ترامپ علیه اقتصاد گردشگری

دنیای اقتصاد: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در بیانیه‌ای نسبت به مواضع ترامپ واکنش نشان داد. این نهاد متعلق به سازمان ملل‌متحد در این بیانیه، دغدغه عمیق خود را در مورد ممنوعیت اخیر برای سفر به ایالات‌متحده آمریکا برای شهروندان هفت کشور ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن اعلام و شدیدا آن را محکوم کرده است.به گزارش «دنیای اقتصاد»، بنابر مفاد این بیانیه، ممنوعیت سفر بر اساس ملیت، برخلاف اصول آزادی سفر و ارتقای تسهیل سفر از سوی جوامع گردشگری بین‌المللی است و به گفته سازمان جهانی گردشگری، چنین اعمالی مزایای بخش گردشگری را در کمک به رشد اقتصادی و خلق شغل برای بسیاری از کشورها از جمله ایالات‌متحده عقب خواهد انداخت.

در همین حال، دبیرکل این نهاد بین‌المللی معتقد است: «چالش‌های جهانی نیازمند راه‌حل‌های جهانی هستند و چالش‌های امنیتی که امروزه با آنها مواجهیم، نباید موجب شوند دیوارهای جدیدی بسازیم. منزوی کردن و اقدامات تبعیض‌آمیز کورکورانه منجر به افزایش امنیت نمی‌شود، بلکه منجر به رشد تنش‌ها و تهدیدات خواهد شد.» طالب ریفاعی در ادامه یادآور می‌شود: «علاوه‌بر اثر مستقیم، تصویر کشوری که ممنوعیت سفر را به چنین روش خصمانه‌ای به‌کار می‌گیرد، قطعا تحت‌تاثیر بازدیدکنندگان سراسر دنیا قرار می‌گیرد و ریسک این را در پی دارد که تقاضای سفر به ایالات‌متحده آمریکا کاهش یابد.» وی در جریان سفری که به ایران داشت و در جمع راهنمایان جهانی گردشگری نیز گفته بود: «ما نیروهایی را که می‌خواهند مردم را منزوی کنند و از سفر آنها ممانعت به‌عمل آورند، شکست خواهیم داد و این جوابِ خوبی به چالش‌های دنیا است.» ریفاعی تاکید کرده بود: «هیچ کشوری نمی‌خواهد دیواری برای خود بسازد و خود را منزوی کند. ما اینجا هستیم که پلی بسازیم و مرزها را باز کنیم تا پذیرای مردم جهان باشیم.»

واکنش جامعه گردشگری

اقدام اخیر ترامپ البته تنها با واکنش سازمان جهانی گردشگری روبه‌رو نشده و در کل بازتاب گسترده‌ای در میان فعالان گردشگری داشته است. به‌جز ریفاعی، فلیسیتاس رسینگ، رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری نیز چند روز پیش با تاکید بر اینکه‌ فدراسیون متبوعش هیچ مرزی را قبول نمی‌کند، گفته بود: «ما همه‌کار می‌کنیم که تبعیض‌ها را از بین ببریم و سنت‌های خود را به یکدیگر نشان دهیم و همگرایی داشته باشیم.» آملیا توماسویچ، عضو فدراسیون جهانی خبرنگارانِ سفر نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرده که تصمیم‌ها و دستورات رئیس‌جمهوری آمریکا، جریان گردشگری جهان را دگرگون نخواهد کرد، چراکه آنها به شیوه کنونی ادامه پیدا نمی‌کند و حتما تغییر خواهد کرد. باید دید این اقدامات سیاسی در ماه‌های آتی چگونه گردشگری را متاثر می‌کند.