دو سناریوی فلز زرد  رنگ در سال 2018

پرده اول: افزایش قیمت

برخی از تحلیلگران حوزه طلا مانند آلن سیکورا در کیتکو معتقدند که در سال ۲۰۱۸ تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو موجب افزایش بهای طلا خواهد شد. از سوی دیگر، وی امکان تنش‌های ژئوپلتیک را در سال ۲۰۱۸ بیشتر می‌داند و بر تداوم تقاضای فیزیکی طلا از سوی چین و هند تاکید می‌کند. گروه سرمایه‌گذاری مک‌کوآری در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده، مدعی شده است طلا در سال ۲۰۱۸ به ۱۴۰۰ دلار به ازای هر اونس نیز خواهد رسید. علاوه‌بر این موارد، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تغییر می‌کند و سیاست‌هایی که جایگزین سیاست‌های یلن، رئیس فعلی فدرال رزرو که از دوره اوباما باقی مانده است، می‌شود نیز می‌توانند نرخ بهره فدرال رزرو و قیمت طلا را متاثر کنند. به عقیده افرادی که به صعود طلا اعتقاد دارند، رشد قیمت‌های کالایی در سال ۲۰۱۸ موجب می‌شود در برخی از نقاط جهان تورم ایجاد شود و همین امر می‌تواند بخشی از سرمایه‌ها را به سمت خرید طلا سوق دهد.

پرده دوم: کاهش قیمت

به‌رغم چنین گمانه‌زنی‌هایی، عده دیگری از متخصصان حوزه طلا معتقدند قیمت جهانی طلا که در دو سال گذشته افزایش داشته است، کاهش خواهد یافت. متخصصانی مانند لوکمن اتونونگا که تحلیلگر موسسه FXTM است، بر این باورند که تصویری که از بازار طلا در فصل نخست سال ۲۰۱۸ به چشم می‌خورد، این است که طلا با مساله تغییرات نرخ دلار روبه‌رو خواهد بود و سرمایه‌گذاران ایالات متحده به مساله کاهش مالیات‌ها در این کشور نیز واکنش نشان می‌دهند. افزون بر این موارد، سرمایه‌گذاران با این کاهش‌های مالیاتی آغاز به سرمایه‌گذاری‌های پر بازدهی می‌کنند که این کار موجب القای رشد اقتصادی ایالات متحده می‌شود و می‌تواند بر اقتصاد جهانی نیز به‌دلیل حجم بزرگی که اقتصاد آمریکا دارد، اثرگذار باشد. جیمز هیوز، رئیس بخش تحلیل موسسه «آکسی تریدر» نیز معتقد است که طلا در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک مامن امن سرمایه و در واقع پوشش‌دهنده آن به‌کار رفت که می‌تواند موجب شود که در صورت رشد اقتصادی جهانی و ثبات بازارها، قیمت فلز زرد در سال ۲۰۱۸ کاهش یابد.

افزون بر این، پیگیری سیاست‌های تثبیت کننده از سوی بانک‌های مرکزی معتبر اقتصادهای بزرگ دنیا و کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک می‌تواند به معنای این باشد که جنبه «مامن امن» سرمایه بودن و در واقع استفاده از طلا برای حفظ سرمایه به حداقل برسد و انگیزه‌ها برای این کار تا حدود زیادی از بین برود. این رویداد منجر به کاهش تقاضای طلا و در نتیجه افت بهای آن می‌شود و به معنای آن است که در کوتاه‌مدت حتی ممکن است بهای آن به ۱۳۰۰ دلار در هر اونس نیز برسد. برخی تحلیلگران گلدمن ساکس نیز انتظار دارند هر اونس تروایی (تقریبا معادل ۳۱ گرم) طلا تا میانه سال ۲۰۱۸ حتی تا مرز ۱۲۰۰ دلار نیز سقوط کند که علت آن را عمدتا تغییرات نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و احتمال رشد قدرتمند تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و بازارهای توسعه‌یافته در کنار عدم وجود ریسک‌های ژئوپلیتیک شدید می‌دانند.