کمیته میراث‌جهانی یونسکو که چهل‌ویکمین نشست خود را از روز یکشنبه به میزبانی لهستان آغاز کرده، تا به امروز با تصمیمات خود چند محوطه جهانی را در فهرست میراث در معرض خطر قرار داده و همچنین رای به ثبت جهانی چند محوطه تاریخی وطبیعی نیز داده است. به گزارش «ایسنا»، شهر الخلیل در این اجلاس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و همزمان در فهرست میراث در معرض خطر به‌دلیل تجاوزهای دولت اشغالگر قدس قرار گرفت اما این موضوع با اعتراض نماینده رژیم صهیونیستی مواجه شد.

در جریان برگزاری این اجلاس، ۱۲ کشور به نفع قراردادن شهر الخلیل در فهرست میراث در خطر رای دادند، سه کشور با این موضوع مخالف بودند و ۶ کشور نیز رای ممتنع دادند. براساس این خبر، شهر الخلیل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که قدمت آن به دوره فرانوسنگی و سه هزار سال پیش از میلاد می‌رسد و در طول دوران حیات خود تاکنون چندبار توسط رومیان، مسیحان و یهودیان و... تصرف شده است. در همین حال، مجموعه پارک ملی پنجاری در امتداد پارک ملی نیجر در جمهوری بنین بورکینافاسو، منطقه خط‌الراس آبی در چین، مناظر Landscapes of Dauria در مغولستان و روسیه، پارک ملی آرژانتین و جنگل‌های راش کهن رشته‌کوه‌های کارپات در امتداد دیگر مناطق اروپا شامل آلمان، اسلواکی، اوکراین، آلبانی، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، ایتالیا، رومانی، اسلوونی و اسپانیا نیز محوطه‌هایی هستند که تاکنون در فهرست میراث‌جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. همچنین یکی دیگر از تصمیمات مهم، قرار دادن مرکز تاریخی شهر وین در اتریش در فهرست میراث در خطر بود. کمیته میراث‌جهانی با اتخاذ این تصمیم نسبت به پروژه ساخت هتل اینرکنتیننتال در این منطقه برخلاف تصمیمات پیشین کمیته و همچنین ارتفاع ساخت‌وسازهای جدید در بخش تاریخی پایتخت اتریش ابراز نگرانی کرد که موجب خدشه‌ وارد کردن به ارزش جهانی این محوطه شده است.

در عین حال، با بررسی شرایط کنونی پارک ملی کومئو در ساحل‌عاج، این محوطه از فهرست میراث‌جهانی در معرض خطر یونسکو خارج شد. در گزارش جدید تاکید شده است که جمعیت گونه‌های خاص در این پارک ملی چون فیل‌ها و شامپانزه‌ها که تصور می‌شد به‌طور کلی در این محوطه ناپدید شده‌اند، مجددا رو به افزایش است و شرایط حفظ و نگهداری آن در حال‌حاضر بسیار مثبت است. پارک ملی کومئو در ساحل عاج، سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در سال ۲۰۰۳ وارد فهرست میراث در معرض خطر قرار گرفت. پارک ملی سِمین در کشور اتیوپی که در سال ۱۹۷۸ در فهرست میراث‌جهانی یونسکو قرار گرفته و از سال ۱۹۹۶ به‌ علت دست‌اندازی انسان به زیستگاه‌های حیات‌وحش و اثرات سوء آن بر محیط در فهرست میراث جهانی در معرض خطر وارد شده بود، با تصمیم جدید کمیته میراث‌جهانی از فهرست آثار در معرض خطر خارج شد. این تصمیم در راستای تعهد کشور اتیوپی به ساخت جاده‌ای جایگزین به جای مسیری شده است که درست از میان این محوطه می‌گذرد. کمیته میراث‌جهانی همچنین از تثبیت جمعیت برخی گونه‌های جانوری در این منطقه استقبال کرد. چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث‌جهانی یونسکو تا ۲۱ تیر در شهر کراکوف لهستان ادامه دارد.