افراد بانفوذ معتقدند حتی یک نفر می‌تواند دنیا را تغییر دهد

مترجم: سیدمحمد اعظمی‌نژاد
رئیس کمیته آموزش و پژوهش انجمن مدیریت ایران
www.hrjournalist.com

افراد با نفوذ تاثیر عمیقی بر همه افرادی که با آنها روبه‌رو می‌شوند، دارند. البته جالب توجه است که آنها پیش از نفوذ و تاثیر بر دیگران بر شرایط درونی خود تسلط کامل دارند. البته همه ما تنها رفتار بیرونی آنها را مشاهده می‌کنیم. ما می‌بینیم که آنها نوآور هستند و ذهن و گفتار آنها معمولا به سمت موضوعات بزرگ‌تر و بهتر سوق پیدا می‌کند و در عین حال بخش پنهانی و بهترین بخش رفتاری این افراد را از دست می‌دهیم که همان اعتماد به نفس و توانایی است که موجب افزایش نفوذ این افراد می‌شود و این تلاش مشتاقانه است که افراد بانفوذ در پشت صحنه زندگی هر روز دنبال می‌کنند. در حالی که درصد زیادی از مردم حتی با تغییر فصول، عادت‌های متغیر و متفاوتی از خود بروز می‌دهند، افراد بانفوذ عادات منحصربه‌فرد و ثابتی دارند. شما می‌توانید با تمرین و تکرار این عادات به تدریج خود را به فردی با نفوذ تبدیل کنید:‌

1) افراد با نفوذ به‌طور مستمر درباره خود فکر می‌کنند.

افراد بانفوذ با احترام کامل به افکار عمومی و رصد کردن آخرین وضعیت آن، رویکردها و روش‌های خود را براساس حقایق موجود تنظیم می‌کنند. آنها ذهن خود را مبتنی بر تفکر دقیق بر وضعیت خود - و نه براساس نظر دیگران - برنامه‌ریزی و تغییر می‌دهند.

2) آنها بزرگوارانه وضعیت موجود را به چالش می‌کشند.

افراد بانفوذ هرگز از وضعیت موجود راضی نیستند. آنها به‌طور مستمر می‌پرسند: «چه می‌شود اگر؟» یا «چرا نه؟». آنها از به چالش کشیدن اندیشه‌های سنتی واهمه‌ای ندارند و به همین خاطر بدون ایجاد اختلال برای بهبود هر چه بیشتر، وضعیت موجود را مورد نقد سازنده قرار می‌دهند.

3) افراد با نفوذ گفت‌وگویی الهام بخش دارند.

وقتی افراد بانفوذ صحبت می‌کنند، واژه‌ها و کلمات آنها مانند موجی در یک استخر آب گسترش می‌یابد. افراد تاثیرگذار برای همه افراد اطرافشان الهام‌بخش هستند و موجب کشف ایده‌های جدید و تفکر متفاوت درباره شیوه کار و زندگی برای آنها می‌شوند.

4) آنها شبکه‌های ارتباطی را تقویت می‌کنند.

افراد بانفوذ و تاثیرگذار به خوبی می‌دانند چگونه ارتباطی پایدار و مستمر ایجاد کنند. آنها نه تنها می‌دانند چگونه بسیاری از مردم را به شبکه ارتباطی خود ملحق کنند، بلکه مهمتر از آن می‌دانند که چگونه هر یک از افراد می‌توانند ارزش افزوده به این شبکه اضافه کنند. آنها موارد مشاوره‌ای خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و از اهمیت شبکه‌های ارتباطی برای حفظ نفوذ و تاثیر به خوبی آگاه هستند.

5) افراد بانفوذ از اختلاف نظر استقبال می‌کنند.

افراد بانفوذ نسبت به نظرات مخالف واکنش احساسی و تدافعی از خود نشان نمی‌دهند، بلکه از آن استقبال می‌کنند. آنها به اندازه کافی فروتن هستند و آگاهی دارند که همه چیز را نمی‌دانند و ممکن است فردی دیگر موضوعی را تشخیص دهد که آنها آن را به‌طور کامل از دست داده و نادیده گرفته‌اند. بنابراین در صورت درست بودن نظر مخالف، آنها مشتاقانه از آن استقبال و تا کسب نتیجه نهایی از آن حمایت می‌کنند.

6) آنها افرادی بیش فعال هستند.

افراد بانفوذ در انتظار رسیدن ایده‌ها یا تکنولوژی‌های جدید نمی نشینند، بلکه هر روز در جست‌وجو و شکار آنها هستند. آنها با نفوذ هستند چرا که همیشه از زمان جلوترند و پیش‌بینی می‌کنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

7) افراد با نفوذ به جای واکنش، پاسخگو هستند.

اگر کسی دچار خطایی شود یا به اشتباه انتقاد کند، افراد بانفوذ بلافاصله از خود واکنش احساسی نشان نمی‌دهند. آنها صبر می‌کنند، فکر می‌کنند و سپس پاسخ مناسب ارائه می‌کنند. افراد بانفوذ اهمیت و ارزش حفظ روابط را به خوبی می‌دانند و آن را با رفتار واکنشی نامناسب خدشه‌دار نمی‌کنند. از آن مهمتر اینکه آنها می‌دانند رفتارهای احساسی و به ویژه منفی به شدت مسری و به دیگران قابل انتقال است.

8) آنها باور و ایمان قوی دارند.

افراد بانفوذ همیشه در انتظار بهترین وقایع در زندگی هستند. آنها به قدرت باورهای خود در رسیدن به رویاها ایمان قوی دارند و بر این باور هستند که به اشتراک‌گذاری این روحیه، همین قدرت را در دیگران ایجاد می‌کند. آنها باور دارند که هیچ چیز دور از دسترس نیست. آنها به شدت به الهام‌بخشی برای رسیدن به اهداف خود باور دارند و معتقدند که حتی یک نفر قادر به تغییر در جهان است! یادمان باشد هر یک از ما می‌تواند فردی بانفوذ و تاثیرگذار در جامعه باشد.

منبع: Weforum