مترجم: مریم رضایی

از بسیاری جهات، آموزش کارکنان رمز موفقیت بلندمدت نیروی کار محسوب می‌شود. فرصت‌هایی که به کارکنان داده می‌شود تا رشد و پیشرفت کنند، به آنها اجازه می‌دهد نهایت تلاش خود را کنند و شغل‌شان را ارتقا دهند. این فرصت‌ها شرکت‌ها را هم در صنایعی که در آن فعالیت می‌کنند، رقابتی نگه می‌دارد.

از مدیریت ارشد یک سازمان تا افرادی که تازه استخدام شده‌اند، می‌توانند از برنامه‌های آموزش بهره ببرند. اما مشکلی که وجود دارد این است که بیشتر کارکنان از آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند، متنفرند. گزارشی که «سرویس ارتباطات متحد غرب» در سال ۲۰۱۵ با نظرسنجی از بیش از ۲۰۰ کارمند تمام وقت در این مورد انجام داد، نشان می‌دهد یک‌سوم پاسخ‌دهندگان گفته‌اند برنامه‌های آموزشی آنها استفاده بهینه از زمان نیست. یک‌سوم دیگر نیز گفته‌اند مفاد آموزشی برای آنها جالب و درگیرکننده نبوده است. واضح است که بین هدف آموزش کارکنان و شیوه اجرای آن عدم ارتباط وجود دارد. بخش عمده‌ای از این مشکل این است که یک روش استاندارد آموزشی برای همه مناسب نیست.

برای اینکه کارکنان بهترین تجربه آموزش را داشته باشند، باید آنچه آنها را منحصر به فرد می‌کند، پیدا کنند. به جز اینها، پیشرفت تکنولوژی در این حوزه هم کارساز بوده و می‌توان کاری کرد که تیم کاری شما علاوه بر یادگیری چیزهای جدید، از جلسات آموزشی خود لذت نیز ببرد. در سال ۲۰۱۴ شرکت خرده‌فروشی دکوراسیون خانه «گاردن ریج» بیش از ۲۰ میلیون دلار هزینه کرد تا با طراحی یک لوگوی جدید، طراحی جدید در فروشگاه و اسم تازه «ات هوم» (At Home) برند خود را بازسازی کند. اما القای چنین تحولی به کارکنان بعد از ۳۵ سال یک چالش بود. والری دیویدسون، مدیر منابع انسانی ات‌هوم می‌گوید: «بیشتر کارکنان ما افراد قدیمی که از اول کار با شرکت بوده باشند، نبودند.» بنابراین، او کارکنان را با پلت‌فرم‌ آموزش خرد اکسونیفای (Axonify) آشنا کرد. جلسات آموزشی و فیلم‌های انبوه جای خود را به آموزش شخصی و بازی‌محور اکسونیفای دادند.

حالا پرسنل هر شیفت می‌توانند ۱۰ دقیقه زمان با گوشی‌های خود صرف کنند و در مورد خطوط تولید تازه یا تغییرات روزمره اطاعات کسب کنند. دیویدسون می‌گوید: «این خیلی خوب است که دیگر نیازی نیست نیروهای فروش برای آموزش‌های جدید طبقه خود را ترک کنند.» اکسونیفای یکی از چند استارت‌آپی است که از ابزارهای مبتنی بر وب برای آموزش نیروی کار استفاده کرده است. دانی جانسون، مدیر پژوهشی آموزش و توسعه در موسسه دلویت می‌گوید: «ما به همان صرفه‌جویی به مقیاس قدیمی می‌رسیم، اما به شکلی شخصی‌تر با کیفیت و طراحی بهتر.» در اینجا نکته‌هایی در مقایسه بین آموزش سنتی و دیجیتالی مطرح می‌شود.

حریم شخصی یک اولویت است

می‌توانید از کارکنان‌تان بپرسید به چه آموزش‌هایی در کارشان نیاز دارند. اما به گفته کندال ویلیس که اخیرا سمتی مدیریتی در استارت‌آپ فوند (Fond) داشته، «هیچ‌کس دوست ندارد اعتراف کند در حوزه‌ای که می‌خواهد در آن کارشناس باشد، به کمک نیاز دارد.» از آنجا که ابزارهای دیجیتال خصوصی‌تر از سمینارهای مختص پرسنل هستند، کارکنان آنها را برای یادگیری ترجیح می‌دهند.

دنبال کردن داده‌ها

اگر از کارکنان بپرسید دوست دارند در چه حوزه‌هایی پیشرفت کنند، اکثر آنها مهارت‌های سخت را نام می‌برند، اما داده‌ها چیز دیگری می‌گویند. وقتی شرکت فوند پلت‌فرم آموزش تصویری Udemy را معرفی کرد، ویلیس شاهد بود که کارکنان زمان بیشتری صرف دوره‌های برقراری ارتباط و موضوعاتی مثل بازبینی عملکرد، ارائه بازخورد و مدیریت تیم‌ها می‌کردند. او می‌گوید: «بیشتر آنها قبلا مدیریت نشده‌اند و آنچه به‌صورت خصوصی می‌آموزند، چیزی است که واقعا به آن علاقه دارند.» این استارت‌آپ با در ذهن داشتن این داده‌ها حمایت تک به تک از مدیران تازه را شروع و جریان بازخوردها را مدیریت کرد.

ارتقای مهارت‌های شخصی

پرچ (Purch) یک پلت‌فرم نشر دیجیتال در نیویورک است که اخیرا استفاده از سرویس آنلاین Degreed را شروع کرده است. این سرویس به کارکنان امکان می‌دهد کلیه آموزش‌های پشت میزی مثل دیدن فیلم‌های یوتیوب در مورد هویت برند را به‌صورت دیجیتالی پیگیری کنند. آنها می‌توانند ببینند مهارت‌هایشان در مقایسه با سایر کارکنان چه پیشرفتی کرده و در کدام مرحله قرار دارد یا اینکه برای ارتقا یا دریافت پاداش، چه چیزهایی دیگری لازم است یاد بگیرند. جولی وبر، مدیر توسعه سازمانی پرچ می‌گوید امکان دادن به کارمندان برای دنبال کردن علاقه‌مندی‌هایشان، تعهد به کار را در میان ۳۸۰ نفر نیرو افزایش داده و به جلسات رو در رو منجر شده است. او می‌گوید: «کنار هم قرار دادن افراد در یک برنامه آموزشی یک روش قدیمی است. این کار باعث می‌شود منابع باز داشته باشیم. افراد می‌توانند ببینند چه کسی از مهارت‌هایی که آنها نیاز دارند برخوردار است و چه کسی دوست دارد تعلیم ببیند. دسترسی مستقیم به مربیان و داشتن چند مربی در چند حوزه برای آنها راحت‌تر است.»

آموزش‌های غیرتخصصی

آموزش سنتی، نیاز به نظارت زیادی دارد، اما ابزارهای تکنولوژیک شخصی‌شده به کارمندان امکان می‌دهد کنجکاوی خود را بدون هدر دادن زمان یا پول زیاد دنبال کنند؛ مثلا مدیر روابط عمومی می‌تواند در مورد برنامه جاوا بیاموزد یا مدیر انبار در مورد سخنرانی عمومی آموزش ببیند. دیوید بلیک، مدیر عامل و از موسسان شرکت Degreed می‌گوید: «این به نفع شما است، وقتی کارکنان‌تان واقعا درگیر یادگیری می‌شوند.» شرکت ات هوم که اکنون ۱۳۱ نفر نیرو دارد، به این نتیجه رسیده که اکسونیفای شرکتشان را از نظر تعلیم نیروی کاری که به سرعت در حال رشد است، آماده کرده است. دیویدسون می‌گوید: «ما نیروهای جدیدی داشتیم که کارکنان جدیدتر را در مورد مهارت‌ها و رویه‌های جدید آموزش می‌دادند. بدون برنامه‌های آموزشی سازگارشونده چنین چیزی غیرممکن است. حالا شاهدیم فروشگا‌ه‌ها که در آن افراد بیشترین آموزش‌ها را دیده‌اند، بیشترین ترافیک و فروش را تجربه می‌کنند.»

منبع: Inc