پیشتازی در فناوری اینترنت اشیا

همراه اول، به‌عنوان اپراتور پیشرو در صنعت اینترنت اشیا و شهر هوشمند با توسعه بزرگ‌ترین زیرساخت نرم‌افزاری و همچنین پلت‌فورم لازم جهت پیاده‌سازی اینترنت اشیا و شبکه‌های کم‌مصرف با پوشش گسترده در کشور نقش بسیار مهمی در دنیای هوشمندسازی بازی می‌کند و در این راستا پروژه‌های مختلفی در سطح ملی اجرا کرده است. در ادامه به چند نمونه از پروژه‌های ملی همراه اول در حوزه اینترنت اشیا اشاره شده است.

سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل ‏ونقل جاده‏ای کشور (سپهتن)

کنترل عملکرد ناوگان حمل‏ونقل بار و مسافر و ارتقا ایمنی راه‏ها و مسافرین همواره از دغدغه‏های مسوولان ذی‏ربط بوده و به این منظور دستگاه‏های متعددی طرح‏ریزی و حتی اجرا شده است؛ دوربین‏های کنترل سرعت، سامانه‏های تردد شمار، تابلوهای هشدار و اطلاع‏رسانی و سامانه کنترل سرعت (GPS آفلاین) از جمله این سیستم‏ها هستند که توسط پلیس راه برای ناوگان حمل و نقل طراحی و اجرا شده است. در این راستا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) با هدف ارتقای ایمنی و نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان حمل‏ونقل بین شهری از سوی پلیس راهور ناجا و سازمان راهداری و حمل‏ونقل جاده‏ای کشور با همکاری همراه اول طرح‏ریزی و اجرا شده است.

در این سامانه دستگاهی بر هر خودرو شامل اتوبوس‏ها، کامیون‏ها، مینی‏بوس‏ها و سایر خودروهای حمل و نقل جاده‏ای نصب و از طریق این دستگاه، ارتباط پایداری بین سیستم و خودرو برقرار می‏شود و با استفاده از دریافت‏کننده امواج ماهواره‏ای ردیابی که در دستگاه تعبیه شده است، موقعیت خودرو با بیشترین دقت و سرعت محاسبه می‏شود. علاوه بر این، با استفاده از این سیستم روشن کردن خودرو منوط به قرار گرفتن گواهینامه راننده در دستگاه به‏منظور برقراری ارتباط آنلاین با دیتابیس اصلی پلیس راهور و تایید مجوز رانندگی خواهد بود. به این ترتیب مالکان خودروها و شرکت‏های نصب‏کننده سامانه سپهتن می‏توانند پس از نصب با ورود به این سامانه کلیه موارد مرتبط با خودروهای تحت مالکیت خود را کنترل کنند.

سامانه تعاملی عیب‏یابی هوشمند خودرو همراه اول

امروزه مفهوم اینترنت اشیا با ارائه سرویس‏ها و خدمات متعدد در حوزه حمل‏ونقل و مدیریت ناوگان توانسته است این کسب‏وکارها را تسهیل و جریان‏های جدید درآمدی ایجاد کند. در کنار سرویس‏هایی که در حال حاضر به ارائه خدمات در مدیریت ناوگان می‏پردازند ضرورت پایش عملکرد فنی خودروها به منظور مدیریت کاراتر ناوگان، اهمیتی دوچندان یافته است. سامانه تعاملی عیب‏یابی هوشمند خودرو از طریق پایش ناوگان حمل‏ونقل به جمع‏آوری و یکپارچه‏سازی اطلاعات از قبیل وضعیت تجهیزات و قطعات فنی خودرو،  عملکرد پارامترهای موتور، عملکرد سیستم ترمز، متوسط سرعت، مسافت پیموده‏شده، مدت زمان سفر، مکان جغرافیایی خودرو و همچنین میزان مصرف سوخت و بسیاری پارامترهای دیگر می‏پردازد و به صاحبان کسب‏وکار امکان بازیابی، استفاده بهینه از این اطلاعات از طریق خدمات وب‏سرویس و همچنین نرم‏افزار کاربردی موبایل را می‏دهد. همچنین این راهکار از طریق پایش اطلاعات مرتبط می‏تواند الگوی رفتاری رانندگی هر یک از رانندگان را به همراه وضعیت فنی خودرو تهیه و تحلیل کند و با بهره‏گیری از سرویس‏های مبتنی بر مکان، صاحبان کسب‏وکار را قادر به نظارت لحظه به لحظه خودروها، برنامه‏ریزی مسیرهای روزانه و مدیریت تعمیرات و نگهداری خودرو به بهترین نحو کند.

پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز با همکاری همراه اول

در عصر حاضر هوشمندسازی کنتورها دغدغه بسیاری از دولت‏ها بوده است و با هوشمندسازی، فرآیند قرائت کنتورها لحظه‏ای، سریع و عاری از هرگونه خطا خواهد بود. نسل جدید کنتورهای هوشمند گاز با هدف کاهش مصرف گاز و دقت در اندازه‏گیری با قابلیت قرائت لحظه‏ای و برنامه‏پذیر، امکان جمع‏آوری و انتقال داده‏های مربوط به مصرف هر واحد را بر بستر ارتباطات همراه فراهم آورده‏اند. در این راستا همراه اول با امضا تفاهم‏نامه‏ای با شرکت ملی گاز ایران در بهمن‏ماه ۱۳۹۵ به منظور هوشمندسازی کنتورهای گاز کشور بر بستر اینترنت اشیا، گام بزرگی در جهت مدیریت هرچه بهتر انرژی در کشور برداشته است.

اولین تست موفق کنتور گاز در شبکه NarrowBand-IoT در تیرماه ۱۳۹۶ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران رونمایی شد. در این پروژه تمام لایه‏های رادیو، شبکه، انتقال و core در داخل بستر ارتباطی همراه اول به‏روزرسانی شده و بستر ارتباطی NB-IoT برای اولین بار در کشور توسط شرکت ارتباطات سیار ایران و شرکت ملی گاز در جهت مدیریت هرچه بهتر انرژی در کشور اجرایی شد. با اجرای این طرح ملی و بهینه‏سازی الگوهای مصرف، کمک شایانی به کاهش هزینه‏های مصرفی و مدیریت هرچه بهتر محیط پیرامون برای شرکت‏ها و خانوارها فراهم می‏شود. در حال حاضر بهره‏برداری تجاری از ۵۰۰۰ کنتور هوشمند گاز توسط همراه اول در فاز اجرایی است.

طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‏گیری و مدیریت انرژی (فهام)

در راستای اهداف صنعت برق ایران جهت ایجاد شبکه هوشمند انرژی، به‏عنوان اولین گام، طرح ملی فرا‏سامانه هوشمند اندازه‏گیری و مدیریت انرژی که به اختصار «فهام» نامیده می‏شود، با هدف ایجاد سیستم اندازه‏گیری هوشمند و زیرساخت شبکه هوشمند و پشتیبانی و توسعه آن تعریف و مشخصات آن با توجه به نیازمندی‏های وزارت نیرو و نفت از سوی سازمان بهره‏وری انرژی ایران تدوین شد. شبکه هوشمند برق ترکیبی از شبکه الکتریکی، شبکه ارتباطی، نرم‏افزار و سخت‏افزار برای اندازه‏گیری، مانیتورینگ، کنترل و مدیریت تولید، توزیع، ذخیره و مصرف انرژی الکتریکی است. هوشمندسازی باعث کاهش تلفات و مصرف انرژی، کاهش هزینه و افزایش قابلیت اطمینان و همچنین افزایش نظارت بر شبکه برق می‏شود.  از الزامات اجرای این پروژه وجود بستر مخابراتی جهت ارسال دوطرفه اطلاعات از کنتورهای مجهز به سیم‏کارت به سرور جمع‏آوری اطلاعات و از سرور به کنتور جهت ارسال فرمان و به‏روزرسانی کنتور است. همراه اول با داشتن بیشترین پوشش دیتا در سطح کشور، کلیه نیازمندی‏های این پروژه در زمینه تامین سیم‏کارت و بستر ارتباطی جهت استفاده در کنتورهای طرح فهام را ارائه می‏کند.