دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه گذشته گفت کاخ سفید در تلاش است یک راه‌حل دیپلماتیک برای معضل کره‌شمالی پیدا کند. در حالی که پیش‌تر ترامپ خبر از اقدام یکجانبه داده بود، اما صحبت‌های اخیر وی نشان از بازگشت به راهکار اوباما دارد. به نوشته یو‌اس‌ای تودیز، اوباما حاضر نبود تا مستقیما به مبارزه با کره‌شمالی بپردازد و او ترجیح می‌داد حلقه محاصره اقتصادی را علیه این کشور تنگ‌تر کند. باوجود این می‌توان چندین راهکار احتمالی برای مقابله آمریکا با کره‌شمالی در نظر گرفت. در این راستا احتمال ارائه این پیشنهادها از سوی کاخ سفید وجود دارد:

اجرای کامل تحریم‌های فعلی

یکی از راه‌ها، پافشاری بر اجرای تحریم‌های موجود در شورای امنیت سازمان ملل است. گفته می‌شود آخرین تحریم‌هایی که در ماه نوامبر توسط قدرت‌های جهان تصویب شد، شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌هایی است که تاکنون علیه کره‌شمالی وضع‌شده است. اما تحلیلگران و مقامات وزارت امور خارجه می‌گویند این تحریم‌ها هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده‌اند. این تحریم‌ها فروش سلاح، زغال‌سنگ و سنگ‌آهن توسط کره‌شمالی را محدود می‌کند و درآمد حاصل برای برنامه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک را کاهش می‌دهد. «آنتونی روگیرو» عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: «چین و برخی کشورهای آفریقا و جنوب شرق آسیا به‌طور کامل این تحریم‌ها را اجرا نمی‌کنند.» برخی از این کشورها برای طراحی ترتیبات مالی پیچیده به کمک غرب نیاز دارند و برخی دیگر علاقه‌ای به اجرای تحریم‌ها ندارند زیرا از کاهش نرخ و قیمت‌های پایین کره‌شمالی سود می‌برند.

جلوگیری از حامل‌های موشکی چین

آمریکا می‌تواند به‌طور علنی و مستقیم دست روی شرکت‌هایی بگذارد که در برنامه‌ هسته‌ای کره‌شمالی دخیل هستند؛ مانند دو شرکت تولید خودروی نظامی در چین که به کره‌شمالی در ساخت یا فراهم کردن وسایل نقلیه مناسب برای حمل و راه‌اندازی موشک‌ها کمک می‌کنند. «ریچارد فیشر» کارشناس مسائل چین و کره در مرکز ارزیابی‌های بین‌المللی می‌گوید: «شرکت صنعتی و علوم فضایی چین و شرکت سینوتراک کامیون‌ها و حامل‌هایی در اختیار کره‌شمالی قرار دادند که می‌تواند از آنها برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکا در آسیا استفاده کند.» این کامیون‌ها در رژه نظامی روز ۱۵ آوریل به نمایش درآمدند و کیم‌جونگ‌اون و نیروهایش توانایی خود در ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را به رخ کشیدند. فیشر گفت: «کره‌شمالی برای جابه‌جایی موشک‌هایش به این حامل‌های عظیم نیازمند است. باید از چین بخواهیم فروش این تجهیزات به کره‌شمالی را متوقف کند.»

افشای حمایت‌های پکن

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌توانند دست شرکت‌هایی را که در تولید لیتیوم۶ (ماده‌ای حیاتی برای تولید بمب هیدروژنی) به کره‌شمالی یاری می‌دهند، رو کنند. این نوع بمب در مقایسه با بمب اتمی قدرت انفجار به‌مراتب قوی‌تری دارد. با توجه به گزارش سازمان علوم و امنیت بین‌المللی و به نقل از منابع دولتی، کره‌شمالی در سال ۲۰۱۲ برای خرید تجهیزات و مواد صنعتی (مانند جیوه و هیدروکسید لیتیوم) با چین معامله کرد. این مواد هم کاربرد نظامی و هم کاربرد غیرنظامی دارند. اما خرید این دو ماده با هم، نشان‌دهنده تلاش در تولید لیتیوم ۶ برای مصارف نظامی است. فیشر گفت: «دولت چین با انتقال مواد و تکنولوژی به کره‌شمالی برای تولید بمب‌های هیدروژنی موافقت کرده است. قابل‌باور نیست که دولت چین اجازه انتقال چنین تکنولوژی‌هایی را داده است. تا زمانی که این رهبران شناسایی نشده و مورد رسوایی بین‌المللی قرار نگیرند، سیاست‌های خود را تغییر نخواهند داد.»

تحریم‌های شدیدتر از جانب سازمان ملل

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده قصد دارد اعضای شورای امنیت را متقاعد به تشدید تحریم‌ها کند. کمیته امنیت ملی در ماه نوامبر از جوامع بین‌المللی درخواست کرد نسبت به فعالیت‌هایی که سبب درآمدزایی برای کره‌شمالی می‌شود هوشیار باشند. طبق اطلاعات شورای امنیت، کره‌شمالی به دیگر کشورهای خارجی کارگر می‌فرستد تا «ارزهای حیاتی» به‌دست آورد و این درآمد را در برنامه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک خود خرج کند. روگیرو می‌گفت از این افراد بیگاری می‌کشند تا در قطر و روسیه تاسیسات جام جهانی بسازند و در صنعت درخت‌بُری کویت کار کنند و به این ترتیب سالانه ۵۰۰ میلیون دلار برای کره‌شمالی درآمد ایجاد شود. روگیرو معتقد است تیلرسون باید بیان غیرمنسجم و مبهم قطعنامه درباره ممنوعیت مبادله با کره‌شمالی را تغییر دهد. باید به‌دنبال قطعنامه‌ جدیدی باشد که درآمدهای فعلی کره‌شمالی را از بین‌ برده و به فعالیت‌های غیرقانونی مانند سرقت اینترنتی بانک‌ها و قاچاق مواد مخدر خاتمه دهد.

اعمال تحریم‌ها از سوی ائتلاف آمریکا

آمریکا می‌تواند شورای امنیت را دور بزند و تحریم‌های خودش را اعمال کند. دولت ترامپ می‌تواند ائتلافی با حضور چندین کشور تشکیل دهد و درآمد دولت کره‌شمالی را قطع کند. آمریکا و متحدانش باید برای مقامات ارشد شرکت‌های چینی و دیگر کشورهایی که در برنامه نظامی کره‌شمالی دست دارند، حکم بازداشت صادر کرده و اموالشان را مصادره کند. می‌توانند کار خود را با هدف قرار دادن افراد، شرکت‌ها و موسساتی آغاز کنند که با شرکت «توسعه صنعت داندونگ» در چین همکاری کرده‌اند. روگیرو گفت: «شرکت داندونگ (و چهار نفر از مقاماتش) تحریم شده‌اند، اما ۲۲ شرکت دیگر که نقش مهمی دارند هنوز تحریم نیستند و در اقدامات اخیر هیچ بانکی در چین تحریم نشده است.»

منع دسترسی به بانک‌های آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند تمام بانک‌ها، شرکت‌ها و افرادی که با کره‌شمالی همکاری می‌کنند را تحریم کرده و دسترسی آنها به سیستم‌های مالی را قطع کند. «بروس بکتول» استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی آنجلو در تگزاس و کارشناس امور کره‌شمالی عقیده دارد این اقدام فروش سلاح و برنامه موشکی این کشور را متوقف می‌کند. بکتول گفت: «پهن کردن یک دام مالی برای تمام وابسته‌های خارجی کره‌شمالی این کشور را به زانو درمی‌آورد.»