گاو‌میش وحشی پس از یک قرن به قدیمی‌ترین پارک ملی کانادا بازگردانده شد

پس از گذشت بیش از ۱۳۰ سال، گاومیش وحشی به قدیمی‌ترین پارک ملی کانادا بازگردانده شد. انسان‌ها تا مرز انقراض این حیوان پیش رفته‌اند. به‌طوری‌که از زمان تاسیس پارک ملی بنف در سال ۱۸۸۵، این‌گونه در این پارک مشاهده نشده است. اما اکنون وبسایت Parks Canada اعلام کرده است که قصد بازگرداندن آنها را دارند. هاروی لاک که یک طرفدار محیط‌زیست است می‌گوید:« امروز روزی بزرگ برای پارک ملی بنف است. امروز روزی بزرگ برای کاناداست و صراحتا بگویم که امروز یکی از بزرگترین روزها برای محافظت از حیات‌وحش در تاریخ آمریکای شمالی محسوب می‌شود.» Parks Canada اعلام کرده است که ورود مجدد گاومیش وحشی به بنف با دقت زیاد برنامه‌ریزی شده بود. مسوولان ابتدا این حیوانات را در پارک ملی Elk Island انتخاب کردند. سپس این گاومیش را قرنطینه کرده و در زمینه بیماری مورد بازبینی قرار دادند. در اواخر ماه ژانویه، این گاومیش‌ها وارد کانتینر بارگیری شدند. ابتدا آنها با کامیون به مزرعه‌ای در نزدیکی بنف منتقل شدند و سپس هلیکوپتر آنها را به یک چراگاه در این پارک برد. Parks Canada می‌گوید گاومیش وحشی برای ۱۶ ماه در این چراگاه نگه‌داری و از نزدیک نظارت خواهد شد. انتظار می‌رود این حیوانات در تابستان ۲۰۱۸ برای پرسه آزادانه در این پارک رها شوند.

این تلاش برای ورود مجدد گاومیش وحشی بخشی از یک پروژه آزمایشی پنج ساله برای پس دادن این گونه به پارک ملی بنف است. Parks Canada این پروژه را «یک پیروزی تاریخی و فرهنگی» نامیده‌ است. این وب‌سایت می‌گوید: «بازگشت گاومیش‌ها به بنف، بازگشت یک گونه‌ کلیدی به طبیعت خواهد بود. گونه‌ای که با بسیاری از گونه‌های دیگر در یک جامعه، ارتباط متقابل دارد و کاهش جمعیت یا از بین رفتن آن تغییری بزرگتر از حد معمول در جمعیت سایر گونه‌ها یا فرآیندهای اکوسیستم خواهد داشت». در بلندمدت، شاهد افزایش تعداد این گونه در پارک ملی بنف خواهیم بود. گاومیش آمریکایی، بزرگترین پستاندار آمریکای شمالی، پیشتر در این قاره به وفور یافت می‌شد. محاسبات نشان می‌دهد که تنها ۲۰۰ سال پیش حدود ۳۰ تا ۶۰ میلیون از آنها از مکزیک تا شمال کانادا در حیات‌وحش وجود داشتند. اما شکارهای اواخر قرن نوزدهم این حیوان را به پرتگاه انقراض کشاند.

در کانادا plains bison (یکی از دو زیرگونه گاومیش آمریکایی) در دهه ۱۸۸۰ در حیات‌وحش منقرض شد. زیرگونه دیگر wood bison به‌طور خطرناکی در معرض نابودی قرار دارد. این بحران انقراض، دولت کانادا را همراه با گله‌داران و طرفداران محیط‌زیست به فعالیت واداشت تا اقدامات مختلفی در تلاش برای حفظ گاومیش وحشی در این کشور انجام دهند. آنها مقررات محافظتی شامل محدودیت شکار و ایجاد برنامه‌هایی برای ورود مجدد حیوانات مانند برنامه اخیر پارک ملی بنف، معرفی کردند. در سال ۱۹۰۶، یک گله‌دار اهل ایالت مونتانا به نام میشل پابلو، گله بزرگ plains bison خود را به دولت کانادا فروخت. در سال جاری، ۴۰۰ گاومیش او به پارک ملی تازه‌تاسیس الک آیلند منتقل شدند. امروز اکثر plains bisonها در کانادا نوادگان گله پابلو هستند. اکنون کانادا خانه حدود ۲۲۰۰ plains bison (حیوانات پارک بنف از این‌ گونه هستند) و حدود ۱۱۰۰۰ wood bison در حیات‌وحش است. هر دوی این زیرگونه‌ها هنوز در حیات‌وحش کانادا در معرض تهدید هستند. یکی از بزرگترین تهدیدهای آنها اندازه ناکافی جمعیت برای حفظ یکپارچگی ژنتیکی بلندمدت است. فقدان زیستگاه و بیماری نیز از عوامل نگرانی برای این گونه حیوانی محسوب می‌شود.