آینده طراحی خودرو به کدام سو می‌رود؟

طراحی در دنیای ماشین‌ها اهمیت زیادی دارد و طراحی خودرو به‌عنوان حرفه‌ای کاملا تخصصی مطرح می‌شود که خلاق‌ترین افراد در آن مشغول به کار هستند. سوالی که ممکن است از خود بپرسیم این است که خودروها در آینده چه شکلی خواهند بود. خودروها در دوران مختلف شکل و شمایل متفاوتی داشته‌اند که از روی زبان طراحی هر خودرو می‌توان به دهه‌ای که در آن ساخته شده است پی برد. طراحان خودرو برای هر برند یک نوع زبان خاص را در نظر می‌گیرند که معمولا بین تمام محصولات، یک خودرو‌ساز از عناصر مشترکی استفاده می‌کند. برای مثال تمام خودروهای لندروور حالت مکعبی شکل دارند که منحصر به خودش است یا اینکه خودروهای اسپورت پورشه ظاهری شبیه به هم دارند.

اغلب خودرو‌سازان دنیا خودروهای خاص خود را در استودیوی مخصوص خود در کالیفرنیا طراحی می‌کنند. در واقع بیشتر خودروسازان در کالیفرنیای آمریکا یک استودیوی طراحی خودرو دارند. طراحان در این استودیوها روی نسل آینده خودروها کار می‌کنند که اغلب آنها از دانشکده طراحی خودرو در پاسادنای کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند. طراحان خودرو افرادی هستند که علاوه بر تسلط بر هنر طراحی نسبت به مسائل مهندسی خودرو نیز باید تسلط کامل داشته باشند. دانشجویانی که از دانشکده هنر طراحی در بخش طراحی خودرو فارغ‌التحصیل می‌شوند چشم‌انداز خود را در رابطه با خودروهای آینده در قالب طراح‌های آینده محور ارائه می‌دهند. طراحانی که روی خودروهای آینده کار می‌کنند به جنبه‌های مختلفی باید توجه داشته باشند که عبارتند از فضایی که هر خودرو برای سرنشینان باید داشته باشد، حداکثر سرعت، وزن، ابعاد و سایر مولفه‌های مهم در رابطه با خودروها باید در نظر گرفته شود.

اولین تصاویری که در رابطه با خودروهای آینده ممکن است به ذهن خطور کند سفینه‌های فضایی است یا خودروهایی که در فیلم‌های علمی تخیلی ممکن است وجود داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که فیلم‌ها به تصور ما از خودروهای آینده جهت داده‌اند ولی در دنیای واقعی محدودیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند روی طرح‌های علمی تخیلی تاثیر‌گذار باشد و مانع این شود که این چنین شکل و شمایلی از خودروها به خیابان‌ها بیایند و به‌طور گسترده در محصولات یک برند خاص استفاده شوند. این محدودیت‌ها به تدریج برداشته می‌شوند و خودروها در حال حرکت به سمت این هستند که ظاهری رادیکال‌تر و خیره‌کننده‌تر داشته باشند و رعایت الگوهای زیبایی شناختی باعث می‌شود خودروهای آینده خیره‌کننده‌‌تر از گذشته باشند و این موضوعی است که از گذشته تا به امروز ادامه پیدا کرده و هیچ‌گاه متوقف نشده است. بر اساس آنچه پیش‌بینی می‌شود خودروها در آینده در دسته‌های مختلفی تولید خواهند شد که شامل شاسی‌بلندهای اسپورت، مینی‌ها و خودروهای اسپورت و لوکس یا سدان‌های خانوادگی اما زیبا می‌شوند.

برای اینکه یک خودرو‌ساز نشان دهد نگاهش به آینده چه شکلی است برداشت‌هایش را در قالب خودرویی مفهومی ارائه می‌کند. خودروهای مفهومی یکی از روش‌هایی است که خودرو‌سازان به مشتریان خود نشان می‌دهند که نسبت به آینده چطور فکر می‌کنند و آنها قصد دارند به چه سمتی حرکت کنند. هر‌چند این خودروها به‌صورت مفهومی ارائه می‌شوند و ممکن است هیچ‌گاه ساخته نشوند اما می‌توانند نشان دهند در ذهن طراحان یک برند خاص چه می‌گذرد. برای مثال شرکت ب‌ام‌و و رولز رویس در خودروهای مفهومی که با نام نکست ویژن معرفی کردند نشان دادند که به دنبال چه نوع خودروهایی در آینده هستند و موضوعی که در این طرح‌ها می‌توان دید می‌تواند شبیه خودروهایی باشد که در آینده توسط این خودرو‌سازان ساخته می شود.

نکات کلی در رابطه با شکل و شمایل خودروهای آینده مطرح می‌شود و عوامل مختلفی روی طراحی این خودروها موثر است که عبارتند از مصرف بهینه سوخت که با وزن خودرو رابطه مستقیمی دارد. خودروها در آینده باید وزن کمتری داشته باشند از این جهت موادی که در بدنه آنها استفاده می‌شود می‌تواند روی شکل نهایی خودرو تاثیر بگذارد. برای مثال استفاده از سقف‌های شیشه‌ای و مقاوم می‌تواند بیشتر استفاده شود یا اینکه در درها و بدنه خودرو از چنین پوشش‌هایی بیشتر استفاده شود که در کنار زیبایی خاص و رادیکالی که به خودرو می‌دهد وزن کمتری هم خواهند داشت. خودروهای آینده ارتفاع کمتری خواهند داشت و البته با استفاده از سیستم‌های تعلیق فعال و تطابق‌پذیر این ارتفاع به‌صورت هوشمند قابل تغییر است اما به‌طور کلی برای حفظ اصول آیرودینامیک خودروهای آینده ارتفاع کمتری خواهند داشت که مزیت‌های زیادی را به دنبال دارد. خودروهای آینده به دلیل داشتن شتاب و سرعت بالا نیاز به داشتن پایداری بیشتری دارند. بر عکس آنچه فضای مجازی برای انسان‌ها به بار آورده و باعث شده است منزوی‌تر شوند اما خودروهای آینده به دنبال تعامل بیشتر سرنشینان با هم هستند و این موضوع را در طراحی داخلی و چینش صندلی‌ها می‌توان دید که در مدل‌های مفهومی برخی خودروها هم دیده شده است. در چینش جدید افراد رو‌به‌روی هم قرار می‌گیرند و خودرو وظیفه رانندگی را بر عهده دارد.

چراغ‌ها از جمله بخش‌های مهمی هستند که در خودروهای آینده حالت خشن‌تر و رادیکال‌تر به خود می‌گیرند. در خودروهای امروز مخصوصا خودروهای لوکس اسپورت و قیمتی هم این موضوع دیده می‌شود و چراغ‌ها رفته رفته با رشد فناوری نور‌دهی نازک‌تر می‌شوند و از طرفی قدرت نوردهی آنها افزایش پیدا می‌کند. چراغ‌ها عنصر مهمی در طراحی خودرو هستند و بخش زیادی از زیبایی یک خودرو به چراغ‌هایش بستگی دارد. یکی دیگر از بخش‌هایی که رشد زیادی کرده است فناوری‌های پیشرفته در رابطه با نمایش اطلاعات مهم و حیاتی به گونه‌ای است که تمرکز راننده از رانندگی بر‌داشته نشود و در نگاه به جلو بتواند اطلاعات مورد نیازش را از روی شیشه جلو کسب کند. در برخی موارد این اطلاعات ممکن است روی سطح جاده هم نمایش داده شود که تاثیر زیادی در افزایش ایمنی در رانندگی خواهد شد.