در انتظار ورود به بازارهای جهانی

خلاصه‌ای از فعالیت‌های واحد تولیدی و صنعتی پاکشوما و روند حرکتی آن در طول زمان بیان کنید.

شرکت پاکشوما با بیش از ۴۰ سال سابقه تولید در محصولات لوازم خانگی، یکی از با سابقه‌ترین شرکت های کشور در این زمینه به‌شمار می‌رود. بدون شک حضور و ادامه حیات یک واحد تولیدی با چنین سبقه ای در سیستم اقتصادی تک‌محصولی کشور و در شرایطی که توجه کمی در طول این سالیان به بخش‌ تولید شده است امری در خور توجه است؛ می‌توان بیان کرد پاکشوما یکی از شرکت های سرآمد در این زمینه بوده است. این شرکت همراه با گذشت زمان به‌تدریج ابعاد اقتصادی خود را هم از لحاظ ظرفیت تولید و هم تنوع محصولات، تا جای ممکن گسترش داده است. نخستین واحد تولیدی پاکشوما در سال ۵۴ با توان تولید تنها یک محصول (ماشین‌لباسشویی نیمه‌اتوماتیک) در فضایی به وسعت ۴۵۰۰ مترمربع فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۰ دامنه فعالیت این شرکت برای انتقال دانش‌ و تکنولوژی روز دنیا به بدنه صنعت لوازم خانگی کشور، در سایه همکاری با برندهای معتبر جهانی بیش ازپیش توسعه یافت و محصولات تولیدی جدید با تنوع بالا شامل ماشین ‌لباسشویی اتوماتیک، ظرفشویی و جاروبرقی به ترکیب تولیدی این شرکت اضافه شد.

تنوع بالا در محصولات لوازم خانگی موجب رشد تقاضا در بازار داخلی کشور شده است، در این میان با توجه به رقابت شدید میان انواع برندهای معتبر جهانی، توسعه بخش عرضه کشور در این زمینه و ‌حرکت آن همگام با نیاز مشتریان یکی از موارد ضروری در سیستم اقتصادی کشور است. در این راستا در سال ۱۳۸۹ شرکت تولیدی صنعتی پاکشوما اقدام به احداث کارخانه‌ای به وسعت ۱۰۰.۰۰۰ متر مربع، (در حدود ۲.۵ برابر وسعت زیرساخت قبلی شرکت)، در شهر قم کرد. بدون شک احداث این کارخانه موجب افزایش کشش بخش عرضه محصولات لوازم خانگی در ساختار اقتصادی کشور شده است. پاکشوما همواره در روند حرکتی خود دو فاکتور اصلی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی تولید محصولات با کیفیت برای مشتریان و دیگری تمرکز بر تولید محصولات در داخل کشور. به دیگر بیان این شرکت تنها به‌عنوان نقشی واسطه‌ای و بازرگانی برای عرضه محصولات شرکت‌های معتبر به داخل کشور و کسب درآمد تمرکز نداشته، بلکه همواره به تولید و اشتغال ملی نیز توجه ویژه‌ای داشته است. در حال حاضر این شرکت با برندهای معتبر جهانی نظیر کندی ایتالیا که از جمله بهترین برندهای اروپایی است، همچنین مدیای چین یکی از معتبرترین برندهای آسیای شرقی و ال‌.جی کره در حال همکاری و تولید محصولات منطبق بر جدیدترین استانداردهای جهانی است.

آیا تولید محصولات جدید نیز در دستور کار شرکت قرار دارد؟

این شرکت سازگار با تغییر الگوی مصرفی خانوارها در کشور و با هدف ارائه خدمات با کیفیت، همواره به توسعه محصولات جدید توجه ویژه‌ای داشته است. با توجه به آلودگی هوا و وجود انواع ذرات معلق و قابل جذب به خصوص، در کلان شهرها، استفاده از روش سنتی برای خشک کردن لباس‌ها رویه‌ای مناسب نیست. پاکشوما در حال برنامه‌ریزی برای تولید خشک‌کن‌هایی با توانایی خشک کردن ۱۰۰ درصدی (شش کیلو لباس در مدت زمان یک ساعت) است. همچنین لباس‌هایی که به این طریق خشک می‌شوند تا ۸۰ درصد نیاز به اتو نخواهند داشت که موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق در خانوارها می‌شود. مصرف برق بسیار پایین این دستگاه یکی از نقاط قوت آن به‌شمار  می‌رود. طبق برآوردها هزینه هر بار خشک کردن لباس با این دستگاه کمتر از ۴۰ تومان یعنی چیزی نزدیک به دو پیامک موبایل خواهد بود.

علاوه بر این شرکت، سرمایه‌گذاری وسیعی برای تولید ماشین‌ظرفشویی در کشور انجام داده است. همان‌طور که می‌دانید یکی از نکات بسیار مهم در توسعه صنایع وجود تقاضای بالا است. ایجاد زیرساخت‌ها و به کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته نیازمند حجم بالای تقاضا برای توجیه اقتصادی یک طرح تولیدی است. به‌دیگر بیان تقاضای بالا، تضمینی برای جبران هزینه‌های انجام شده از طریق بازده تولید است. یکی از مجاری مهم در هرز منابع آب تصفیه شده در کشور، شست‌وشوی ظروف در منازل است. با گذشت زمان خوشبختانه رفته‌رفته فرهنگ استفاده از ماشین‌ظرفشویی در حالت نهادینه شدن در خانوارهای ایرانی است و امروزه به‌نوعی این محصول مکملی برای ماشین‌لباس‌شویی در نظر گرفته می‌شود. شست‌وشوی شانزده سِت کامل از ظروف تنها با ۱۰ لیتر آب، گامی موثر برای کاهش مصرف آب در منازل خواهد بود.

علاوه براین قابلیت سختی‌زدایی ماشین ظرفشویی و ضدعفونی ظروف یکی از مزایای توسعه این صنعت در بهبود سلامت خانوارهاست. ظروف آشپزخانه محل رشد انواع باکتری‌های خطرناک هستند که ممکن است سلامت افراد را در طول زمان به‌خطر بیاندازد. همچنین شرکت قصد دارد تا جای ممکن قطعات این محصول را در داخل کشور تولید کند تا ضمن ارائه محصولی مفید به جامعه، سیستم اقتصادی کشور را نیز از مزایای تولید و اشتغال داخلی بهره‌مند سازد. خوشبختانه سیگنال‌های خوبی از ترویج این فرهنگ در خانوارهای ایرانی مشاهده کردیم. برای مثال آمار نشان می‌دهد در مناطق کم‌آب کشور مثل شهر یزد به‌ازای فروش هر دو ماشین‌لباسشویی یک ماشین ‌ظرفشویی روانه منازل مشتریان شده که برای شروع کار شرکت سیگنال اقتصادی مناسبی به‌شمار می‌رود.

دامنه فعالیت‌های تولیدی شرکت پاکشوما در بخش تولیدی کشور شامل چه مواردی است؟ آیا محصولات تولیدی شرکت از کیفیت لازم و سازگار با استانداردهای جهانی برخوردارند؟

شرکت پاکشوما با داشتن تجهیزات بسیار پیشرفته به‌خصوص در زمینه تزریق پلاستیک همچنین برخورداری از بهترین خط رنگ در کشور، ظرفیت بالایی در تولید محصولات به‌طور کامل و تامین قطعات سایر برندها در داخل کشور دارد. این شرکت تقریبا کل محصولات شرکت کِندی و زیرووات را در داخل کشور تولید می‌کند، همچنین تحت برند مِیدیا که یکی از صادرکنندگان اصلی ماشین‌لباسشویی و ظرفشویی به آمریکا است اقدام به تولید محصولات در داخل کشور می‌کند. علاوه بر این شرکت، تامین‌کننده قطعات برای برندهای کرال، جنرال‌آدمیرال، جی‌-آدمیرال، دِکستر و پاکشوما در داخل کشور است. دامنه وسیع برندهای معتبری که شرکت در حال همکاری با آن‌هاست به‌خوبی گویای ظرفیت و کیفیت محصولات تولیدی در واحد تولیدی و صنعتی پاکشوما است.

آیا می‌توان در سایه تعامل با برندهای خارجی، بازارهای اطراف را برای توسعه اقتصاد کشور از کانال لوازم خانگی هدف قرار داد؟

یکی از اهداف مهم شرکت که در حال پیگیری مستمر آن هستیم، ورود به عرصه صادرات از مجرای همکاری با برندهای معتبر در کشور است. همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین کانال‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه و انتقال دانش و تکنولوژی به بدنه صنایع فقیر آن‌ها به لحاظ تکنولوژیک، جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. تحت این شرایط با ورود تکنولوژی روز دنیا و به کارگیری نیروی کار داخلی، هم بستر تولید و افزایش اشتغال فراهم خواهد شد و هم رفته‌رفته نیروی کار به سرمایه انسانی تبدیل می‌شود. از دیگر عوارض جانبی مثبت این رویه که نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد توانایی صادرات محصولات این برندها به خارج از مرزهای کشور است که منافع آن هم نصیب سرمایه‌گذاران خارجی شده و هم اقتصاد ملی. در همین راستا شرکت پاکشوما در حال رایزنی  با شرکت مِدیا برای همکاری در این زمینه و انجام صادرات ماشین‌لباسشویی به کشورهای منطقه است. امید داریم اجرای این طرح زمینه‌ساز رشد صنعت کشور و ارزآوری به سیستم اقتصادی کشور شود.