دردانه‌ای که فرار کرد

رهبر عزیز

کتاب «رهبرِ عزیز» نوشته جَنگ‌ جین سونگ با ترجمه مسعود یوسف حصیرچین که به تازگی روانه بازار کتاب شده شرح خاطرات یکی از ماموران عالی‌رتبه ضداطلاعاتی کره شمالی در مقام شاعر درباری کیم جونگ ایل و فرار نفسگیرش به سوی آزادی است. جنگ جین سونگ در کره شمالی زندگی شاد و خوبی داشت. حتی هنگامی که کشور دچار قحطی بود و آدم‌های بسیاری از گرسنگی مردند، جیره غذایی او قطع نشد، مجوز سفر داشت، اطلاعات سانسور نشده در اختیارش بود و با شخص کیم جونگ ایل نشست و برخاست می‌کرد. به نظر می‌رسید زندگی‌اش در پیونگ یانگ در امن و امان است. اما این امتیازات و رفاه در آستانه نابودی بود؛ چرا که مجله ممنوعه‌ای را که به دوستش داده بود، گم شده بود. حالا جنگ جین سونگ برای نجات جان خودش و خانواده‌اش چاره‌ای جز فرار نداشت. کتاب «رهبرِ عزیز» در ۳۴۳ صفحه به قیمت ۲۴ هزار تومان در نشر ققنوس منتشر شده است.

جاسوسی که به آزادی گریخت

روح گریان من

کتاب «روح‌ِ گریانِ من: داستان واقعی یک جاسوس زن کره‌ای» نوشته کیم هیون هی با ترجمه فرشاد رضایی دیگر کتابی است که این ‌روزها با مضمونی مشابه به چاپ رسیده است. «روح گریان من» داستان زندگی زنی است که تحت حکومت کره شمالی، در نوجوانی از خانواده‌اش جدا شد، سخت‌ترین آموزش‌های نظامی را از سرگذراند، به‌عنوان جاسوس به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد و یکی از خو‌فناک‌ترین ماموریت‌های جاسوسی ممکن را به سرانجام رساند. او فرصت یافت از فراز و نشیب‌های زندگی پرماجرا، دردناک و سرشار از ترس و رنج خود و حکومت مرموز کره‌ شمالی بگوید و پس از ترجمه کتابش به یازده زبان زنده دنیا، افراد بسیاری از داستان زندگی کم هیون هی باخبر شدند. این شرح حال جذاب‌ترین جاسوس تاریخ کره است؛ شرح حال یک جاسوس زن. کتاب «روح‌ِ گریانِ من» در ۲۳۹ صفحه به قیمت ۱۵هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

مردمی در اسارت دولت متوهم

مردمی در اسارت دولت متوهم

کتاب «کره شمالی: دولتی در اسارت توهم» نوشته پاول فرنچ با ترجمه محمدحسین باقی از دیگر آثاری است که به‌صورت مفصل ماهیت سیاسی-اجتماعی جامعه تحت حکومت کمونیستی کره شمالی را بررسی می‌کند. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این به آن معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده ‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

در کتاب «کره شمالی: دولت در اسارت توهم» تمام زوایای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و ایدئولوژیک کره‌شمالی بررسی شده است. شاید اطلاعات ارائه شده در این بخش، کمتر به چشم خوانندگان فارسی زبان آمده ‌باشد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «حسن رابطه میان شوروی و کره‌جنوبی نگرانی مهمی برای پیونگ یانگ بود و پیونگ یانگ را مجبور به شناسایی جهان در حال دگرگونی کرد. در واکنش، کره‌شمالی به انزوا در غلتید و از سوی متحدان احساس خیانت می‌کرد و می‌ترسید میدان را به کره‌جنوبی واگذار کند. این احساس خرد شدن زمانی رخ نمود که گورباچف برای برقراری رابطه دیپلماتیک با سئول هیاتی را در ژوئن ۱۹۸۷ به این کشور روانه و سپس با «روه تائه وو» رئیس‌جمهور وقت کره‌جنوبی دیدار کرد.

این رابطه جدید در نهایت پیونگ یانگ را مجبور کرد که فرآیند تعامل خود با کره‌جنوبی را آغاز کند و در سپتامبر ۱۹۹۰ عالی‌ترین هیات کره‌شمالی که تا کنون به سئول سفر کرده برای مذاکره به کره‌جنوبی رفت. در شوروی، پوشش رسانه‌ای تحولات کره‌شمالی بسیار زننده و ناملایم بود. مجله امور جاری لیبرال و بانفوذ «Argumenty I Fakty» پرونده‌ای منفی از کیم ایل سونگ در آوریل ۱۹۹۰ منتشر کرد- درست پیش از اجلاس سران شوروی و کره‌جنوبی- که پیونگ یانگ را آزرد. پس از این، مقاله‌ای از سوی مورخ شوروی «میخائیل اسمیرنوف» منتشر شد که- البته علیه راست کیشی حزب کمونیست شوروی بود- ادعا می‌کرد که این کره‌شمالی‌ها بودند که آغازگر جنگ کره بودند. با آغاز دهه روشن شد که گورباچف در حال تجدید رابطه با کره‌شمالی است.

روسیه با قاطعیت، تمام کمک‌های نظامی به کره‌شمالی را با پافشاری بر اینکه پیونگ یانگ باید بدهی‌های خود را با ارزهای معتبر خارجی تسویه کند قطع کرد. گرچه این مساله باعث شد کره‌شمالی به‌عنوان یکی از اقمار نظامی فعال شوروی کنار زده شود اما همین سبب انگیزه‌ای برای مشارکت‌های بعدی کره‌شمالی در فعالیت‌های غیرقانونی مختلف دیگر به‌منظور کسب ارز معتبر خارجی شد (مانند خرید و فروش مواد مخدر، جعل و تقلب، قاچاق، خرید و فروش غیر قانونی اسلحه و ...). بلافاصله پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و قطع تقریبا کامل یارانه ها، وضعیت اقتصادی کره‌شمالی به شدت رو به وخامت رفت و این نشان از میزان کمک‌های شوروی می‌داد که باعث تغذیه قطره‌ای اقتصادی این کشور و یارانه دادن به هزینه‌های واردات می‌شد...» مطالب این کتاب پیش از این به‌صورت مجموعه مقالاتی با عنوان «شبه‌جزیره اسرارآمیز» در ویژه‌نامه‌های روزنامه «دنیای اقتصاد» چاپ شده بود. «کره شمالی: دولتی در اسارت توهم» از سوی انتشارات سرایی همراه با ۱۰ پیوست در ۵۹۲ صفحه به قیمت ۵۲ هزار تومان منتشر شده است.