هشت قانون در مورد تصویر پروفایل که هر فرد حرفه‌ای باید رعایت کند
هر تصویر ارزش هزار کلمه را دارد، اما اگر این تصویر عکس پروفایل حرفه‌ای شما باشد، ارزش آن چقدر است؟ نیازی به گفتن نیست که این تصویر هزاران بار ارزشمندتر از کلمات است.
سایت‌های حرفه‌ای وجود دارند که مخصوص معرفی افراد به بازار کار هستند، سایت‌هایی هم چون لینکدین (LinkedIn)، در این سایت‌ها اغلب یک جای خالی برای ارائه تصویر شخص وجود دارد، در اغلب رزومه‌های سنتی که توسط پست یا ایمیل ارسال می‌شود نیز وجود یک تصویر ضروری است، این تصویر موفقیت‌ها و فرصت‌های حرفه‌ای و شغلی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این مساله مخصوصا زمانی شدت می‌یابد که شما شخصی را در دنیای واقعی ملاقات نکرده باشید یا دیگران شما را.
بر اساس نتایج یک تحقیق در مورد مساله استخدام، استخدام‌کنندگان در آمریکا ۱۹ درصد از مجموع وقتی را که به بررسی عملکرد افراد برای استخدام اختصاص می‌دهند، صرف جست‌وجوی تصویر آنها به صورت آنلاین کرده‌اند، این جست و جو اغلب در سایت‌های حرفه‌ای و شغلی هم چون لینکدین صورت می‌پذیرد.
نتایج تازه‌ترین تحقیقات حاکی از آن است که سایت‌های حرفه‌ای چون لینکدین با سرعت بسیار زیادی در حال رشد هستند و اقبال به این سایت‌ها در سرتاسر جهان فراگیرتر می‌شود. برخی کارشناسان بازار کار اعتقاد دارند سایت‌های حرفه‌ای هم چون لینکدین که در آن افراد به معرفی سوابق، علایق و رزومه خود می‌پردازند، به مرور جای رزومه‌های سنتی را خواهند گرفت و آنها را از چرخه خارج خواهند کرد. از دیگر سو نتایج آمارها نشان می‌دهد زمانی که یک استخدام کننده صرف جست و جو در خصوص مهارت‌ها، علایق و تجربیات کاری شما می‌کند، درست به قدر زمانی است که صرف جست و جو برای تصویر شما می‌کند، به همین دلیل باید متوجه این نکته باشید که دست کم گرفتن نقش تصویرتان در سایت‌های حرفه‌ای چون لینکدین تا چه حد اشتباه است.
تصویر شما نقش بسیار مهمی را در متقاعد کردن استخدام کنندگان برای استخدام شما ایفا می‌کند چه این تصویر در یک سایت جست و جوی شغل باشد و چه در یک رزومه سنتی.
طبیعی است که هر شخصی بخواهد در عکس پروفایل حرفه‌ای اش مانند یک فرد معتبر به نظر برسد، شما مایلید معتمد به نفس، قابل اعتماد و حرفه‌ای به نظر برسید، مایلید شخصی به نظر برسید که هر کسی به او نگاه می‌کند، با خود می‌گوید: «باید این شخص را استخدام کنم»، اما باید چه کاری صورت دهید؟ در ادامه هشت راهکار مفید برای هرچه بهتر شدن وجه تصویری رزومه حرفه‌ایتان ارائه می‌کنیم.

هرگز از تصویر صرف نظر نکنید.
استفاده از تصویر به قدری مهم است که استفاده نکردن از آن می‌تواند یک اشتباه فاحش و حتی جبران ناپذیر قلمداد شود، استفاده از تصویر گذشته از تمامی مزایای آن یک مزیت فرعی نیز دارد، تصویر شما به افراد کمک می‌کند تا مطمئن شوند شما شخص هستید که آنها در ذهن دارند، یا در گذشته در جایی دیده‌اند.
به عنوان مثال تصور کنید شما شخصی با نام سام فاضلی را می‌شناسید، اما از کجا می‌توانید مطمئن شوید که رزومه‌ای که می‌بینید متعلق به همان سام فاضلی است که شما دنبالش هستید؟ تصویر به شما کمک می‌کند مطمئن شوید این شخص همان شخص است. اگر فردی را از سال‌های دور یا یک قرار کاری مبهم به خاطر داشته باشید با کمک تصویرش مطمئن می‌شوید او شخص درست است وگرنه رزومه او هیچ قطعیتی ایجاد نمی‌کند. نتایج تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که افرادی که در سایت‌هایی چون لینکدین از عکس استفاده کرده‌اند، هفت برابر موفق‌تر از افرادی بوده‌اند که از هیچ‌گونه تصویری استفاده نکرده‌اند.

از یک عکس متاخر استفاده کنید.
همه ما دوست داریم از عکس‌هایی استفاده کنیم که در آنها بهترین چهره‌مان را داریم، تصاویری که در آنها جوان تر یا زیبا تر هستیم، اما وقتی از یک عکس قدیمی استفاده می‌کنید، مثلا عکسی که متعلق به ده سال قبل است، تاثیر بدی روی افراد می‌گذارید، اگر آنها شما را قبلا دیده باشند از تلاش رقت انگیز شما برای بهتر به نظر رسیدن حس بدی پیدا می‌کنند، آنها می‌فهمند که شما مشکل اعتماد به نفس دارید و اگر شما را بعدا ملاقات کنند، مثلا در جلسه مصاحبه، از شدت غیرواقعی بودن عکس شما شوکه می‌شوند.
آنها تعجب خواهند کرد که چرا شما عکسی گمراه‌کننده را به جای عکس چهره فعلی خود ارسال کرده‌اید و اعتمادشان را به شما از دست خواهند داد.
شما باید تنها موضوع عکس باشید.
این تصویر مشخصات حرفه‌ای شما است، پس آن را با اشیا بی جانی چون گلدان یا قاب عکسی که در کنارتان است، پر نکنید. عکس‌های دونفره هم ایده بدی هستند، عکس حرفه‌ایتان نباید تصویری از شما به همراهی همسر، فرزند یا حیوان خانگی محبوبتان.

چهره شما باید تمرکز اصلی عکس باشد.
یک عکس حرفه‌ای عالی عکسی است که در آن پس زمینه قدری خارج از فوکوس است، و تمامی تمرکز و محوریت عکس صورت شما است، وجود سایه‌ها و چهره‌های نسبتا واضح در پس زمینه سبب می‌شود، توجه افراد از چهره شما منحرف شود.

متناسب با حرفه‌تان لباس بپوشید.
هرگز عکس حرفه‌ای خود را در وضعیتی نامناسب انتخاب نکنید، عکس شما نباید در ساحل یا در یک باشگاه و با لباس‌های ورزشی یا در حال دویدن باشد، از تظاهر و اغراق در پوشش نیز خودداری کنید، آرایش و جواهرات برای زنان باید در حد متعادلی مورد استفاده قرار بگیرند.

سر خود را در عکس راست و مستقیم
نگاه دارید.
مردم و بیشتر زنان تمایل دارند که در عکس‌ها سر خود را کج نگاه دارند، این وضعیت شاید برای عکس‌های خصوصی و دوستانه مناسب باشد، ولی در یک عکس حرفه‌ای احساسی ناخوشایند ایجاد می‌کند، با این ژست غیرحرفه‌ای و کودکانه به نظر می‌رسید.

به صورتتان حالت دلپذیری بدهید.
حالت صورتتان باید هم چون کسی باشد که مصاحبت با او دلپذیر است، شخصی که خودتان با دیدن اش تمایل دارید با او کار کنید.
حالتی خوشایند داشته باشید و از اخم کردن، چهره عصبانی و خشمگین داشتن، حالت غمناک یا زیاده از حد شاد در چهره‌تان پرهیز کنید.
نگاه خالی خیره نیز اغلب تاثیر مناسبی بر افراد نمی‌گذارد، لبخندی ملایم بزنید و ترجیحا عکسی رنگی بیندازید و نه سیاه و سفید. عکس‌های سیه و سفید قدیمی و غمبار هستند.

هرگز از لوگوی کمپانی‌تان به عنوان عکس استفاده نکنید.
مردم می‌خواهند که با شما به عنوان یک فرد انسانی روبه رو شوند و نه یک کمپانی یا موسسه، صفحه‌ای که مربوط به شرکت شما است، می‌تواند عکس یا لوگوی کمپانی را داشته باشد، ولی شما یک انسان هستید و بهتر است از تصویر خودتان استفاده کنید.