14 رویداد مثبت صنایع‌دستی در سال 95

دنیای اقتصاد: به گفته معاون صنایع‌دستی کشور، رشد در بازرگانی داخلی و خارجی، رشد در اشتغال، مقدمات راه‌اندازی هلدینگ صنایع‌دستی، افزایش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، جهانی‌شدن هرچه بیشتر با برگزاری رویدادهای بین‌المللی، ثبت دو شهر جهانی، فضاسازی و گفتمان سازی برای مصرف صنایع‌دستی، رشد خانه‌های صنایع‌دستی، جاافتادن برند ایران، حرکت به سوی دانش‌بنیان شدن، دریافت ده نشان اصالت جهانی، برگزاری اولین جشنواره فجر صنایع‌دستی، راه‌اندازی اولین دهکده صنایع‌دستی در شیراز و راه‌اندازی اولین مرکز فروشگاهی و نمایشگاهی بین‌المللی، ۱۴ اتفاق مثبت صنایع‌دستی کشور طی سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، بهمن نامور مطلق در نشست خبری که روز گذشته در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با انتقاد از جای خالی صنایع‌دستی در دکوراسیون استودیوی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری و سخنان نامزد‌ها گفت: «صنایع‌دستی می‌تواند پاسخ به مسائلی از جمله بیکاری و چالش‌های زیست‌محیطی باشد که در مناظره‌ها نیز مطرح شد؛ با این وجود، جای صنایع دستی در مناظره نخست خالی بود. حداقل می‌شد از قاب خاتم به جای قاب پلاستیکی برای دستمال کاغذی استفاده شود!»

وی در ادامه از سال ۹۵ به عنوان سال خوب صنایع‌دستی یاد و تصریح کرد: «در بازرگانی داخلی با رشد ۱۶ درصدی و در صادرات با رشد ۳۶ درصدی روبه‌رو بودیم که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. از سوی دیگر، بازارچه‌های موقت با ۲۷ درصد، نمایشگاه‌های خارجی با ۶۷درصد و نمایشگاه‌های داخلی با رشد ۲۷ درصدی مواجه بودند.» به گفته این استاد دانشگاه در گفتمان‌سازی و برندسازی هم اتفاقات خوبی افتاده که اعطای برخی صنایع‌دستی شاخص هر استان به گردشگران نوروزی از آن جمله است. نامور مطلق با اشاره به رشد نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، درباره بازارچه‌های نوروزی صنایع‌‌دستی نیز توضیح داد: «بیش از ۷ هزار غرفه نوروزی برپا شد که با رشد ۳۳درصدی در فروش همراه بود؛ رقمی که از مرز ۴۲ میلیارد تومان گذشت. این رقم نشان می‌دهد اقبال مردم به صنایع‌دستی بیشتر شده و این هنر-صنعت تا اندازه قابل‌توجهی توانسته به نیاز‌های مردم پاسخ دهد.»

معاون صنایع‌دستی کشور با ابراز امیدواری نسبت به افزایش خانه‌های صنایع‌دستی و راه‌اندازی شوروم ملی تاکید کرد: «وجود این فضاها و افزایش تعداد آن موجب هویت‌سازی برای صنایع دستی می‌شود.» او همچنین با اشاره به برگزاری دو نشست آسیایی و یک نشست جهانی صنایع‌دستی در سال ۹۵ در کشور، این اتفاقات را موجب جهانی‌تر شدن هنرهای سنتی ایران دانست و تصریح کرد: «ما در سال گذشته، یک اجلاس جهانی در اصفهان برگزار کردیم که این نشان‌دهنده بازگشت صنایع‌دستی ما به عرصه جهانی است.» نامور مطلق از دانش‌بنیان کردن صنایع‌دستی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای سال ۹۵ نام برد و خاطرنشان کرد: «ما در سال ۹۵ ارتباط خوبی با دانشگاه‌ها و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم و اولین مرکز دانش بنیان صنایع دستی را راه‌اندازی کردیم. در این راستا، دو مرکز دانش بنیان در تهران و اصفهان شکل گرفته است.»

ثبت سه شهر ملی

معاون صنایع‌دستی همچنین با اشاره به ثبت شهرهای لالجین و مشهد در فهرست شهرهای جهانی گفت: «هم‌اکنون ایران بعد از کشور چین، دومین کشور جهان به لحاظ تعداد شهرهای جهانی به شمار می‌رود. در همین حال ما پیشنهاد ثبت شهرهای ملی را قبل از جهانی شدن به شورای جهانی صنایع دستی مطرح کرده‌ایم؛ طرحی که از طرف ایران به ثبت رسید و با موافقت شورای جهانی صنایع دستی همراه شد. علاوه‌بر این، ایران اولین کشوری است که موضوع روستاهای جهانی صنایع‌دستی را مطرح کرد و از سوی شورای جهانی نیز پذیرفته شده است.» وی درهمین راستا از ثبت سه شهر نودشه (استان کرمانشاه) ‌به‌عنوان شهر گیوه، گنبد کاووس (استان گلستان) به‌عنوان شهر قالی و زیورآلات سنتی و شهرضا (استان اصفهان) به عنوان شهر سفال در قالب شهرهای ملی صنایع‌دستی خبر داد و گفت: «برای ثبت روستاهای ملی نیز در حال مطالعه هستیم و از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و چند استان دیگر کاندیداهایی داریم.»

نامور مطلق همچنین ضمن اشاره به راه‌اندازی اولین دبیرخانه منطقه‌ای صنایع‌دستی در ایران، از دریافت ۱۰ نشان عالی از شورای جهانی صنایع‌دستی یاد کرد و برگزاری نخستین جشنواره فجر صنایع‌دستی را نیز از دیگر دستاوردهای سال گذشته برشمرد. به گفته او، در سال ۹۵ نخستین دهکده صنایع‌دستی نیز در شیراز راه‌اندازی شده و برای راه‌اندازی دو دهکده صنایع دستی دیگر در قم و تهران نیز برنامه‌ریزی شده است. همچنین راه‌اندازی اولین مرکز بین‌المللی فروش صنایع‌دستی ایران در خارج از کشور در هلند، زمینه ترویج بیشتر صنایع‌دستی در کشورهای دیگر را فراهم کرده است. او البته حل نشدن کامل مشکل بیمه را نیز از ضعف‌های موجود معاونت متبوعش دانست و تصریح کرد که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و رایزنی‌ها ادامه دارد.

معاون صنایع‌دستی کشور همچنین با اعلام اینکه سال ۹۶ برای صنایع‌دستی به عنوان سال حصیربافی نام‌گذاری شده است، گفت: «در ماه‌های گرم سال مردم کمتر به استان‌های جنوبی سفر می‌کنند و همین باعث می‌شود کمتر صنایع‌دستی مناطق جنوبی که عمده آن را حصیربافی تشکیل می‌دهد، به فروش برسد. از این رو قرار است یک کاروان با عنوان کاروان پیوند تدارک ببینیم که تمام حصیرهای باکیفیت کشور را خریداری کند و در استان‌های شمالی، مازندران، گیلان و گلستان به فروش برساند.» در همین نشست، پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات صنایع‌دستی نیز اعلام کرد: «درحالی که رشد صادرات هنرهای دستی در سال ۹۳بالغ‌بر ۳۶درصد و در سال ۹۴بالغ‌بر ۱۳ درصد بود، این رشد در سال ۹۵ از مرز ۳۶درصد عبور کرد و به ۳/ ۳۶ رسید.» همچنین علی میرزالو، مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی از ایجاد اشتغال برای ۳۰ هزار و ۱۶ نفر در عرصه صنایع‌دستی در سال گذشته خبر داد و گفت: «در سال ۹۵، مجوز ۷۲۰ کارگاه تولید جمعی و ۱۷ هزار و ۴۷۱ تولید انفرادی و ۸ هزار و ۳۰۰ فقره کارت شناسایی صادر شد.»