارند و شما به‌خاطر تغییر فصل، جلب رضایت مشتری یا حمایت از جامعه هدفی خاص این تخفیف را گذاشته‌اید.