سامانه دوم آبرسانی اصفهان اجرایی شود
دنیای اقتصاد: هفتمین نمایشگاه صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب اصفهان در حالی گشایش یافت که 70 شرکت فعال و معتبر از استان‌های تهران، اصفهان، گیلان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، البرز، قزوین، فارس و یزد در دو سالن مجزا و در مساحتی بالغ بر 5 هزار مترمربع در آن حضور داشتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران، گفت: رویکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم از دیدگاه سخت افزاری به نرم افزاری تغییر کرده بنابراین برپایی این نمایشگاه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.به گفته مسعود میرمحمدصادقی، پروژه تعادل بخشی آب های زیرزمینی یکی از مهمترین طرح های وزارت نیروست و کنترل این منابع و آب های سطحی بسیار مورد توجه است بر این اساس برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها دست یاری به سوی صنعتگران دراز کرده ایم. وی بیان کرد: متاسفانه در کشور با کمبود تولیدکنندگان این کنتورها مواجه هستیم و با توجه به نیاز شدید به ابزارهای دقیق اندازه گیری، کنترل و ...در نظر داریم با استفاده از توان متخصصان و صاحب نظران داخلی به خودکفایی برسیم. وی همچنین در خصوص وضعیت بارش های استان، گفت: هم اکنون در استان اصفهان میزان بارش ها به طور متوسط حدود ۵۰ میلی‌متر و مشابه سال گذشته بوده است. میرمحمدصادقی افزود: میزان بارش ها در سرشاخه های زاینده رود حدود میانگین بلندمدت و معادل ۴۶۰ میلی‌متر بوده است اما میزان آب برف نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و در مجموع میزان بارش ها در سال گذشته ۱۰ میلی‌متر بیشتر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان در خصوص میزان آب رها شده در رودخانه بعد از بستن سد زاینده رود، گفت: هر آبی که از سد زاینده رود در رودخانه رها می شود براساس مصوبه شورای هماهنگی حوضه زاینده رود با حضور وزیر نیرو و استانداران یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری و معاونان چند وزارتخانه، سازمان محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی است و شرکت آب منطقه ای اصفهان تنها اجراکننده تصمیمات این شورا است. وی با تاکید بر اینکه جاری شدن آب محیط زیست به معنای احیای تالاب گاوخونی نیست، افزود: آب جاری شده در زاینده رود، آب زیست محیطی نامیده می شود چرا که رودخانه و تالاب ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب نیاز دارند و آب رها شده تنها در سطح شهر اصفهان جاری است. وی با بیان اینکه برای حیات زاینده رود حدود ۴ متر مکعب آب خروجی سد زاینده رود است، گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود ۲۴۷ میلیون متر مکعب است.میرمحمدصادقی همچنین در خصوص پر کردن چاه های غیرمجاز، افزود: مطابق دستور وزارت نیرو برای طرح تعادل بخشی زاینده رود، امسال باید حدود ۴۰۰ حلقه چاه پر می شد اما هدف گذاری استاندار اصفهان پر کردن ۷۰۰ حلقه چاه بود که تاکنون ۵۰۰ حلقه چاه مسدود شده است. به گفته وی، در استان اصفهان ۵۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان همچنین با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز نصب شده است، گفت: طبق برنامه ریزی وزارت نیرو تا پایان امسال باید ۴ هزار کنتور هوشمند بر چاه های مجاز نصب شود. وی بیان کرد: متاسفانه سازندگان کنتور در کشور معدود هستند و ظرفیت تولید آنها پایین است و طبق قانون مردم باید هزینه خرید کنتورها را پرداخت کنند و براین اساس مطابق دستورالعملی توسط وزارت نیرو این هزینه به صورت وام به مردم پرداخت می شود و هم اکنون در حال عقد قرارداد هستیم. میرمحمدصادقی با بیان اینکه قیمت کنتورهای هوشمند برای نصب بر روی چاه ها حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است، تصریح کرد: برای کمک به کشاورزان قرار است این هزینه به صورت وام سه ساله به کشاورزان پرداخت شود. وی همچنین در خصوص میزان برداشت آب در بالادست زاینده رود، گفت: مطابق مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب، مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود طی دو سال گذشته در شرکت مدیریت منابع آب مستقر شده که وظیفه کنترل و پایش برداشت ها را دارد.به گفته میرمحمدصادقی، مدیر حوضه زاینده رود تعدادی مشاور را برای انجام دو وظیفه گشت زنی در مناطق مشترک آبی و همچنین کنترل میزان برداشت‌ها مستقر کرده و میزان برداشت آب در بالادست و پایین دست سد زاینده‌رود در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری رصد می شود و تمام برداشت‌های حوضه زاینده‌رود شفاف شده است. وی با تاکید بر اینکه مطابق مصوبه ۹ ماده ای احیای حوضه زاینده رود هر گونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود از سوم دی ماه ۹۲ به بعد ممنوع است، تصریح کرد: بارگذاری ها در قالب تخصیص های داده شده به استان ها است.

میرمحمدصادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان پیشرفت مصوبه ۹ ماده ای احیای حوضه زاینده رود، گفت: بنا به درخواست مدیر حوضه قرار است با ارائه گزارش ها سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری میزان پیشرفت این مصوبه مشخص شود. به گفته وی براساس این مصوبه تونل گلاب مصوب شده همچنین دستور عملیات اجرایی سد بهشت آباد به شرکت آب نیرو وابسته به وزارت نیرو داده شده است.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد: مهمترین قسمت بهشت آباد اجرای سد آن است که با نامه استانداران ۴ استان به وزیر نیرو عملیات احداث آن آغاز شد و هم اکنون در حال تعیین پیمانکاران است. وی افزود: کل برداشت ها از پروژه بهشت آباد ۵۸۰ میلیون متر مکعب تعیین شده که سهم اصفهان ۲۵۰ میلیون متر مکعب است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این نشست، در خصوص ترمیم شبکه های فاضلاب اصفهان، گفت: تصفیه خانه های اصفهان به مرور زمان ساخته شدند به گونه ای که تصفیه خانه جنوب اصفهان در ابتدای امر و بعد از آن تصفیه خانه شمال شهر در شاهین شهر تاسیس شد. به گفته هاشم امینی بحث بروزرسانی تصفیه خانه های اصفهان در حال انجام است و شرایط نسبتا خوبی مهیاست، اما به دلیل مباحث اعتباری کار به کندی پیش رفته است. وی با اشاره به اینکه بیش از ۵ دهه از تأسیس شبکه‌ آب اصفهان می‌گذرد و لوله‌های قدیمی مربوط به ۴۰ سال پیش در این شبکه موجود است، ادامه داد: به دلیل قدیمی بودن آن نمی‌توان از سیستم‌های نوین برای تعمیر آن استفاده کرد بنابراین ناچار به تعویض هستیم که این امر نیازمند اعتبار است. وی با تاکید بر اینکه اعتبارات دولتی برای نوسازی شبکه های فرسوده فاضلاب محدود و جزئی است، گفت: ۱۷۰ میلیارد تومان خط اعتباری از محل فاینانس چین بر اساس قرارداد EPCF فعال شده که دومین پیش پرداخت آن از سوی چینی‌ها پرداخت شده و اقدامات طراحی و ویدئومتری تعویض شبکه‌های قدیمی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در بحث شبکه های آب اقدامات جدی برای توزیع در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نخستین شرکتی است که سامانه‌های تله‌متری و مدیریت هوشمند شبکه را راه‌اندازی کرده همچنین طی یک سال گذشته نسبت به اصلاح 150 کیلومتر شبکه آبرسانی اقدام کرده است.وی در ادامه در خصوص سامانه دوم آب‌رسانی استان اصفهان، گفت: در بخش مقابله با افزایش با کدورت بالای آب رودخانه زاینده‌رود، کارهای تحقیقاتی خوبی انجام شده و این توانایی را داریم که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این کدورت مهار شود اما در بخش آلوده شدن آب رودخانه با مواد نفتی باید ویلاها و مراکز ایجاد خطر کنترل شود چراکه این اتفاقات سیستم آبرسانی استان را دچار مشکل می کند.به گفته امینی، با توجه به ضرورت آمادگی در مقابل بحران‌ها و پدافند غیرعامل لازم است تا سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان هر چه زودتر اجرایی و راه‌اندازی شود.