تغییر علت ابتلا به ایدز درایران
نگاهی به آمار مهم‌ترین راه‌های ابتلا به HIV/ایدز در میان افراد شناسایی شده از سال 65 تا پایان سال 91 حاکی است انتقال HIV/ایدز از طریق سرنگ آلوده کاهش و انتقال از طریق رابطه جنسی محافظت نشده افزایش یافته است.
به گزارش «ایسنا» گزارش معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از وضعیت برخی آسیب‌های اجتماعی و جرایم حاکی است، مهم‌ترین راه‌ ابتلا به HIV/ایدز در میان افراد شناسایی شده از طریق رابطه جنسی محافظت نشده از سال ۶۵ تا پایان سال ۹۰، ۱۲ درصد بود که این میزان در افراد شناسایی شده فقط در سال ۹۱ به ۳/۳۶ درصد رسیده است. در حالی که مهم‌ترین راه‌های ابتلا به HIV/ایدز در مورد افراد شناسایی شده تا پایان سال ۹۱ سرنگ آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده و سایر علل عنوان شده، در این گزارش آمده است که از سال ۱۳۶۵ تا پایان سال گذشته ۶۹ درصد افراد شناسایی شده مبتلا به HIV/ایدز از طریق سرنگ آلوده، ۱۲ درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و ۱۹ درصد از طرق دیگر دچار این بیماری شده‌اند. تنها در سال ۹۱حدود۵۳ درصد افراد شناسایی شده مبتلا به HIV/ایدز از طریق سرنگ آلوده، ۳/۳۶ درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و ۷/۱۰ درصد بدلایلی دیگر مبتلا شده‌اند که این آمار از سال ۶۵ تا پایان سال گذشته به ترتیب ۶۹، ۱۲ و ۱۹ درصد عنوان شده است.
همچنین آمار موارد ابتلا به HIV/ایدز بر حسب سن و جنس ابتلا در ایران از سال ۶۵ تا اول فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد بیشترین گروه سنی مبتلایان به ایدز در جمعیت بین گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارد.
آمار موارد ابتلا به HIV/ایدز بر حسب سن و جنس ابتلا در ایران از سال ۶۵ تا فروردین ماه سال جاری اینگونه است که تعداد مبتلایان صفر تا چهار ساله مردان ۱۲۹ مورد و زنان ۸۰ مورد بوده است. تعداد مبتلایان پنج تا ۱۴ ساله مردان ۱۰۲ و زنان ۶۶ مورد، تعداد مبتلایان ۱۵ تا ۲۴ ساله مردان ۲۱۵۸ مورد و تعداد زنان ۳۹۲ مورد است.
همچنین تعداد مبتلایان ۲۵ تا ۳۴ ساله مردان ۹۳۹۴ مورد و تعداد زنان ۱۰۷۸ مورد و نیز تعداد مبتلایان ۳۵ تا ۴۴ ساله مردان ۵۷۳۵ و تعداد زنان ۵۹۶ مورد است. همچنین تعداد مبتلایان ۴۵ تا ۵۴ ساله مردان ۲۲۰۲ مورد و تعداد زنان ۲۱۱ مورد است. تعداد مبتلایان ۵۵ تا ۶۴ ساله مردان ۴۱۹ مورد و تعداد زنان ۶۹ مورد و نیز تعداد مبتلایان ۶۵ ساله به بالای مردان ۵۷ مورد و تعداد زنان در این رده سنی ۱۴ مورد است. این در حالی است که طی سال ۶۵ تا ابتدای فروردین ماه سال جاری ۳۲۷۱ مورد از مردان شناسایی شده مبتلا به HIV/ایدز سنشان مشخص نبوده که این تعداد در میان زنان به ۱۵۲ مورد می‌رسد.