پنج روش بهینه‌سازی دکوراسیون محل کار برای بهره‌وری و خلاقیت

۱) بهترین پالت رنگ را برای نوع کاری که انجام می‌دهید انتخاب کنید.

از آنجا که هر شغلی ویژگی‌ها و نیازهای مختص خودش را دارد، این مهم است که وسایل و دکور اطرافتان، رنگی داشته باشد که ذهنیت‌تان را به درستی تقویت کند و در واقع مغزتان را کار بیندازد. آگوستین در مشارکت با یکی از همکارانش، یک نظرسنجی در آمریکا انجام داد که طی آن، واکنش افراد را به پالت‌های رنگ مختلف بررسی کردند. او می‌گوید: «اگر کارهای علمی انجام می‌دهید، باید محیط آرامی داشته باشید و بهتر است در رنگ دکور از سایه‌های آبی استفاده کنید. اگر کارتان فعالیت دارد، رنگ قرمز می‌تواند انرژی‌بخش باشد. به‌طور کلی، هر چیزی را که می‌خواهید در محیط کار توجه کارکنان را سریع جلب کند، آن را به رنگ قرمز درآورید. سبز، رنگ خوبی برای بیشتر محیط‌های کاری است، صرف‌نظر از اینکه در چه حوزه‌ای کار می‌کنید؛ چون اغلب با تفکر خلاقانه پیشرفته همراه است و وضعیت احساسی مثبتی را القا می‌کند. تحقیقی که دانشگاه تگزاس چند سال پیش انجام داد، نشان می‌دهد رنگ‌های طوسی، بژ و سفید، رنگ‌هایی خنثی هستند که حس غم و افسردگی را به‌ویژه در میان زنان رواج می‌دهند. البته طبق این تحقیق، مردان هم در محیط‌های کاری با دکوراسیون بنفش و نارنجی این حس غم را به دست می‌آورند. دیگر مطالعات علمی مشابه هم نشان داده که رنگ فقط در حالت روحیه افراد تاثیر ندارد، بلکه به‌طور عمیقی بر میزان بهره‌وری افراد اثرگذار است.

۲) فضا را برای فعالیت‌های روزانه ساده‌سازی کنید

آگوستین می‌گوید افراد دوست دارند این اختیار را داشته باشند که تجربه‌های کاری خود را آن‌طور که خودشان می‌خواهند متناسب‌سازی کنند. مثلا اگر بتوانند نور یا دمای اتاق یا حالت صندلی خود را تنظیم کنند یا میز و سایر وسایل را آن‌طور که خودشان دوست دارند بچینند، یا حتی وسایل تزئینی مورد علاقه‌شان را به‌کار ببرند، نوعی حس کنترل و اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و این باعث می‌شود با آرامش کارشان را شروع کنند.  اگر مسوول چیدمان یک دفتر کار هستید، ابزارهای تنظیم نور و اثاث دفتر را طوری در نظر بگیرید که به راحتی قابل جا به جا کردن باشند.

۳) نورپردازی مهم‌تر از آن است که فکر می‌کنید

آگوستین معتقد است نور طبیعی باعث تقویت روحیه و عملکرد افراد در محیط کار می‌شود. او می‌گوید در هر محیط کاری، هدف این است که افراد شاد و باروحیه باشند و این یعنی هر چه نور طبیعی بیشتر باشد، بهتر است. کارشناسان می‌گویند نور نقش قابل توجهی در ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن ما دارد. ریتم شبانه‌روزی کاملا به بالا و پایین شدن انرژی و توازن روزانه ما ربط دارد.  اگر می‌خواهیم کارکنانی شاد، مولد و متوازن داشته باشیم، رساندن نور طبیعی در محیط کار ساده‌ترین راه است. بنابراین تا جایی که امکان دارد، از فضاهایی استفاده کنید که به اندازه کافی در آن پنجره نورگیر قرار گرفته و همچنین میزتان را هر چقدر که می‌توانید به منبع نور طبیعی نزدیک کنید. از دیگر مزایای وجود نور طبیعی در محیط کار عبارت است از: خواب بهتر در شب، تشویق کارکنان به ورزش، برقراری ارتباطات انسانی قوی‌تر، بشاش‌تر شدن افراد، کاهش فشار خون و افزایش سطح هوشیاری.

۴) از موجودات زنده در اطراف خود استفاده کنید

شاید باور نکنید، اما نگاه کردن به گیاهان و آکواریوم ماهی، به خلاقانه فکر کردن شما کمک می‌کند. به گفته آگوستین، استفاده از گیاهان طبیعی در کنارتان با افزایش عملکرد رابطه مستقیم دارد. تحقیقی در نروژ ثابت کرده که اثر گیاهان فقط بر سلامت جسمی نیست، بلکه بر آرامش روان‌ هم اثرگذار است. ارتباط با گیاهان چه فعالانه باشد و خودتان گیاه بکارید و چه به صورت غیرفعال باشد و فقط از گلدان آماده نگهداری کنید یا منظره‌ای رو به باغچه داشته باشید، الگوی ثابتی از اثرات مثبت را ایجاد می‌کند که این اثرات در فقدان وجود گیاه از بین می‌روند. این اثرات عبارت است از: کاهش استرس روانی و فیزیولوژیک؛ افزایش تمرکز و توجه، کاهش خستگی و فرسودگی ذهنی؛ بهبود عملکرد در وظایف شناختی. 

۵) از وسایل زیاد و بی‌نظمی دوری کنید

این عقیده قدیمی که می‌گوید تمیز کردن اتاق‌تان باعث می‌شود احساس استرس کمتری داشته باشید، در مورد دکوراسیون محل کارتان هم درست است. آگوستین می‌گوید پیچیدگی‌های بصری باید به حداقل برسد که باعث می‌شود ذهن‌تان احساس نکند بیش از حد پرمشغله هستید و وقت تلف می‌کنید. سعی کنید دکوراسیون اتاق را ساده کنید و بی‌نظمی‌ها را سروسامان بدهید.  فراموش نکنید وقتی می‌خواهید دکوراسیون داخلی محیط کارتان را طراحی کنید، نه کم بگذارید، نه شلوغ کنید؛ فقط همه چیز را درست به‌کار ببرید.

آخر هفته