مرگ پیرترین فیل نر آسیایی

تولد پکی (Packy) در ۱۴ آوریل ۱۹۶۲ توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرد. پکی،یکی از مشهورترین حیوانات در جهان بود که به عنوان مثال مجله Life یازده صفحه را به آن اختصاص داده بود. بیشتر آنچه اکنون در مورد محافظت از فیل‌ها می‌دانیم به پکی بازمی‌گردد. اما مرگ پکی سه سال پس از تشخیص بیماری او و دو فیل دیگر رخ داد.

هفته گذشته یک فیل ۵۴ ساله به نام پکی، که به عنوان پیرترین فیل نر آسیایی در آمریکای شمالی شناخته شده بود، به‌دلیل ابتلا به بیماری سل، در باغ‌وحش اورگان به دست انسان کشته شد. تصمیم این باغ‌وحش سه سال پس از آن گرفته شد که مشخص شد پکی و دو فیل دیگر در پارک پورتلند به یک بیماری به شدت مسری دچار شده‌اند. این باغ‌وحش در بیانیه‌ای عنوان کرد که «پرسنل مراقبت از حیوانات تشخیص داد که کیفیت زندگی او و امنیت گروهش به وسیله بیماریش در معرض خطر است». دکتر تیم استورمز، دامپزشک ارشد این باغ‌وحش می‌گوید «ما همه گزینه‌ها برای درمان او را انجام داده بودیم.» طبق گزارشی که سال گذشته توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری منتشر شده است، تصور می‌شود حدود ۵ درصد فیل‌های آسیایی که در آمریکای شمالی در اسارت هستند به سل مبتلا هستند؛ یک بیماری میکروبی که معمولا بر شش‌ها اثر می‌گذارد.

در دسامبر ۲۰۱۳ مشخص شد که پکی و دو فیل دیگر، که یکی از این دو پسر پکی به نام راما است، به این بیماری مبتلا هستند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری معتقد است که این فیل‌ها از تعامل با انسان به سل دچار شده‌اند. در سال ۲۰۱۲، طی یک بررسی مشخص شد که یک داوطلب باغ‌وحش به سل مبتلا شده است، هفت نفر دیگر که در باغ‌وحش کار می‌کردند و بعدا تشخیص داده شد که به این بیماری مبتلا هستند، در ارتباط نزدیک با این حیوانات بوده‌اند. به گفته مسوولان باغ‌وحش، پکی با آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار گرفته بود و برای چند سال هیچ علائمی از این بیماری را نشان نداده بود. در بیانیه این باغ‌وحش آمده است که دو فیل دیگر که بیماری آنها تشخیص داده شده بود، با موفقیت درمان شدند. طبق گزارش باغ‌وحش، پکی از سایر فیل‌ها جدا شده بود و برای یک سال پس از شروع درمان، ۳ کیلومتر دورتر از عموم نگهداری می‌شد. استورمز می‌گوید «ما در مورد درمان پکی به شدت خوش‌بین بودیم. او به خوبی آن را تحمل می‌کرد؛ اما نتیجه اخیر ناامیدکننده بود.» او تاکید می‌کند که درمان پکی به‌دلیل کهولت سن او بسیار چالش‌برانگیز بود. فیل‌های آسیایی به‌طور نمونه بیش از ۵۰ سال زندگی نمی‌کنند.

دکتر دان مور، مدیر باغ‌وحش اورگان می‌گوید: «این فقدان بزرگی برای کل جامعه ماست. پکی یکی از مشهورترین حیوانات در جهان بود؛ اما برای افرادی که اینجا زندگی می‌کردند و افرادی که با او بزرگ شده بودند، او عضوی از خانواده محسوب می‌شد.»