بازار داغ زیبایی‌های مصنوعی

براساس گزارش این سازمان، در سال ۲۰۱۶ عمل‌های زیبایی افزایشی ۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. براساس رتبه‌بندی که این سازمان برای ۱۰ کشور برتر در این حوزه ذکر کرده است، پس از ۵ کشوری که در بالا به آنها اشاره شد و حدود ۴/ ۴۱ درصد از عمل‌های زیبایی در جهان را به خود اختصاص می‌دهند، کشورهای روسیه، هند، ترکیه، آلمان و فرانسه قرار گرفته‌اند. نکته جالب در این فهرست، قرار گرفتن ایران در رتبه بیستم این جدول با بیش از ۱۵۱ هزار عمل است که حدود ۶/ ۰ درصد از کل عمل‌های زیبایی را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. مصر نیز در این رده‌بندی با حدود ۳۷۶ هزار عمل در جایگاه چهاردهم و لبنان با ۸۰ هزار عمل در رده ۲۲ قرار دارند.  در ادامه گزارش سال ۲۰۱۶ «انجمن بین‌المللی جراحی‌های زیبایی پلاستیک»، رتبه‌ کشورها بر اساس نوع عمل‌های زیبایی انجام شده نیز نشان داده شده است. در بخش عمل‌های مربوط به چهره و سر، برزیل با ۵۱۴ هزار عمل در رتبه نخست بوده و ایالات متحده با ۴۱۱ هزار عمل دوم است.

پس از این دو کشور نیز روسیه با ۳۴۴ هزار عمل، مکزیک با ۲۱۰ هزار و هند با ۱۹۳ هزار عمل در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. از این نظر ایران با ۴۶ هزار عمل و ۱/ ۱ درصد از کل عمل‌های این دسته‌بندی در جهان، در رتبه ۱۶ جای گرفته است.  از نظر عمل‌های زیبایی اندام و بدن نیز برزیل، ایالات متحده، مکزیک، هند، کلمبیا، روسیه، آلمان، ایتالیا، ترکیه و فرانسه در رده‌های برتر قرار دارند و ایران نیز رتبه ۱۶ را دارد. برزیلی‌ها ۵۰۱ هزار عمل در سال ۲۰۱۶ در این دسته‌بندی انجام داده بودند و ایالات متحده ۴۸۳ هزار، مکزیک ۱۶۸ هزار، هند ۱۳۶ هزار و کلمبیا با ۱۰۴ هزار عمل انجام داده بودند در حالی که عمل‌های زیبایی ایران در این خصوص به ۲۵ هزار می‌رسید.  از نظر مجموع جراحی‌های پلاستیک انجام شده در جهان نیز، پس از ایالات متحده با ۴۸/ ۱ میلیون جراحی، برزیل با ۴۵/ ۱ میلیون، روسیه با ۵۷۹ هزار، مکزیک با ۴۸۸ هزار و هند با ۴۲۲ هزار عمل قرار داشتند. در رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب آلمان، ایتالیا، ترکیه، کلمبیا و فرانسه قرار داشتند.

از این نظر ایران با داشتن ۹۴ هزار جراحی و سهم ۹/ ۰ درصدی از عمل‌های جهانی رتبه ۱۸ را در جهان داشته است.  در عمل‌های مربوط به جوان شدن چهره نیز رتبه‌های برتر به ایالات متحده، ژاپن، هند، برزیل، مکزیک، ترکیه، ایتالیا، تایوان، روسیه و اسپانیا تعلق داشته است و ایران با ۵۶۴۳ عمل در این سال در رتبه ۲۱ جای داشته است. ایالات متحده بیش از یک پنجم این عمل‌ها را به خود اختصاص داده است و ژاپن نیز ۱۲ درصد از آنها را در اختیار داشته است.  آمارهای مربوط به عملی مانند لیپوساکشن نیز ایران را با حدود ۱۳ هزار عمل در سال ۲۰۱۶ در رتبه ۱۵ نشان می‌دهد. همچنین براساس گزارش این سازمان معتبر، از نظر جراحی پلک ایران با ۱۱ هزار عمل در رتبه ۱۸ و از نظر جراحی ترمیمی بینی ایران با بیش از ۱۲ هزار عمل در مقام ۱۵ قرار داشته است. این آمار در حالی اعلام شده است که در سال ۲۰۱۵ این سازمان ۹ کشور برتر در عمل‌های زیبایی را به ترتیب ایالات متحده، برزیل، کره‌جنوبی، هند، مکزیک، آلمان، کلمبیا، فرانسه و ایتالیا عنوان کرده بود. همچنین در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رتبه ایران از نظر میزان جراحان پلاستیک در بین کشورهای جهان ۲۸ اعلام شده است.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته