معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از آغاز مذاکراتی برای ساخت و وارد کردن واگن‌های قطار ویژه گردشگران خبر داد. سعید شیرکوند در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: «ما نه تنها راجع به خودروهای کوچک، اتوبوس، مینی‌بوس یا ون، به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای گردشگران مذاکره می‌کنیم، بلکه گفت‌وگوهایی برای قطارهای ویژه گردشگری درحال انجام است.» به گفته وی، شرکت‌هایی درحال برنامه‌ریزی برای ساخت واگن‌های ویژه‌ حمل و نقل گردشگران در داخل یا وارد کردن آن هستند تا ترانزیت توریستی با این قطارها انجام شود.

در همین حال پیش از این قرار بود به پیشنهاد وزیر صنعت، به‌جای ارائه تسهیلات برای وارد کردن خودروهای ویژه گردشگری، خط تولید این خودروها راه‌اندازی شود اما شیرکوند قرار گرفتن خودروهای گردشگری در خط تولید کشور را منوط به پیشنهاد خرید دانست و گفت: «این خودروهای پیشنهادی زمانی وارد خط تولید می‌شود که پیشنهاد خرید داشته باشد که البته طرفین الان درحال مذاکره هستند.»

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی به نتیجه رسیدن مذاکرات در هر یک از این بخش‌ها را منوط به حضور فعال بخش خصوصی به عنوان متقاضی استفاده از این وسایل نقلیه عنوان و تاکید کرد: «یک طرف این جریان بخش خصوصی است. دولت که نمی‌خواهد قطار بخرد و به‌عنوان تصدیگر شروع به‌کار کند. دولت فقط به بخش خصوصی کمک می‌کند که بتواند برای بستن قرارداد وسایل مورد نیاز خود با آن شرکت‌های سازنده خودرو به توافق برسند. جایگاه دولت تصدیگری نیست که مثلا ۵۰ اتوبوس یا قطار بخرد و از آن استفاده کند.»

به گزارش «دنیای اقتصاد» پیش از این فعالان بخش خصوصی برای ۲هزار خودروی ویژه گردشگری در کشور اعلام نیاز کرده و خواستار آن شده بودند که وارد کردن این خودروها با معافیت‌های گمرکی همراه شود؛ خواسته‌ای که با مخالفت دولت همراه و پیشنهاد شد به‌جای آن این خودروها در داخل تولید شود. نعمت‌زاده به رئیس سابق سازمان گردشگری وعده آغاز تولید این خوردروها را طی ۶ ماه اول سال داده بود.