موضوع گردشگری و معنویت با بررسی الگوها و مقاصد مذهبی جهان و رفتار گردشگران از سوی استادانی از هنگ‌کنگ، مالزی، یونان و ایران و در دومین کنفرانس گردشگری و معنویت تحلیل شد. به گزارش ایسنا، پروفسور برایان کینگ از دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ در بخشی از سخنان خود در این کنفرانس، به ارتباط گردشگری و سفر زیارتی و تاثیر افزایش پویایی مقاصد گردشگری بر بازارهای مقصد و زمینه‌های مذهبی و معنوی اشاره کرد. بررسی پدیده رو به رشد گردشگری بین‌المللی کشورهای مسلمان از منطقه آسیا- اقیانوسیه (با محوریت چین، کره‌جنوبی و ژاپن) بخش انتهایی سخنرانی پروفسور کینگ بود که به لزوم توجه کشورهای مقصد به افزایش خدمات ارائه شده به گردشگران مسلمان برای پاسخگویی به نیازهای معنوی و مذهبی آنها اختصاص داشت.

آندریاس پاپاتئودورو از دانشگاه آژین یونان نیز در سخنانی گفت: «جوامع معاصر در جست‌وجوی معنویت به‌عنوان راه‌حلی برای غلبه بر اضطراب و تنگناهای زندگی معاصر هستند و گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی نقش مهمی در این بین ایفا می‌کنند.» وی افزود: «بسیاری از مناطق مذهبی و مقدس در مناطق با دسترسی ضعیف قرار دارند که بسیاری از بازدیدکنندگان به‌ویژه گردشگران خارجی را از سفر به این مناطق بازمی‌دارد. توسعه حمل و نقل هوایی تا حدودی به کاهش این مشکلات و افزایش ارتباط و تبادل فرهنگی کمک کرده است.» این استاد دانشگاه یونان ادامه داد: «آزادسازی بازارهای حمل و نقل در سطح جهان از جمله خاورمیانه به این معناست که خطوط هوایی از آزادی عمل بیشتری برای انتخاب مسیرهای پروازی برخوردار هستند. این مساله فرصت مناسبی را برای رشد و گسترش خدمات آنها فراهم می‌کند.»

او با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه فرودگاه‌های ایران از جمله فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، نقش فرودگاه‌ها و خطوط‌هوایی در ایجاد شغل و تولید ناخالص داخلی را مورد تاکید قرار داد. محمد بهرامی‌زاده، معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی نیز درباره نقش صلح و دوستی و گردشگری گفت: «گردشگری معنوی تنها منوط به زیارت نیست، بلکه می‌توان گردشگری معنوی را به دوگونه مذهبی یعنی زیارت و سفر به‌منظور مناسک مذهبی و غیرمذهبی یعنی مکاشفه، جست‌وجو در معنا، صلح و دوستی تقسیم کرد. در نهایت نیز گردشگری، معنویت و صلح در کنار هم قرار می‌گیرند.» دکتر بدرالدین محمد از دانشگاه سینس‌مالزی نیز با بررسی نمونه‌هایی از گردشگری مذهبی در آسیا از جمله در لائوس، بالی اندونزی، هند و حتی ژاپن، اظهار کرد: «سازمان جهانی گردشگری هر سال برنامه‌های متعددی در حوزه گردشگری برگزار می‌کند و حتی در بحث حج نیز فعالیت‌های زیادی انجام داده است. برگزاری فستیوال‌های مذهبی کارکردهای مختلفی دارد؛ به‌عنوان مثال ژاپن از طریق برگزاری همین فستیوال‌های مذهبی کشور خود را از افول اقتصادی نجات داد. باید به این نکته توجه شود که گردشگری مذهبی می‌تواند برای کشورها از جمله ایران بسیار سودآور باشد.» دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.