دیوید سی. وات
مترجمان: بهروز شریفی مقدم، محمد خوش‌قدم اخلاقی

امروزه یکی از راه‌های جذب گردشگر به مناطق مختلف، برگزاری رویدادهای مختلف است؛ رویدادهایی که دیگر صرفا به‌خاطر خودشان برگزار نمی‌شوند، بلکه به آنها به دید عاملی برای دعوت از گردشگران داخلی و خارجی نگاه می‌شود. با این‌همه برخی کشورها در این زمینه پیشگام بوده‌ و از سال‌ها قبل در این زمینه‌ اقدام کرده‌اند. «بود» منطقه تفریحی- ساحلی است که در شمال سواحل کرنوال منطقه‌ای در جنوب غربی بریتانیا واقع شده و خانواده‌ها و موج‌سواران بسیاری را به خود جلب می‌کند. مهم‌ترین صنعت این منطقه، گردشگری است و عمدتا توده‌های محلی را دربرمی‌گیرد. 95 درصد تمام سفرهای انجام گرفته از خود بریتانیا به این محل است که طی بیش از 15 سال گذشته توانسته جایگاه مهمی را در سطح ملی و منطقه‌ای به خود اختصاص دهد. تعداد بازدیدکنندگان نیز در این سال‌ها رو به افزایش است.

در شهر «بود» جشنواره‌های هنری و موسیقی برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند بلیت‌های گردشگری خاصی تهیه کنند. دارندگان این نوع بلیت‌ها در هر زمان از شبانه‌روز اجازه دارند به جشن‌های موسیقی در هر نقطه‌ای از شهر وارد شده و با پرداخت مبلغی اضافه‌تر نیز اجازه خواهند یافت در جشن‌های ویژه عصرگاهی، گروه‌های مشهور و نمایش‌های خاص حضور یابند. این جشنواره‌ها با تعطیلات بانک‌ها در ماه اوت آغاز و تا پایان هفته و تعطیلات آخر هفته ادامه می‌یابد. این جشنواره اولین بار در سال 1988 در بیرمنگام و تنها با اجرا و رهبری یک فرد آغاز شد. دبیرخانه جشنواره با یک شرکت خصوصی همکاری دارد و سرمایه‌گذاری مالی آن را سازمان‌های خیریه، مسوولان محلی و موسسه‌های هنری جنوب غربی بر عهده می‌‌گیرند. از سال 1988 تعداد جشنواره‌های هنری و موسیقی، تعداد بازدیدکنندگان و بودجه مالی در این حوزه رو به افزایش بوده است.

در سال 1990 بالغ بر 7 هزار نفر طی هشت روز در جشنواره شرکت کردند و در سال 1992 بودجه‌ای بالغ بر 50هزار پوند برآورد شد که 150 رویداد سنتی موسیقی، 70 گروه نوازنده، به همراه میهمانان ویژه و اجراکنندگان در 25 محل برگزاری و نقاط نزدیک به این شهر را شامل می‌شد. با اطمینان می‌توان گفت بیش از 80 درصد شرکت‌کنندگان از خارج از شهر و از مناطق مجاور به جشنواره آمده بودند. طرح‌های بازاریابی 10 درصد بودجه را به خود اختصاص داده و شامل پوسترها و بروشورهای تبلیغات می‌شدند که نامه‌نگاری‌ها هم با توجه به افزایش شرکت‌کنندگان به آن اضافه شد و برنامه‌های روابط عمومی و رسانه‌ای نیز در این بودجه لحاظ شدند. شورای شهر برای اجرای سه رویداد عصرگاهی، تعدادی دفتر کار، فضا برای تبلیغات کالا طی برگزاری جشنواره، اجازه استفاده رایگان از تالار شهر و همچنین مقداری اعانه را در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌داد. هیات گردشگری جنوب غربی انگلستان از بودجه حمایتی ویژه خود کمک‌های مالی را در اختیار این جشنواره‌ها قرار می‌داد. این مبلغ تقریبا مساعدت مالی برای 10 رویداد در روزهای اولیه را تامین می‌کرد. تخصیص کمک‌های مالی به‌دلیل تناسب و هماهنگی جشنواره‌ها و منطقه از بودجه حمایتی ویژه‌ای انتخاب شده بود.

رقابت برای میزبانی

تجارت گردشگری بسیار سودمند است. در سال‌های اولیه هتلداران با این نظر موافق بودند که میزبان جشن‌های موسیقی در ساختمان هتل‌های‌شان باشند، اما کمبود فضاها و محل برگزاری از مشکلات عمده سازمان‌دهندگان به شمار می‌آمد. با این‌همه پس از گذشت سه سال این مساله تقریبا برطرف شد. تقاضا برای میزبانی جشنواره‌های موسیقی با منابع موجود تقریبا صورت پذیرفته بود و سازمان‌دهندگان برای تامین نظر میزبانان جدید و احتمالی باید می‌توانستند میان هتلدارانی که از روزهای ابتدایی وفاداری خود را ابراز کرده بودند، ارتباط برقرار کنند. محل‌های گردشگری موجود شامل هتل‌ها، باشگاه‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها و... می‌شدند و هر یک بین 40 تا 80 پوند پرداخت می‌کردند که سهم 25 درصد از دستمزدهای هنرمندان را تشکیل می‌داد. هتل‌ها و سایر اسکان‌دهندگان نیز با به‌کارگیری تبلیغات در پشت بروشورهای خود، حمایت مطلوبی از جشنواره به عمل می‌آوردند. در حقیقت این برگه‌های تبلیغاتی، سرمایه‌گذاری عمده‌ای محسوب می‌شد. نتیجه‌ای که می‌توان از این جشنواره گرفت این است که یک فرد با جلب حمایت، رویداد را با موفقیت اجرا کرد. توجه و انرژی مردم در تعطیلات ماه اوت و در طول هفته و تعطیلات آخر هفته مورد بررسی و تمرکز قرار گرفت.

اجرای ایده جدید

شهر «بود» جایگاه خود را در تقویت جشنواره‌ها تثبیت کرد و دیگر نیاز به ایجاد چنین موقعیتی نداشت. اکنون برای جشن‌های بهاره در شهر ایده‌ای شکل گرفته و آن برگزاری کنسرت‌های موسیقی و توسعه هنر تئاتر است. این ایده بسیار خوشایند است، اما احتیاج به حمایت دارد. در واقع در این منطقه، پیوند میان صنعت گردشگری و هنر به خوبی مورد توجه قرار گرفت و از سوی هیات گردشگری و دبیرخانه هنری منطقه جنوب غربی انگلستان نیز به‌طور رسمی حمایت شد. با این‌همه، یکی از نگرانی‌های این هیات‌ها یافتن شیوه‌هایی برای حمایت و تشویق این رویداد است. جشنواره موسیقی شهر بود از جمله رویدادهایی است که در توسعه گردشگری و کمک به اقتصاد شهر نقش چشمگیری دارد. نقطه قوت این جشنواره حمایت از موسیقی محلی براساس ارائه بهترین اجرای افراد می‌باشد. از سوی دیگر، حمایت از سازمان‌های هنری کورنال شمالی و کسب و کار مربوطه از هر نوع حمایت مالی موثر بوده است. در کنار این موضوع، سازگاری و هماهنگی شهر یا مکان‌های تفریحی یا موسیقی، هنر و سرگرمی‌ها بسیار حائز اهمیت است. تشکیل گروه یا ائتلافی از گردشگران تجاری، سازمان‌ها و مکان‌‌های هنری محلی نیز بسیار موثر است.

منبع:کتاب مدیریت رویدادهای گردشگری و اوقات فراغت