دیوار بلند بی‌اعتمادی

وقتی راجر واترز، رهبر گروه پینک فلوید، ترامپ را یک خوک کثیف و متقلب خواند، هنوز یک روز مانده بود تا ترامپ فرمان اجرایی‌اش را در خصوص دیوارکشی صادر کند. نخستین فرمان اجرایی ترامپ، جنجالی‌ترین آن بوده است. او از همان روزی که در رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا کرد، ترجیع‌بند اشعار او دیوارکشی در لب مرز مکزیک بود. طرحی که گفته می‌شود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار برای آمریکا آب می‌خورد. ترامپ در این خصوص به فدرال رزرو دستور داده برای تامین منابع، بررسی‌های خود را آغاز کند. ترامپ مدعی است که پول ساخت دیوار را از خود مکزیک خواهد گرفت اما رئیس‌جمهوری مکزیک بارها گفته است که هرگز بابت ساخت آن پولی نخواهد پرداخت. این در حالی است که این درگیری‌ها به همین نقطه ختم نشد و سی‌ان‌ان گزارش داد که سفر رئیس‌جمهوری مکزیک که قرار بود در ماه فوریه صورت بگیرد لغو شده است. ترامپ در یک توییت گفته بود که اگر رئیس‌جمهوری مکزیک قصد ندارد هزینه ساخت دیوار را بدهد بهتر است سفر خود را به واشنگتن لغو کند. رئیس‌جمهوری مکزیک هم پس از این اظهار نظر اعلام کرد که به‌طور رسمی سفر خود را به واشنگتن لغو کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند درگیری بین دو کشور همچنان ادامه خواهد داشت و ممکن است قرارداد اقتصادی نفتا که بین آمریکا، مکزیک و کانادا بسته شده است تعلیق شود. پیش از این نیز ترامپ دستور داده بود قرارداد اقتصادی نفتا مورد بازنگری قرار گیرد اما با مشکلات پیش آمده ممکن است اصل قرارداد از بین برود.

دیوار مشکل‌ساز یا راه نجات؟

کارشناسان می‌گویند احداث دیوار در امتداد مرز آمریکا - مکزیک، اقدام پرهزینه‌ای است که مشکل مهاجرت غیرقانونی یا قاچاق مواد مخدر را حل نخواهد کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته دستور اجرایی «احداث یک حائل فیزیکی بزرگ در مرز جنوبی» این کشور را امضا کرد؛ اقدامی که وی انتظار دارد مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر از مکزیک را متوقف کند. کارشناسان می‌گویند احداث این دیوار مرزی به جای حل و فصل این مسائل، موجب تشدید تنش بین این دو کشور همسایه خواهد شد به‌ویژه آنکه دونالد ترامپ تهدید کرده مکزیک باید هزینه احداث آن را که حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است، بپردازد. الخاندرو هوپ از تحلیلگران امور امنیتی مکزیک در این خصوص می‌گوید این راه‌حلی است که از سوی تعداد انگشت‌شماری افراد نادان ارائه شده است. وی در ادامه گفت حدود ۶۰ درصد مهاجران غیرقانونی با روادید وارد آمریکا می‌شوند و اتخاذ چنین تصمیمی در واقع بیشتر برای گمراه کردن از این واقعیت است که مهاجرت مکزیکی‌ها به سمت شمال به‌دلیل رکود اقتصادی در آمریکا کاهش یافته است. این تحلیلگر امور امنیتی مکزیک در ادامه تاکید کرد که امروزه بیشتر مهاجران از آمریکای لاتین با عبور از مرز وارد آمریکا می‌شوند و بهترین راه برای مانع شدن از ورود آنها افزایش همکاری با مکزیک و نه دشمنی با آن است.

وی افزود انتظار اینکه احداث دیوار بتواند مانع قاچاق مواد مخدر شود، همچنین نشان عدم درک درست از مقوله قاچاق مواد مخدر و الگوهای مصرف کنونی در آمریکا است. این کارشناس مکزیکی گفت استفاده از کوکائین در دهه ۲۰۰۰ به نصف کاهش یافته و این در حالی است که تولید داخلی ماری جوانا افزایش داشته است. وی در ادامه افزود: همه هروئین لازم برای مصرف یک سال آمریکا در داخل ۲۰۰۰ چمدان جا می‌شود و به این ترتیب تنها روزانه هفت چمدان برای ورود از گذرگاه‌های بازرسی مرزی برای تامین هروئین مصرفی این کشور لازم است و احداث این دیوار نمی‌تواند مانع قاچاق مواد مخدر به این کشور شود. رائول بنیتز مانوت از کارشناسان مرکز تحقیقات آمریکای شمالی در دانشگاه خودمختار ملی مکزیک در این خصوص می‌گوید مجبور کردن مکزیک درباره احداث این دیوار مرزی خصومت و تنش‌های بیشتری را ایجاد خواهد کرد. وی هشدار داد این موضوع درگیری بزرگی را بین دو دولت آمریکا و مکزیک ایجاد خواهد کرد و علاوه‌بر آن اجرای این طرح هزینه سنگین ده‌ها میلیارد دلاری خواهد داشت چرا که این دیوار احتمالا باید به تجهیزات امنیتی با فناوری بالا نظیر ردیاب‌های صوتی و حرارتی و دوربین‌های نظارتی مجهز شود.

این کارشناس مکزیکی افزود: دونالد ترامپ دستور احداث این دیوار را همان روزی امضا کرد که وزیران دارایی و اقتصاد مکزیک قرار بود با مقامات آمریکایی درباره موضوعات تجارت، امنیت و مهاجران گفت‌وگو کنند. وی گفت: رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده این دستور را بدون مشورت با گروه مذاکره‌کننده مکزیک امضا کرد و اکنون تنها راهی که برای مذاکره‌کنندگان مکزیک باقی می‌ماند این است که بدانند چه کسی هزینه احداث آن را تامین خواهد کرد، اگرچه دونالد ترامپ گفته است مکزیکی‌ها باید هزینه آن را تقبل کنند. ترامپ اخذ مالیات مرزی را به عنوان راهی برای تامین مالی احداث این دیوار پیشنهاد کرده است.