ناکارآمدی در حمایت از  فعالیت بخش خصوصی آبادان

ظرفیت‌های صنعتی در آبادان در حال حاضر تنها در بخش نفت و پتروشیمی متمرکز شده و فعالیت‌‌های بخش‌خصوصی در صنایع تولیدی دیگر به دلیل نبود حمایت دولت، در رکود به سر می‌برد. این در حالی است که احیای صنایع تولیدی در آبادان می‌تواند زمینه‌ساز صادرات محصولات تولیدی این شهر به کشورهای منطقه را فراهم سازد. در ادامه گفت‌گوی ما با ابراهیم کاظمی، عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون صنایع، معادن و صنایع معدنی اتاق آبادان را می‌خوانید.

سهم بخش خصوصی در اقتصاد و صنایع به چه میزان است؟سهم صنایع فعال در اقتصاد آبادان به چه میزان است؟

در حال حاضر عمده صنعت فعال در آبادان همانند گذشته، پالایشگاه و پتروشیمی‌آبادان است که آن هم دولتی است. بیشتر صنایع متعلق به بخش خصوصی قبل از انقلاب، صنایع تولیدی - خدماتی بودند و پس از جنگ تحمیلی با احداث شهرک‌های صنعتی تعداد قابل توجهی از صنایع متعلق به بخش خصوصی احداث و حضور بخش خصوصی پررنگ تر شد. هر چند متاسفانه به دلیل بروز مشکلات و نبود حمایت صحیح دولت‌های گذشته، بیشتر آنها تعطیل و راکد شدند که فعال شدن آنها در صورت تامین نقدینگی به راحتی امکان پذیر خواهد بود. البته وجود منطقه آزاد اروند می‌تواند به خوبی در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد که متاسفانه تاکنون نتوانسته تاثیرگذار باشد.

مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات فعالان صنعتی در بخش خصوصی آبادان چه مواردی است؟

مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات بخش صنعت، ناکارآمدی، نبود تسهیلات و سیاست حمایتی نظام بانکی است زیرا اگر نظام بانکی ما در جهت رونق و حمایت از تولید باشد به طور قطع دیگر مشکلات توسط فعالان اقتصادی و همکاری دولت قابل حل خواهند بود. بنابراین بازنگری اساسی در نظام بانکی ضرورت دارد و باید از کشورهای پیشرفته الگوبرداری شود.

آبادان را به لحاظ صنعتی در چه موقعیتی می‌بینید؟ آیا از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنعتی استان استفاده شده است؟

آبادان به دلیل وجود پالایشگاه و صنعت نفت، فرهنگ بسیار غنی صنعتی کسب کرده که بدون شک این فرهنگ صنعتی موجود، مزیت عمده آبادان است. بافت جامعه آبادان که متشکل از کلیه قومیت‌ها و مردم استان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت کشور است، قطعا ترکیبی از نقاط قوت و جذب فرهنگ‌های خوب کل ایران را ایجاد کرده است. متاسفانه از این ‌پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها تاکنون استفاده نشده که نیاز به مطالعه و تشخیص صحیح پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل احساس می‌شود.

چه تعداد بنگاه اقتصادی در شهرک‌های صنعتی آبادان فعال هستند؟

در شهرک صنعتی آبادان بیش از ۱۵۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری و فعال بودند. اما در حال حاضر حداکثر ۳۰ واحد و با ظرفیت‌هایی زیر ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند. عمده مشکل این واحدها تامین نقدینگی و نبود همکاری نظام بانکی به خصوص به دلیل رکود اقتصادی در سال‌های اخیر است که همگی این واحدها گرفتار معوقات بانکی شده و برای ادامه کار قادر به دریافت تسهیلات جدید نیستند که باید برای این معضل به سرعت چاره اندیشی شود. تنها با تزریق تسهیلات مالی و بهبود شرایط کسب و کار و خروج از رکود، می‌توان این واحدها را دوباره فعال کرد.

چه صنایع و واحدهایی در این شهرک‌ها فعال هستند؟

در شهرک‌های صنعتی آبادان، بیشتر صنایع کانی غیرفلزی نظیر تولید بتن آماده، چند واحد صنایع غذایی و چندین واحد صنایع فلزی و شیمیایی فعال هستند. مهم‌ترین واحد فعال تولید کربورسدیم آبادان است که آن هم با وجود آنکه تمامی محصولات خودرا صادر می‌کند اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بانکی برای ورود مواد اولیه و گشایش اعتبارات بانکی برای صادرات در شرف تعطیلی است.

به لحاظ زیر ساخت و امکانات این شهرک‌های صنعتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تمام زیرساخت‌های شهرک صنعتی آبادان فرسوده و تخریب شده هستند و نیاز به بازسازی و بازنگری دارد. این در حالی است که به دلیل اختلاف حاکمیتی بین منطقه آزاد اروند و شرکت شهرک‌های صنعتی تقریبا بیشتر کار بازسازی زیر ساخت‌ها و اجرای زیر ساخت‌های جدید و تکمیلی متوقف شده و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر وضعیت مالکیت شهرک‌ها و حاکمیت آنها بین منطقه آزاد اروند و شرکت شهرک‌های صنعتی حل شود.

چه میزان از تولیدات شهرک صنعتی صادر می‌شوند و چه میزان در بازار داخلی مورد استفاده هستند؟

به جز مجتمع کربورسدیم آبادان که بیشتر تولیدات خود را صادر می کند بقیه واحدها تولیدات صادراتی ندارند و بیشتر برای تامین نیازهای داخلی کشور فعالیت می‌کنند. البته اگر شرایط لازم برای صادرات مهیا شود بیشتر این واحدها با ارتقای کیفیت وکاهش قیمت تمام شده کالا می‌توانند محصولات خود را صادر کنند زیرا بازارهای خارجی وجود دارند.

آبادان ظرفیت ایجاد چه صنایع جدیدی را داراست؟

در درجه نخست، آبادان ظرفیت ایجاد تمامی‌صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی، صنایع بسته بندی و مونتاژ برای صادرات مجدد و صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما را دارد. همچنین صنایع شیلات، صنایع دریایی ساحلی و فراساحلی، صنایع گردشگری و صنایع دستی با استفاده از ضایعات شاخ و برگ درختان خرما از صنایعی هستند که می‌توانند برای جذب سرمایه‌گذار دارای مزیت باشند و اقتصاد آبادان را متحول کنند. همچنین ظرفیت ایجاد صنایع بسته بندی صیفی جات و انواع سبزی در صورت توسعه کشاورزی در میان نخلستان‌ها در آبادان وجود دارد اما نیاز به احیای مجدد دارد و افزایش صادرات به کشورهای همجوار را به دنبال دارد. این در حالی است که آبادان سابقه دیرینه‌ای در تامین کل سبزیجات کشور کویت داشته که به دست آوردن این جایگاه، نیازمند برنامه‌ریزی مجدد است.