ادامه سفر پر ماجرا
از همان روزهایی که قرار شد تعدادی از هنرمندان سینما وتلویزیون به عنوان یاران دوازدهم به برزیل سفرکنند تا حامی فوتبالیست‌های ایرانی در جام جهانی باشند حاشیه‌ها شروع شد. خیلی‌ها درباره این اتفاق موضع منفی گرفتند و این حرکت را زیر سوال بردند. در ابتدا هزینه سفر و اینکه هنرمندان با پول چه کسی به برزیل اعزام می‌شوند نقل محافل فرهنگی و ورزشی بود. در حالی که بعد‌ها مشخص شد این سفر با هزینه شخصی یک اسپانسر تدارک دیده شده است. حتی تا آخرین لحظات هم مشخص نبود که آیا هنرمندان به این سفر می‌روند یا خیر؟ حاشیه‌ها باعث شد تا بعضی‌ها عطای سفر را به لقایش ببخشند و ترجیح دهند در ایران بمانند و بازی‌ها را از جعبه جادویی تماشا کنند. با چنین پیش زمینه‌ای بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون به برزیل اعزام شدند. طبیعی بود که رفتار آنها زیر ذره‌بین قرار بگیرد تا بهانه آنهایی که مخالف این اقدام بودند شکل بگیرد. بهانه‌هایی که به نظر می‌رسید از خصومت‌های شخصی عده‌ای شروع شده وکار را به جای باریک کشاند. بهانه در همان روزهای ابتدایی به وجود آمد. تعدادی از هنرمندان عکس‌هایی را در صفحات شخصی خود در فضای مجازی منتشر کردند و همان عکس‌ها آتش انتقاد‌ها را تندتر کرد. درمقابل حرف و حدیث‌ها، یاران دوازدهم هم واکنش نشان دادند و فضا را بیش از پیش ملتهب کردند. دیگر کسی به فکر هزینه‌های سفر نبود که معتقد بودند از پول بیت‌المال پرداخت شده است. با پایان جام جهانی برای تیم ملی ایران هنرمندان هم به کشور بازگشتند و باز هم حضور آنها داستان سفر پر‌ماجرا را دنباله‌دار کرد. روزنامه‌ها وخبرگزاری‌ها هر روز با یاران دوازدهم به گفت‌وگو می‌نشستند تا تنور حاشیه داغ بماند. در هفته گذشته یک روزنامه ورزشی تیتر یک خود را به این نکته اختصاص داد ونوشت که مسافران برزیل ممنوع‌التصویر شدند. اتفاقی که هنوز صحت وسقم آن مشخص نشده است. این خبر در حالی دهان به دهان می‌چرخد که سریال‌ها و برنامه‌هایی از این هنرمندان در حال پخش از تلویزیون است و هیچ منبع رسمی هم این خبر را تایید نکرده است. از جمله مسافران حاضر در برزیل، نرگس محمدی بازیگر سریال «ستایش» بود که در صورت حقیقت داشتن خبر ممنوع‌التصویری این افراد و غضب صداوسیما به آنها، به نظر می‌رسید تلویزیون پیش از همه باید پخش این سریال را متوقف می‌کرد که این اتفاق نیفتاده است.
در همین رابطه سعید سلطانی کارگردان سریال «ستایش» در واکنش به خبر ممنوع‌التصویر شدن برخی هنرمندان از جمله نرگس محمدی که این روزها ایفاگر نقش «ستایش» در این مجموعه است با ابراز تعجب و ناراحتی، حاشیه‌های پیش‌آمده برای این هنرمندان را نادرست دانست. نرگس محمدی بازیگر این سریال هم با انتشار عکسی در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت:
«دوستان زیادی درباره این خبر سوال کردند باید خدمتتون عرض کنم تاکنون به‌طور رسمی ممنوع‌التصویر بودن ما ابلاغ نشده و آنچه هست خبرهایی از گوشه و کنار است که می‌شنویم.‌»
جواد‌ هاشمی سرپرست هنرمندان اعزامی به برزیل هم یکی دیگر از کسانی بود که درباره این خبر واکنش نشان داد. او درباره ممنوع‌الفعالیت شدن برخی از همکارانش به نقل از مهدی فرجی مدیر شبکه یک اعلام کرد که هیچ‌ کدام از هنرمندان به برزیل رفته در تلویزیون ممنوع‌الفعالیت نیستند. او درمصاحبه‌ای دیگر در همین رابطه گفت: واقعا اگر ما اینقدر بیچاره شده‌ایم که سازمان صداوسیما هم از ما حمایت نکند پس بگویند تا برویم سراغ صنف گوشت‌ فروش‌ها تا از آنها بخواهیم از ما حمایت کنند. اگر این خبر درست باشد، واقعا متاسفم که بابت پوشیدن شلوارک هنرمندان، باید در تلویزیون ممنوع‌الفعالیت ر شوند. احتمالا این هنرمندان قتل انجام داده‌اند که چنین حکمی برایشان صادر شده وگرنه ما همه با هم در برزیل بودیم و خلافی هم از کسی سر نزده است.
هاشمی با تاکید بر اینکه صداوسیما باید از ما حمایت کند خاطرنشان کرده بود: پیامکی به آقای ضرغامی و رئیس‌ دفتر او فرستادم و در آن گلایه‌هایم را بدون تعارف عنوان کردم و امیدوارم با توجه به اینکه ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم جواب من را بدهند.
پژمان جمشیدی فوتبالیست سابق و بازیگر کنونی تلویزیون وتئاتر هم که یکی از مسافران برزیل بود درباره ممنوع‌التصویر بودنش واکنش نشان داد‌. او اعلام کرد: «که مهراب قاسم خانی به یکی دو برنامه دعوت شده بود که در لحظه آخر این برنامه‌ها لغو شده است. دلیل مشخصی هم ندارد، اما فکر نمی‌کنم بحث ممنوع‌التصویر شدن در کار باشد. هنوز که خبری نیست و چیزی را به ما اعلام نکرده‌اند.»
جمشیدی می‌گوید: اینها تماما شایعه است. نمی‌دانم چرا این اخبار را مطرح می‌کنند و اتفاقا برایم جالب است که چرا این‌گونه به این مسائل پر و بال می‌دهند. اتفاقات بسیاری افتاد و فقط درباره هنرمندان و مسائل‌ پیرامون آنها صحبت می‌شود که البته اینها تماما شایعه است و هیچ حرفی و پاسخی در این خصوص ندارم که بگویم. هنگامی که در برزیل بودیم مستندی را به عنوان همراهان تیم ملی ساختیم که به‌زودی این مستند پخش خواهد شد و در آن نیز تمامی اتفاقات برزیل به روایت درآمده است و می‌توان آن زمان تصمیم نهایی را گرفت.
علی اوجی مدیر برنامه رضا یزدانی هم در گفت‌وگویی از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد. اما مهراب قاسم‌خانی نویسنده خلاق که یکی از چهره‌های کلیدی این حاشیه‌ها به حساب می‌آید و بیانیه‌ای هم علیه جریانات شکل گرفته منتشر کرد در گفت‌وگو با یک روزنامه گفت: «ممنوع‌التصویر؟ من نویسنده هستم و احتمالا دوستان این را فراموش کرده‌اند! به هرحال چهار تا برنامه ما را دعوت می‌کردند و حالا هم به لطف آقایان به این برنامه‌ها نمی‌رویم. از ممنوع‌التصویر شدن ناراحت نیستم. چیزی که مرا ناراحت می‌کند این است که چه کسانی چنین تصمیمی را گرفته‌اند. اینکه به کدام گناه و به چه دلیل با دوستان من چنین برخوردی را انجام می‌دهند برایم عجیب است که به سیدجواد (هاشمی) می‌گویند مشکلی وجود ندارد ولی آنهایی که معلوم نیست چه کسانی هستند می‌گویند ما ممنوع‌التصویر هستیم!»