بیمه‌های از آب گذشته

حامد فرشباف مدیرشعبه ایران مارم با بیان اینکه مذاکره این شرکت  با بیمه های ایرانی برای عقد قرارداد آغاز شده است گفت: اکنون سه شرکت بیمه ایرانی برای بیمه های مسافرتی با مارم قرارداد بسته اند. فرشباف در خصوص فعالیت و ملیت شرکت MARM  medical assistance roadside management توضیح داد: شرکت ترکیه ای Marm Assistance در سال ۱۹۸۶ در راستای ارائه خدمات کمک رسانی درمانی ، فنی،  مسافرتی و حقوقی به گردشگرانی که به/ از ترکیه سفر می کنند در شهر ازمیر تاسیس شد. وی ادامه داد:  کمک رسانی پزشکی که هسته اصلی فعالیت های این شرکت را تشکیل داده است که شامل ارجاع و ترخیص پزشکی- مستند سازی و ارسال گزارش- بررسی های موردی-عرضه تجهیزات پزشکی- مشاوره پزشکی و حقوقی-پیش پرداخت و اسکان- خدمات تدفین- مدیریت پرونده پزشکی- نقل و انتقالات و اسکورت پزشکی- آمبولانس هوایی و زمینی- آزمایشات در محل ؛ کنترل هزینه های پزشکی که شامل تضمین پرداخت- شکست هزینه ها- توافقات تخفیف- بررسی هزینه ها- گزارش دهی شفاف و کاهش جزء به جزء هزینه ها  و کمک رسانی جاده ای که شامل امور گمرکی- امداد خودرو- کمک رسانی کنار جاده- خدمات بکسل- خدمات لوازم یدکی - خدمات تعمیرگاهی و پارکینگ از جمله فعالیت های این شرکت است.

فرشباف درپاسخ به این پرسش که چرا این شرکت به فکر ورود به بازار ایران است؟ یادآورشد: طبیعتاً ورود به بازار ایران جهت گسترش دامنه خدمات رسانی این شرکت در کشور پهناور ایران است. همانطور که مستحضر هستید کشور ایران نقش بسیار پررنگی را در منطقه در تمام زمینه های موجود بازی می کند. با توجه به قرارهای متعدد بین المللی دولت ایران با شرکت های کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دنیا و حضور متخصصان آن شرکتها در ایران و همچنین طرف قرارداد بودن شرکت های بیمه گر این متخصصان با شرکت Marm Assistance جهت خدمات رسانی این نیاز احساس شد که این شرکت دفتر خود را در ایران تاسیس نماید. بدین جهت شعبه شرکت Marm Assistance در سال ۱۳۹۴ در منطقه آزاد کیش به ثبت رسید. در سال اول این شرکت صرفاً به خدمات رسانی به شرکت های بیمه اروپایی در داخل ایران می پرداخت. شرکتهایی مانند International SOS Plus ، ANWB و Roland . در سال دوم حضور ، بر اساس استراتژی تعریف شده این شرکت اقدام به طرف قرارداد شدن با شرکتهای بیمه داخلی ایران نمود که بعد از گذشت یک سال از این تاریخ با شرکتهای بیمه پاسارگاد، بیمه ما و بیمه البرز موفق به اخذ قرارداد شده است.

مدیرشعبه ایران مارم درباره مزیت سرویس دهی این شرکت در مقایسه با سایر رقبای خود خاطرنشان کرد: اساساً با توجه به فقر محصولات جدید در صنعت بیمه ای ایران سالهاست که ایرانیان در خارج از کشور تحت پوشش بیمه مسافرتی هستند که در اکثریت موارد پاسخگوی نیاز آنها نمی باشند. از این رو شرکت های خدمات رسانی که در صنعت بیمه ایران نیز فعالیت دارند هیچ وقت به چالش جدی کشیده نمی شوند. فرشباف ادامه داد: البته شایان ذکر است که قبل از تحریم های سال ۲۰۰۹ شرکت های خدمات رسان خوبی در بازار ایران حضور داشتند ولی متاسفانه در زمان تحریم ها شرکتهای خدمات رسانی که در بازار ایران حضور پیدا کردند از کیفیت و کارایی لازم برخوردار نبودند. شرکت Marm Assistance قبل از اینکه در بازار ایران حضور پیدا بکند و تصمیم به خدمات رسانی به شرکتهای بیمه ایرانی بگیرد، شرکت های بزرگ اروپایی مانند International SOS  را طرف قرارداد خود داشته و دارد. لذا کیفیت خدمات رسانی این شرکت سالهاست از طرف شرکای اروپایی مورد بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس از نظر خدمات رسانی شرکت Marm Assistance با توجه به رتبه بندی مجله ITIJ (International Travel Insurance Journal ) در زمینه عالی قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت Marm Assistance دخل و تصرفی در نوع بیمه نامه، انواع پوشش ها و یا سقف پوشش های موجود در بیمه نامه های مسافرتی را ندارد، لیکن صرفاً پاسخگو به درخواست هایی است که از طرف شرکتهای بیمه به این شرکت ارسال می شود ولی ظرفیت پاسخگویی و خدمات رسانی شرکت Marm Assistance بسیار بیشتر از نیازهای موجود در بازار ایران می باشد. به همین دلیل است که شخصاً در حال حاضر به دنبال بررسی و طراحی محصول جدیدی در زمینه بیمه های مسافرتی می باشم. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد شرکت Marm Assistance تلفیقی از شرکتهای آمبولانس هوایی Red Star Aviation  ، شرکت خدمات رسانی Star Crescent Assistance  و شرکت Marm Travel می باشد که تمامی آنها آماده خدمات رسانی به شرکتهای بیمه در همه زمینه های موجود می باشند.

به گفته او دارا بودن  بزرگترین شبکه درمانی و بیمارستانی در کشور ترکیه (بیش از ۳۰۰۰ بیمارستان و کلینیک طرف قرارداد) ، بهترین شرکت کنترل هزینه در تمام دنیا در سالهای ۲۰۱۵ - ۲۰۱۶ و کسب رتبه اول در رتبه بندی های مجله ITIJ، خدمات رسانی در اروپا و سایر نقاط دنیا به بزرگترین شرکتهای خودرویی-نفتی از جمله ARC ، ADAC  و بزرگترین شبکه خدمات رسانی پزشکی در دنیا که شامل تمام کشورهای دنیا بجز چهار کشور درگیر جنگ در قاره آفریقا بخشی ازمزیت های سرویس دهی شرکت Marm Assistance است.  فرشباف درباره محاسبه و تعیین حق بیمه ها توضیح داد: شرکت Marm Assistance به هیچ عنوان در بخش بیمه گری بیمه های مسافرتی دخالتی نداشته و تمام عملیات بیمه گری از جمله برآورد حق بیمه از طرف شرکت بیمه انجام می پذیرد. وی درخصوص انتظارات شرکت های بیمه ایرانی برای عقد قرارداد با مارم یادآورشد: طبیعتاً شرکتهای ایرانی به دنبال دریافت بهترین نوع خدمات رسانی از شرکت Marm Assistance برای بیمه گذاران خود می باشند. در زمینه مسافرتی برآورده نمودن انتظارات بیمه گذاران از طریق خدمات رسانی به موقع و با کیفیت لازم انجام می پذیرد و برآورده نمودن انتظارات شرکتهای بیمه ایرانی از طریق کنترل هزینه های ایجاد شده از طرف مراکز درمانی و خدمات رسانی می باشد که شرکت Marm Assistance بصورت بسیار تخصصی بحث کنترل هزینه را انجام می دهد.

فرشباف با بیان اینکه  در حال حاضر تمرکز شرکت Marm Assistance در زمینه خدمات رسانی در بیمه های مسافرتی به شرکت های بیمه می باشد، گفت: ولی خدمات رسانی در زمینه بیمه عمر و همچنین خدمات رسانی در زمینه بیمه های اتومبیل در برنامه استراتژی این شرکت در سال ۲۰۱۸ گنجانده شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مارم در ایران  فروش انفرادی و مستقیم هم دارد؟ متذکرشد: با توجه به قوانین بیمه مرکزی این شرکت مجوز فروش هیچگونه محصول بیمه ای را ندارد، ولی در زمینه پکیج های پزشکی و درمانی در حال حاضر این شرکت در کشور ترکیه این سرویس را ارائه می نماید و انشاالله زمینه ارائه این سری خدمات در ماه های آخر سال ۲۰۱۸ را فراهم می آورد. فرشباف دسترسی بیمه گذاران به خدمات مارم گفت: در حال حاضر دسترسی بیمه گذاران شرکتهای بیمه اعم از داخلی و خارجی از طرق سنتی تلفن ، فکس و ایمیل انجام می گیرد، ولی نرم افزار موبایل این شرکت در اواسط سال ۲۰۱۸ برای استفاده بیمه گذاران شرکتهای بیمه ارائه می گردد، که با فشار دادن دکمه ای در این نرم افزار موقعیت جغرافیایی دقیق آنها ، اطلاعات بیمه نامه و همچنین اطلاعات شخصی آنها برای شرکت Marm Assistance ارسال می شود.