پرواز 370را  بـه خاطربسپـار
موسی حسینی‌نژاد: پروازهای معدودی وجود دارند که از مبدا برخاسته،­ اما به مقصد نرسیده­ اند. برخی می­‌گویند که در مجموع 10 پرواز بوده که به مقصد نرسیده است. این هواپیماها از نوع تک نفره تا هواپیماهای غول پیکر مسافری هستند. بیشتر این هواپیماها از رادار خارج می­شوند و در نهایت بدون آنکه نتیجه مشخصی از سرنوشت آنها یافت شود، موضوع مختومه اعلام می­‌شود. از این‌رو است که نظریه­‌های مثلث برمودا و برخی نظریات دیگر که هنوز پایه و بنیه علمی ندارند از سوی عوام مطرح می­‌شود. در این اواخر اما پرواز 370، مالزی به جمع سایر هواپیماهای مسافربری پیوست که هرگز به مقصد نرسیدند. در این زمینه نیز نظریه­‌های گوناگونی مطرح شد. این هواپیما که از نوع بوئینگ 737 بود، جزو سالم­ترین هواپیما­های مسافربری دنیا است که از ایمنی بالایی برخوردار است. با این وجود پس از پنج ماه از گم شدن این هواپیما نظرات مختلفی در خصوص حادثه ارائه شده است: از عملیات تروریستی تا حضور در کره شمالی، برای باج­گیری از سوی دولت پیونگ­‌یانگ. این نظریه آخر اما زمانی مطرح شد که بر اساس ردیابی­ های نخستین از پرواز 370، گفته شد که این هواپیما در مسیر کره­‌شمالی بوده که مفقود شده است. با این وجود یک روزنامه روسی به نام «مسکوویسکی کمسومولیتیس» مدعی شد، شخصی که خلبان­های این پرواز را آموزش داده «Hitch» نام دارد و این هواپیما هم اکنون در افغانستان و در نزدیکی قندهار واقع در مرزهای افغانستان در مسیر سلسله کوه‌هایی از این کشور است. این منابع مدعی شده بودند که مسافران در کلبه‌های بدون غذا به سر می­‌برند و 20 تن از مسافران هواپیما دستگیر و در یک زیر زمین در پاکستان محبوس شده اند.
این نظریه نیز از سوی روزنامه ایندپندنت بریتانیا مطرح شد. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: با توجه به این گفته مقامات مالزی که سیستم‌های فرستنده هواپیما پیش از ناپدید شدن و قبل از دریافت آخرین پیام از کابین هواپیما خاموش شده است، هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزی ایرلاینز ممکن است، عمدا به سمت مناطق تحت قلمرو طالبان و پایگاهی در مرز افغانستان پرواز کرده باشد. ایندیپندنت در این ارتباط افزود: سیگنال‌های ماهواره‌ای از روی زمین نیز می‌توانسته ارسال شده باشد. این روزنامه در ادامه نوشت: بنابر آخرین اطلاعات به دست آمده، فاش شده است که قبل از آخرین پیام دریافتی مرکز کنترل از کابین خلبان، یک نفر در هواپیما سیستم‌های ارسال گزارش و شناسایی هواپیما(ACARS) را غیرفعال کرده است. حدود ۱۴ دقیقه بعد نیز سیستم فرستنده هواپیما که آن را با رادارهای غیرنظامی مرتبط می‌کند، عمدا خاموش شده است. احمد جوهری یحیی رئیس شرکت هوایی مالزی نیز بر این اساس تایید کرده بود که آخرین کلمات مخابره شده از هواپیما یعنی «بسیار خوب، شب بخیر» را کمک خلبان «فریق عبدالحمید» به زبان آورده است. آنها مدعی بودند که تروریست­ها قصد دارند تا از این طریق با آمریکایی‌ها و چینی­‌ها وارد مذاکره شوند، بلکه بتوانند باج بگیرند. هر چند که این نظریه هم‌اکنون با گذشت مدت زمان طولانی از اساس باطل به نظر می­‌رسد، اما گزینه تروریستی بودن حادثه همچنان روی میز کارشناسان است. در ابتدای گمانه‌زنی­ها نیز نظریه‌ه­ای که حاکی از «عملیات تروریستی» باشد، بسیار مطرح شده بود. از جمله اینکه روزنامه­‌های غربی با هیاهو سعی کردند حضور دو ایرانی در این هواپیما را
پر رنگ جلوه دهند و ماجرا را به نوعی به ایران پیوند دهند. بعدها مشخص شد که این دو جوان ایرانی که جعلی بودن پاسپورت آنها محرز شده بود، قصد سفر غیرقانونی را به اروپا داشته­‌اند و یکی از این جوان‌ها در صفحه فیس بوک خود نیز این موضوع را فاش کرده بود. این در شرایطی است که بیشتر رسانه­‌ها و کارشناسان همچنان به موضوع تروریستی بودن این موضوع اعتقاد داشته و دارند. این‌بار اما موضوع ارتباط کمک خلبان با گرو­ه‌های تروریستی مطرح شده بود. در این ارتباط گفته می­‌شد که کمک‌خلبان توسط نیروهای تروریستی آموزش دیده شده بود تا بتواند این هواپیما را در آسمان منفجر کند. این نظریه بر این امر استوار است که وی به قدری اوج گرفته تا هواپیما از رادار خارج شود و با توجه به اینکه بار لیتیوم داشته، در آسمان اقیانوس هند منفجر شده است. با این وجود پس از اینکه تیم­های ردیاب از سوی آمریکا و استرالیا به جایی نرسیدند، دولت مالزی اعلام کرد که پرونده از نظر آنها مختومه است. این موضوع هرچند داغداری خانواده‌­های چینی را بیشتر کرد و آنها مدعی بودند که دولت مالزی در خصوص این هواپیما اهمال کرده است، اما حقیقت آن بود که پرواز مالزی به چین جزو پروازهایی قرار گرفته که سرنوشتی نامعلوم دارد. همین موضوع شاید باعث شد که پای رمال­ها و جادوگران را به این ماجرا بیش از پیش باز کند. از جمله اینکه یک زن کویتی مدعی شده بود که می­‌تواند گم‌شدگان پرواز 370 را پیدا کند و برای اثبات مدعای خود گفته بود مسافران همچنان زنده هستند. این در شرایطی است که «رجا دلاله رجا لطیفه»، یک زن 53 ساله مالزیایی، نیز مدعی شده بود، زمانی که در تاریخ 8 مارس از زیارت خانه خدا در مکه به کوالالامپور بازمی‌گشته، هواپیمای مفقود شده مالزیایی را دیده که بخشی از آن در آب فرو رفته است.