گوگل فقط گوگل نیست

کاربرد گوگل همیشه برای کاربران اینترنت به معنای تحقیق و پیدا کردن اطلاعات سریع درباره موضوعات است. دسترسی به تازه‌ترین اطلاعات و البته مقایسه و بررسی صحت و سقم آنها مهم‌ترین ویژگی کار با گوگل است اما این موتور جست‌وجو در همین مفهوم باقی نمانده و به دلیل توسعه بیش از اندازه و سریعش حالا دومین شرکت تجاری در جهان است که در بسیاری از زمینه‌های تکنولوژی فعال است. مسلما همه کاربران با همه کاربردهای آن آشنایی ندارند چراکه با وسیع‌تر شدن این سرویس‌ها و تلاش این شرکت برای در اختیار گرفتن آنها، به‌روز شدن آگاهی کاربران با این خدمات هماهنگ نیست. بنابراین در اینجا قصد داریم به کارآیی برخی از این سرویس‌ها اشاره کنیم.

گوگل کیپ (Google Keep)

اگر اهل یادداشت‌برداری و نظم دادن به کارهایتان به‌صورت مکتوب هستید گوگل کیپ یکی از بهترین برنامه‌های یادداشت برداری پلت‌فرم اندروید محسوب می‌شود. توسط این نرم‌افزار شما قادرید یادداشت‌های کوچک و لیست کارهایتان را ذخیره کنید. همچنین می‌توانید به یادداشت‌های خود صدا و ویدیو نیز اضافه کنید. تنظیم کردن یادآوری نیز از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است. این برنامه به حساب گوگل شما متصل شده و داده‌ها را بین دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی می‌کند.گوگل کیپ به خوبی با دیگر سرویس‌های گوگل یکپارچه شده است و همین عامل مزیت رقابتی آن نسبت به سرویس‌های مشابه دیگر است. از گوگل کیپ که امکان دسترسی به یادداشت‌ها را از طریق هر گجت متصل به اینترنت و مرورگر فراهم می‌کند، می‌توان به‌عنوان رقیب جدید سرویس وان درایو مایکروسافت یاد کرد که البته از قابلیت‌های به مراتب محدودتری برخوردار است.

گوگل تایمر (Google Timer)

از گوگل بخواهید چیزی را به شما یادآوری کند. این نیز یکی دیگر از سرویس‌های گوگل است که به‌عنوان یک تایمر نیز ایفای نقش می‌کند. عملکرد این تایمز به‌گونه‌ای است که وقتی شما جمله‌ای مثل set a timer for ۵ minutes را جست‌وجو می‌کنید، موتور جست‌وجوی گوگل شروع به شمارش می‌کند. البته ناگفته نماند که این قابلیت چندی پیش از دسترس کاربران خارج شد، با این حال به تازگی با درخواست مجدد کاربران آن به لیست سرویس‌های مفید کمتر شناخته شده گوگل اضافه شد. شما می‌توانید با وارد کردن زمان مورد نظر + عبارت timer در گوگل، تایمری تنظیم کنید که پس از اتمام زمان در نظر گرفته شده به شما هشدار می‌دهد.

گوگل اسکای (Google Sky)

به احتمال فراوان با سرویس‌های گوگل مپ یا گوگل آشنایی دارید. هر دو سرویس به ارائه نقشه یا اطلاعات پیرامون کره زمین می‌پردازند، با این حال یکی از سرویس‌های مفید و کمتر شناخته شده گوگل که به دانش آموزان و دانشجویان برای شناخت اجسام آسمانی کمک می‌کند، گوگل اسکای است. گوگل اسکای به کاربران گوگل ارث امکان می‌دهد تا به مسافرت‌های مجازی در هر نقطه‌ای از کهکشان بروند. تصاویر این سرویس از طریق ماهواره‌های SDSS، NASA و تلسکوپ فضایی Hobble گردآوری شده و به‌صورت سه بعدی در اختیار عموم کاربران قرار گرفته است. این ابزار حرکت‌های سیاره‌ها را نمایش می‌دهد و کم یا زیاد شدن نور برخی از ستاره‌ها را به کاربران نشان می‌دهد.

گوگل انگرام (Google Ngram)

اگر می‌خواهید بدانید کدام واژه بیشتر از همه مورد کاربرد در گوگل بوده از سرویس گوگل انگرام کمک بگیرید. این ابزار امکان جست‌وجو در میان پرطرفدارترین کلمات به کار رفته در کتاب‌های گردآوری شده در کتابخانه مجازی گوگل را فراهم می‌کند. قابلیت دیگر این سرویس امکان جست‌وجو و تعداد تکرار هر عبارت در متن کتاب‌های لاتین ۵۰۰ سال اخیر است. علاوه بر این می‌توان در یک بازه زمانی مشخص، در رابطه با یک جمله خاص یا عبارت مشخص در طول سخنرانی‌های افراد مطرح جهان نیز تحقیق کرد. نتایج تمام جست‌وجوها براساس یک نمودار ارائه خواهند شد.

گوگل ترندز (Google Trends)

شاید شما هم بخواهید داغ‌ترین خبرها در فضای مجازی را بدون کلیک‌های پراکنده و حوصله سربر پیدا کنید. با استفاده از Google Trends می‌توانید نگاهی به روند داغ‌ترین جست‌وجوها در سطح جهانی بیندازید و با استفاده از مرور براساس تاریخ یا جست‌وجوهای برتر در دسته بندی‌های مختلف پر جست‌وجو‌ترین کلمات را حتی براساس آی‌پی هر کشور مشاهده کنید. علاوه بر این گوگل ترندز همه سوالات شما را در مورد انتخاب کلمات کلیدی در کشورهای مختلف و شهرهای مختلف پاسخ می‌دهد و به شما آنالیز بسیار مناسبی در مورد مقایسه کلمات کلیدی می‌دهد. جدا از مسائل سرگرم‌کننده‌ این سرویس، طراحان و مدیران وب‌سایت‌ها نیز می‌توانند کلمات ترندز را در این سرویس مشاهده و برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خود برای کاهش رنک در موتور جست‌وجوی گوگل از آنها استفاده کنند.

تلفظ اعداد به زبان‌های مختلف

دیگر سرویس گوگل که حقیقتا نامی برای آن پیدا نکردیم، برای آن دسته از افرادی مفید است که شیوه تلفظ صحیح عددهای چند رقمی به زبان انگلیسی را بلد نیستند. برای رفع این معضل شاید جالب باشد که بدانید تنها کافی است به‌عنوان مثال عدد ۲۵۶۲۱ را در موتور جست‌وجوگر گوگل تایپ کرده و سپس در انتهای آن عبارت =english را قرار دهید.

گوگل منوال (Google Manual)

Google Manual یا همان قابلیت تشخیص دستخط از دیگر سرویس‌های کمتر شناخته شده گوگل است. با بهره‌گیری از این قابلیت دیگر نیاز به تایپ دقیق کلمات در سرویس مترجم گوگل نیست، زیرا علاوه بر بیان صوتی آن می‌توانید شکل سمبلیک حروف را در کادر مورد نظر ترسیم کنید. ناگفته نماند که این قابلیت تنها برای تعداد معدودی از زبان‌های زنده دنیا در مترجم گوگل قابل دسترس بوده و برای بهره‌گیری از آن نیز تنها کافی است در قسمت جمله اولیه آیکون قلم را وارد کنید تا باکسی برای ترسیم حروف پدیدار شود.

گوگل اسکالر (google scholar)

یکی از کاربردهای معمول در گوگل پیدا کردن مقالات مورد نظرمان است. گوگل اسکالر یکی از ابزارهای پژوهشی گوگل جهت جست‌وجوی مقالات تخصصی از بین صفحات مجموعه مجلات و پایگاه‌های علمی مختلف و البته با رعایت تمام ملاحظات قانونی نشریات معتبر دنیا است. شما می‌توانید جهت نوشتن مقاله یا مطالعه مقالات دیگران از این منبع عظیم استفاده کنید.

گوگل فونت (Google fonts)

این سرویس بدون شک یکی از بهترین‌ سرویس‌های کمتر شناخته شده گوگل است، زیرا امکاناتی را در اختیار طراحان و توسعه‌دهندگان وب‌سایت قرار داده که به دنبال استفاده از فونت‌های غیرمتعارف در طراحی پروژه‌های خود هستند. گوگل فونت به شما این امکان را می‌دهد تا شما به آسانی تکنیک‌های فونت CSS را پیاده‌سازی کنید. فونت‌های گوگل کاملا رایگان بوده و در طی چند دقیقه قابل اجرا است. هم اکنون ۶۲۹ فونت در این ابزار وجود دارد. این فونت‌ها را می‌توان براساس ضخامت، شیب و عرض فیلتر کرد.

پروژه گوگل آرت (Google Art Project)

بدون سفر کردن از موزه‌های دلخواهتان بازدید کنید. با استفاده از سرویس گوگل آرت می‌توانید به موزه‌های سراسر جهان سفر کرده و شاهکارهای هنری را با زوم و کیفیت بسیار بالا در مرورگر خود تماشا کنید. البته توجه داشته باشید که برای استفاده حداکثری از این قابلیت باید به اینترنت پهن باند سرعت بالا دسترسی داشته باشید.

Google Think Insights

یک ابزار مفید برای کارآفرینان و متخصصان صنعت محسوب می‌شود. در این ابزار مطالعات موردی، یافته‌های جدید و راهنمایی‌های زیادی برای رشد تجارت وجود دارد. علاوه بر این Google Think Insights سرویسی برای حداکثر کردن بازدید وب‌سایت‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. در این سرویس، کاربران امکان دسترسی به یافته‌های جدید و بررسی‌هایی تخصصی مختلف را در زمینه‌های مختلف در اختیار دارند. از دیگر ویژگی‌های این سرویس می‌توان به ارائه آموزش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت تجاری برای سازگاری برای انواع مرورگرها و پلت‌فرم‌ها اشاره کرد.

گوگل اکسپرس (Google Express)

گوگل اکسپرس خدماتی به کاربران می‌دهد تا اطلاعات مورد نیاز در مورد یک محصول خاص در اینترنت را بیابند. علاوه بر این کاربران شهرهای بزرگ ایالات‌متحده همچون سان فرانسیسکو، بوستون، واشینگتن و شیکاگو می‌توانند از طریق این سرویس از خواربار روزانه همچون میوه و تره‌بار گرفته تا لوازم الکترونیکی مورد نیاز خود را به‌صورت آنلاین سفارش داده و به رایگان تحویل بگیرند.

موتور جست‌وجوی صوتی گوگل (Google Sound Search)

موتور جست‌وجوی صوتی گوگل بهترین راه پیدا کردن آهنگ‌های موردعلاقه، شناسایی موزیک‌های در حال پخش و هم‌خوانی با آنها است. این سرویس پس از شناسایی موزیک، متن آن را نیز به شما نمایش می‌دهد تا بتوانید با آهنگ مورد نظر هم‌خوانی کنید. شیوه کار این سرویس همچون اپلیکیشن معروف شازم (Shazam) است. موتور جست‌وجوی صوتی گوگل پس از شناسایی آهنگ مورد نظر می‌تواند لینک دانلود یا شنیدن آنلاین را از گوگل پلی ارائه کند.

سرویس پخش صدای حیوانات

شما می‌توانید با جست‌وجوی عبارت animal noises به معنای صدای حیوانات، به تصاویر حیوانات، نام‌هایشان و نمونه‌ای از صدایی که تولید می‌کنند در موتور جست‌وجوی گوگل دسترسی داشته باشید. علاوه بر این می‌توان با تایپ عبارتی مانند What a dog says نمونه‌ای از صدای سگ را شنید. در حال حاضر صدای ۱۹ حیوان از قبیل زرافه، میمون، گربه، شیر، گوزن، جغد، خوک، گاو، اردک، فیل، اسب، راکون، نهنگ سرکمانی، نهنگ گوژپشت، گرگ، گوسفند، خروس، ببر و بوقلمون در این سرویس وجود دارد.

کیبورد Gboard

کیبورد Gboard گوگل شباهت بسیار زیادی به صفحه کلید پیش‌فرض اپل دارد و به‌جز لوگوی گوگل در بالا و سمت چپ، نمی‌توان به‌راحتی تفاوت بین آنها را متوجه شد؛ اما همین لوگو به‌عنوان مشخصه اصلی Gboard شناخته می‌شود. این کیبورد در حقیقت یک موتور جست‌وجوی داخلی داشته که با لوگوی گوگل نمایش داده می‌شود، به‌طوری که می‌توانید هرچه می‌خواهید در این بخش تایپ کنید، پیشنهاد دریافت کنید و به گشت و گذار در نتایج بپردازید. از دیگر ویژگی‌های کیبورد Gboard می‌توان به جست‌ و جوی لینک‌ها، چسباندن خودکار متن و استفاده از ایموجی‌های متحرک اشاره کرد.

گوگل سایت (Google Sites)

با سرویس Google Sites یک سایت واقعی به‌صورت کاملا رایگان بسازید و مدیریت آن را بدون حتی یک خط برنامه‌نویسی انجام دهید. هر فردی می‌تواند با نام کاربری و پسورد یکی از سرویس‌های گوگل خود در عرض چند دقیقه، یک سایت در حد متوسط را با حجم آپلود ۱۰ گیگابایت و پهنای باند نامحدود راه‌اندازی کند.

اپلیکیشن Google's One Today

اگر اهل کار خیر و کمک به مؤسسات و خیریه‌ها هستید، بدون شک اپلیکیشن Google's One Today به کارتان خواهد آمد. این برنامه در واقع بسته به موقعیت جغرافیایی شما، نزدیک‌ترین خیریه را با توضیحی مختصر پیرامون آن معرفی کرده و راه‌های کمک به آن را هم ارائه می‌کند.