دگردیسی خدمات بیمه

خدمات بیمه در آینده نه‌چندان دوری شاهد دگردیسی عظیمی خواهد بود. این دگردیسی هم‌اکنون هسته اولیه خود را تشکیل داده و در حال گسترش است. گذار از بیمه سنتی به بیمه دیجیتال به سرعت در حال تکثیر است و مکانیزم قدیمی را در خود حل خواهد کرد. خانواده‌ها با آگاهی یافتن از سونامی بیمه تکنولوژیک و مزایایی که در چنته دارد، دیر یا زود خود را در مواجهه با سیستم نوینی خواهند دید که با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت، رقیب سنتی خود را از میدان رقابت خارج کرده است. تصور زمانی در آینده نزدیک که دیگر نیازی به رفت و آمد برای ثبت قرارداد بیمه نیست، خانواده‌ها مجبور نیستند برای سفر چند روزه، خانه خود را یک سال بیمه کنند و بیمه‌پرداز در هر زمانی که به آن نیاز باشد از طریق عملیات چند‌ثانیه‌ای روی تلفن همراه، پوشش لازم را ارائه می‌کند، انتخابی جز عبور از خدمات بیمه سنتی به ذهن نمی‌آورد.

تفکر عمومی و اقتصادی در آن سوی مرز‌های ایران به استقبال از عصر جدید خدمات بیمه رفته و در حال استفاده از امکانات متنوع و به‌صرفه این دستاورد نوین است. اما بیمه در ایران هنوز از اهمیت این دگردیسی آگاه نیست و نظام زنگاربسته سنتی را ترک نمی‌کند. در اینجا تقاضای عمومی می‌تواند تلنگری به بدنه خدمات بیمه وارد کند و تبدیل به فشاری شود که ضمن نجات بیمه سالخورده و بی‌رمق، عرضه‌طلبی کند. زمانی که تقاضای عمومی از حد معمول خود خارج شود، نیروی توده‌ای ایجاد می‌شود که در صورت عدم پاسخگویی با عرضه مناسب، بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق این قاعده اقتصاد اجتماعی، آگاهی از مزایای یک کالا که در اینجا همان بیمه تکنولوژیک است، تقاضا‌ساز خواهد بود و فشار این رفتار اجتماعی در حالت طبیعی با عرضه رفع می‌شود. بنابراین آگاهی از عصر جدیدی که خواه‌-ناخواه در پیش روی خانواده‌های ایرانی است آمادگی لازم را برای سود بردن از بیمه دیجیتالی، در آنها ایجاد می‌کند.

 

آینده روشن بیمه تکنولوژیک

بیمه تکنولوژیک یا به اصطلاح «بیمه‌تک» از سال ۲۰۰۵ میلادی همزمان با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، کالاها و خدمات دیجیتالی، فناوری اطلاعات و تلفن‌های هوشمند، به وجود آمد. بیمه‌تک در سال‌های اخیر با تکیه بر نیازسنجی خانوار و دایره وسیع امکانات تکنولوژیک در حال گسترش است. استارت‌آپ‌های زیادی در این زمینه برپا شده‌اند و شرکت‌های بزرگ با محوریت نظام سنتی بیمه، در حال انتقال خدمات خود به حوزه دیجیتال هستند. نگاه به شاخص S&P ۵۰۰ که معرف ارزش سهام ۵۰۰ ابر‌شرکت فعال در بازار بورس دنیا است و تفکیک آن به دو حوزه دارایی‌های مشهود و دارایی‌های نامشهود، از رشد حوزه نامشهود حکایت دارد. دارایی‌های نامشهود به دارایی‌های غیر پولی شامل حق مجوز، حق ثبت، حق تکثیر، حق سرقفلی و به ویژه دارایی‌های دیجیتالی که بر مبنای داده‌های خام و اطلاعات ارزش‌گذاری می‌شوند، گفته می‌شود.

این دارایی‌ها از سال ۱۹۷۵ میلادی که کمتر از ۱۷ درصد شاخص S&P ۵۰۰ را شامل می‌شدند اکنون بیش از ۸۷ درصد از ارزش سهام این شاخص را تحت سیطره دارند. این رشد خیره‌کننده که تا حد زیادی، افزایش یک دهه اخیر خود را به تکنولوژی مدیون است، نشانگر رسیدن عصری است که در آن خبری از مبادلات نقدی و قرارداد‌های قدیمی نیست. نظرسنجی‌های مراکز پژوهشی بیمه در سراسر دنیا، گزارش‌های اقتصادی مثبت استارت‌آپ‌های بیمه‌تک، بقای قدرتمند شرکت‌هایی که به دیجیتالی شدن اهمیت داده‌اند و همچنین ورشکستگی بیمه‌های خصوصی و دولتی متکی بر خدمات سنتی، همگی نوید جایگاه مستحکم بیمه‌تک را در آینده نزدیک می‌دهند. آمار دیگری که حاکی از علاقه روزافزون سرمایه‌گذاران به بازار بیمه‌تک‌ها است در پژوهش سال ۲۰۱۶ مرکز داده NTT منتشر شده است. افزایش قابل تامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقصی نقاط دنیا، هیچ‌گاه بدون اطمینان از بازگشت مالی و سود مناسب صورت نمی‌گیرد. بنابراین ۲۵ برابر شدن سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط در این حوزه از سال ۲۰۱۰ میلادی تا سال ۲۰۱۵، که از تزریق سرمایه ۱/ ۳ میلیارد دلاری در استارت‌آپ‌های بیمه‌تک حکایت دارد، بیانگر روند رو به رشد خدمات بیمه‌تک در آینده است.

 

خرید یک «اسلایس» از کیک گران

بیمه سنتی خانواده‌ها را مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف سالانه، برای ریسک‌های چند روزه می‌کردند. برای مثال به بررسی دو مورد از این اجبارها که به کمک بیمه‌تک حل شده‌اند، پرداخته می‌شود. در مثال اول خانواده‌ای در نظر گرفته می‌شود که در طول یک سال، ۱۵روز خود را به دور از خانه و در سفر می‌گذراند، اگر این خانواده برای پرهیز از ریسک محتمل، بخواهد خانه خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد، باید برای هر ۳۶۵ روز سال خانه خود را بیمه کند. بیمه‌تک در جهت حل این مشکل، پنجره‌ای به‌روی خانواده‌ها باز کرده است. خانواده‌ها با بهره بردن از این دریچه، می‌توانند قرارداد دیجیتالی برای پوشش ۱۵روزی که در خانه حضور ندارند، تنظیم کنند و هزینه سالانه بیمه سنتی را فراموش کنند. در مثال دوم خانواده در حال سفر با خودروی شخصی است که تنها برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود و کاربرد درون‌شهری ندارد. این خودرو باید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث داشته باشد اما هزینه بیمه سالانه برای اتومبیلی که تنها در ۱۵ روز سفر استفاده می‌شود، به‌صرفه نیست.

بیمه‌تک امکان پوشش بیمه‌نامه‌های مورد نیاز را بر حسب مولفه دلخواه به این خانواده می‌دهد. دو امکان پرطرفدار، بیمه بر حسب مسافت طی شده با اتومبیل و بیمه بر حسب زمان استفاده از خودرو هستند. «اسلایس» نام اپلیکیشنی است که از مکانیزم نوین «هزینه بر حسب استفاده» بهره می‌برد. وجه تسمیه اسلایس (به معنای برش،تکه یا قطعه)، انتخاب برشی از کیک است که بر حسب خواست و ظرفیت فرد صورت می‌گیرد. این اپلیکیشن هزینه ۲۰۰۰ دلاری بیمه سالانه یک مسکن متوسط را به هزینه روزانه ۵ تا ۷ دلار تبدیل می‌کند. به تعبیر دیگر، هزینه ۲۰۰۰ دلاری بیمه سنتی که به معنای خرید یک کیک کامل فرض می‌شود با انتخاب برش ۱۵ روزه توسط خانواده به حدود ۹۰ دلار کاهش می‌یابد.

آخر هفته

آخر هفته