Time

هم‌اکنون در آینده زندگی کنید

آخر هفته

مجله تایم در شماره اخیر خود به مهم‌ترین‌ ‌اختراعات سال 2017 پرداخته است. اختراعاتی که این مجله از برخی از آنها به‌عنوان تغییر شکل‌دهنده زندگی یاد کرده است. این اختراعات عمدتا در مورد تلفن‌ها، پهپادها، بستنی، اسباب بازی‌ها، خودروها و کفش‌ها بوده است. در زیر به برخی از اختراعات مهمی که در سال جاری میلادی صورت گرفته است اشاره‌ای مختصر خواهیم داشت.

کفش‌های فیوچر کرافت 4D:

تصور کنید که کفش‌هایی دارید که به سریع تر دویدن، به بالاتر پریدن یا چرخش بهتر شما کمک می‌کند. این ایده‌ای است که پشت ساخت کفش «فیوچرکرافت فور دی» آدیداس وجود دارد. شرکت آدیداس قصد دارد اسنیکر جدیدی تولید کند که با قابلیت‌های ذکر شده از آن یاد می‌شود. این کفشی است که قرار است با نیازهای صاحبش همخوانی داشته باشد. این آدیداس می‌تواند با توجه به نیازهای استفاده‌کنندگان آن نه تنها در سایز و شکل همچنین در انعطاف‌پذیری اش دلخواه صاحبش باشد. ال وان نوی که خود این پروژه را راه انداخته است در این خصوص می‌گوید: کلید این کار هم فرآیند پرینت ۳ بعدی است که آدیداس را قادر می‌سازد تا هر میلی متر آن را نگاه کرده و از نظر عملکرد بسنجد. اگر قرار بود چنین اصلاحاتی را روی کفش‌های سنتی انجام دهند هفته‌ها به طول می‌انجامید اما برای کفش‌های فیوچرکرافت فور دی تنها ۲ ساعت لازم است که به وسیله پرینتر ۳ بعدی تولید شود. این به آن معناست که این کفش‌ها حتی می‌توانند در داخل خود فروشگاه‌های آدیداس تولید شوند. در حال حاضر آدیداس نسخه استاندارد شده‌اش را که بر اساس اطلاعات ۱۷ ساله از دوندگان جمع آوری کرده است در اواسط ماه دسامبر بیرون خواهد داد.

امنیت برقرارکنندگان هوشمند

بیشتر سیستم‌های امنیتی تولید شده‌اند که مزاحمان و موارد مخل‌ آسایش و امنیت را از خانه‌ها دور نگه دارند. مت راجرز، مدیر ارشد تولید گوگل می‌گوید: نست (NEST)، یکی از شرکت‌های تابعه گوگل سیستم امنیتی متفاوتی را ساخته که بسیار متفاوت از سیستم‌های قبلی عمل می‌کند. به گفته وی این شرکت کار خود را روی آسان تر شدن استفاده از سیستم‌های امنیتی متمرکز کرده است. در این سیستم پیش بینی شده است، به جای اینکه برای از کار انداختن سیستم امنیتی لازم باشد که کد امنیتی را وارد کرد، تنها با یک حرکت ساده و با تکان دادن کلید کنترل، بتوان آن را از کار انداخت. برای این کار می‌توان این دستور را به این سیستم وارد کرد که برای ساعات مشخصی در روز تنها با استفاده از این ترفند از کار بیفتد. همچنین می‌توان به این سیستم قابلیت‌های دیگری هم وارد کرد. به‌عنوان مثال چنانچه شما پرستار بچه دارید، تنها در زمانی می‌تواند وارد خانه شما شود که شما ساعات ورود و خروج وی را به آن برنامه داده باشید. همچنین برای این سیستم نرم‌افزاری تهیه شده است که افراد می‌توانند با نصب کردن آن روی موبایل‌های هوشمند خود از دور سیستم امنیتی خانه خود را کنترل و اداره کنند. چنانچه فرد غریبه‌ای بخواهد وارد خانه شود این سیستم صدایی در حد ۸۵ دسی‌بل آلارم تولید خواهد کرد. سنسورهای دیگر نیز در این سیستم زمانی که در یا پنجره‌ای باز شود به صدا در خواهد آمد. البته شرکت نست در این زمینه تنها نیست و شرکت‌هایی مانند اَدابی و سیمپلی سیف نیز تولیدات مشابهی داشته‌اند.

 آسانسوری دگرگونه

چه می‌شود اگر آسانسوری به طرفین حرکت کند به جای اینکه بالا و پایین برود. این سوالی بوده که برخاسته از فیلم فانتزی چارلی و کارخانه شکلات‌سازی است و شرکت آلمانی «Thyssenkrupp» پاسخی در دنیای واقعی به آن داده است: مولتی، یک سیستم از آسانسوری است که بر‌اساس تکنولوژی حرکت مغناطیسی قطارهایی با سرعت بالا طراحی شده است. این آسانسور می‌تواند در جهات مختلف حرکت کند. مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید که حرکت این آسانسور را می‌توانید بر اساس ساختار ساختمان تعیین کنید. این آسانسور در سال جاری با موفقیت آزمایش شده است و مولتی قرار است در سال ۲۰۲۱ در برلین آلمان به‌طور رسمی آغاز به کار کند.

 پهپادهای سلفی‌گیر

هواپیماهای بدون سرنشین طی چند سال گذشته از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند و دارای قابلیت فراوانی از جمله نقشه‌برداری و عملیات نجات هم شده‌اند. مدل «DJI» در واقع مدلی فراتر از واقعیت است و به خیال پهلو می‌زند. این مدل سوای اینکه می‌توانید با آن عکس و ویدئوی بهتری بگیرید، قابلیت سلفی گرفتن هم دارد. سرعت پهپاد نیز قابل کنترل است. مثلا اگر آن را روی مدل ورزشی (Sport) بگذارید به ۳۱ مایل در ساعت نیز می‌رسد. همچنین این مدل می‌تواند با حرکت دست نیز کنترل شود. قیمت پایین آن نیز موجب شده است تا این مدل محبوب ترین مدل پهپاد تولیدی در سال ۲۰۱۷ باشد. این مدل در بازار قیمت ۴۹۹ دلاری دارد. البته این مدل یک نقطه ضعفی هم دارد و مانند سایر مدل‌ها هنوز نتوانسته است طول زمان پرواز خود را افزایش دهد. این مدل تنها ۱۶ دقیقه پرواز می‌کند که از مدل‌های حرفه‌ای‌تر خود کمتر است. پال دان، مدیر ارشد اجرایی پهپاد «DJI» می‌گوید: ما این مدل را سرآغاز شروع یکسری از هواپیماهای بدون سرنشین جدید می‌دانیم. این مدل پهپاد در ماه ژوئن مورد آزمایش قرار گرفت و کارخانه تولید آن نیز در چین قرار دارد. عمده فروش این پهپاد نیز در ایالات متحده بوده است.

 

Reader’s Digest

معجزه‌ها و قهرمان‌ها

آخر هفته

نسخه کانادایی ریدرز دایجست، در این شماره به سراغ آتش‌نشانی رفته است که تقریبا 20 دقیقه فاقد علائم حیاتی بوده اما دوستان وی از زنده ماندنش قطع امید نکرده بودند و توانستند او را به زندگی بازگردانند. این مجله می‌نویسد: داستانی که می‌خوانید بر پایه شجاعت و امید پیش رفته است. در پنجم ژوئیه سال 2017، استیو و کیم سواتسکی به همراه دو کودک خود تصمیم می‌گیرند که سفر کمپینگی خود را کوتاه کنند و در مراسم پیک نیک سالانه محل کار استیو حضور پیدا کنند. استیو 44‌ساله به مدت 13 سال است که برای واحد آتش‌نشانی

وینی‌پیگ خدمت می‌کند و مراسم سالانه تابستانی همکاران وی این بار در پارک تینکرتاون، که پارکی در بیرون از شهر است برگزار شد. او به همراه 500 آتش‌نشان دیگر و خانواده‌هایشان از یک عصر تابستانی دلچسب لذت می‌برد و به همراه همکاران خود بستنی می‌خورد. کیم همسر او نیم ساعت پس از اینکه وارد پارک تینکرتاون شده بودند به دستشویی می‌رود و زمانی که باز‌می‌گردد متوجه می‌شود که دختر 7 ساله او پشت میزی که خانواده آنها مستقر شده بود گریه می‌کند. او متوجه می‌شود که استیو روی زمین افتاده و دور تا دور او را دوستانش گرفته‌اند. زمانی که کیم از همسرش دور شده بود، او دچار حمله قلبی شده بود. در این میان دستگاه دفیبریلاتور پارک (برای احیای قلبی) از کار افتاده بود و استیو با ۲۰ آتش‌نشان که عمل «CPR» را انجام می‌دادند امید به زندگی را در خود زنده نگه داشته بود. آنها این عمل را تا آمبولانس برسد انجام دادند. کیم می‌گوید: من منتظر بودم تا او برخیزد و بنشیند و اعلام کند که دیگر روبه راه شده است. او ادامه می‌دهد: هر لحظه که می‌گذشت من بیشتر و بیشتر نگران می‌شدم که او دیگر نتواند دوام بیاورد و ما را برای همیشه ترک گوید.

تکنیسین آمبولانس که آمد نتوانست قلب استیو را احیا کند و با عجله او را به اورژانس برد. در مجموع او یک ساعت بدون یک پالس از حیات گذرانده بود اما هیچ کس او را تنها نگذاشت. پس از اینکه آتش‌نشان داستان ما به بیمارستان رسید، بیمارستانی که ۱۳ کیلومتر با محل پارک فاصله داشت، پزشکان توانستند او را احیا کنند. او سپس به بخش‌ مراقبت‌های ویژه رفت و به دستگاه‌ها وصل شد. ۹ روز بعد یک دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب به وی وصل کردند. او چند هفته پس از اینکه در بیمارستان بستری بود توانست به خانه بازگردد. او هنوز در مرحله ریکاوری قرار دارد اما می‌گوید که قوی‌تر از پیش شده است. او می‌گوید اگر به سفر کمپینگی خود ا‌دامه می‌داد احتمالا سرنوشت دیگری در پیش داشت.

 

The Economist

ناگفته‌های تغییرات آب و هوایی

آخر هفته

از دو سر‌مقاله اکونومیست یکی از آنها به تغییرات آب و هوایی اشاره دارد. تغیرات آب و هوایی اثرات نامطلوبی بر زندگی انسان‌ها گذاشته و بنا بر برخی پیش‌بینی‌ها تا 820 سال دیگر اگر این رویه ادامه داشته باشد اثری از قطب شمال نخواهد بود. این مجله در مورد ناگفته‌های تغییرات آب و هوایی می‌نویسد: توقف جریان دی اکسید کربن به جو به تنهایی کافی نیست. دو سال قبل جهان قول داد تا مانع دو درجه گرم‌تر شدن جهان نسبت به دوران پیش از صنعتی شود. دانشمندان و مبارزان این عرصه در مورد مضرات آن گفتند و سیاستمداران نیز خودشان را در مسیر این گفته‌ها قرار دادند. با وجود ابهامات توافق‌نامه تغییرات آب و هوایی پاریس و برخی مشکلات، از جمله تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ترک این توافق‌نامه هنوز موانع دیگری وجود دارد که برخی از فعالان در این ماه در شهر بن گرد هم آمدند و در آن سخن گفتند. در این راستا گفته می‌شود که خروج آمریکا از این توافق‌نامه تاثیر اندکی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت و مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. این در واقع پوششی شده است تا از ابراز سایر مشکلات جلوگیری شود.

در توافق‌نامه پاریس آمده است دنیا به دنبال راهی است که دی‌اکسید‌کربن را کاهش دهد. به همین دلیل است که در هر سناریوی واقع‌بینانه، انتشار گازهای گلخانه‌ای به سرعت نمی‌تواند کاهش پیدا کند و تاثیر اندکی هم بر کاهش دمای هوای جهان به همراه خواهد داشت. در این میان به ندرت بحث عمومی درباره کاهش میزان گاز دی‌اکسیدکربن شده است. این مجله سپس در مورد این جریان می‌نویسد زیاد خوش‌بین نباشید. زیرا از ۱۱۶ پنل دولتی، ۱۰۱ پنل به ندرت به این مساله اشاره کرده است که اگر ما بتوانیم گاز دی اکسید کربن را کاهش دهیم می‌توانیم مانع دو درجه گرم‌تر شدن زمین شویم. مقدار کل گاز دی‌اکسید‌کربن با توجه به رعایت مفاد توافق‌نامه تا سال ۲۱۰۰ میلادی می‌تواند ۸۱۰ میلیارد تن باشد، نرخی که در ۲۰ سال در دنیای امروزی تولید می‌شود. این مجله بر این باور است که دنیا با موضوع گاز دی اکسید کربن بازاری به راه انداخته است و همه واقعیت‌های تغییرات آب و هوایی را نمی‌گوید. این مجله در ادامه تاکید می‌کند بازگشت آمریکا به توافق‌نامه پاریس تاثیر اندکی بر بهبود شرایط اب و هوایی جهان خواهد داشت و این مساله بسامان نخواهد شد مگر اینکه در مورد تاثیر گازهای منفی تصمیمات واقعی‌تری از سوی کشورهای ثروتمند گرفته شود.