اشتراک اطلاعات جاده بین خودروها

سامانه ارتباط جدیدی در خودروها به‌زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که به Car-to-X شهرت دارد و همانند سامانه‌های خودران مزیت‌های فراوانی دارد. این سامانه در ابتدا Car-to-Car نامیده شد که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین خودرویی بوده است. در واقع با استفاده از این مزیت ارتباطی یک خودرو می‌تواند با سایر خودروها ارتباط برقرار کرده و
بر اساس اطلاعاتی که به‌دست می‌آورد هشدارهای لازم را به راننده اعلام کند. درصورتی‌که در مسیر پیش روی شما دو خودرو باهم تصادف کرده باشند این سامانه قبل از اینکه ‌ترافیک سنگین در مسیر را ببینید به شما اعلام می‌کند که راه عبور بسته یا با ‌ترافیک سنگین ناشی از تصادف همراه است و شما می‌توانید مسیر دیگری را انتخاب کنید. در سامانه ارتباط بین خودرویی خودروها می‌توانستند با هم اطلاعات رد و بدل کنند و تمام این موارد به‌صورت بی سیم و بر لحظه انجام می‌شده است.

مرسدس بنز در همین راستا اعلام کرده از این سامانه در خودروهایش استفاده خواهد کرد که روی تمام مدل‌ها نصب خواهد شد. این سیستم‌ها قابلیت به‌روز‌رسانی دارند و جا برای رشد و ایجاد تغییر و بهینه‌سازی وجود دارد. با توجه به تغییر نام این سامانه می‌توان دریافت که این تجهیزات قرار نیست تنها به خودروها متصل باشند و از منابع متعددی اطلاعات و داده‌های مورد نیاز خود را جمع‌آوری می‌کنند. این منابع اطلاعاتی می‌تواند چراغ‌های ‌ترافیکی، خودروها و سایر تجهیزاتی باشند که در جاده‌ها می‌توانند منبع ارسال اطلاعات به این خودروهای مجهز به سامانه‌های ارتباطی باشند. راننده‌ها در این ارتباطات دخالتی ندارند و خودروها وضعیت جاده را به یکدیگر گزارش خواهند داد ،
در نتیجه امنیت در رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که خودروها به سامانه‌های خودران مجهز شوند این ارتباط‌ها بسیار کارآمد‌تر و مفید‌تر خواهد بود. هدف اصلی این فناوری ایجاد ایمنی و کاهش خطر تصادف در جاده‌ها هست. تصور کنید خودرو یک کیلومتر قبل از اینکه به مانعی در مسیر برخورد کند از وجود آن آگاه می‌شود و مختصات دقیق آن را هم در اختیار دارد و پیش از رسیدن به آن از مسیر به آرامی دور می‌شود و مانوری ناگهانی پیش نخواهد آمد. روش‌های مختلفی برای ایجاد ارتباط بین خودروها وجود دارد اما این ارتباط بین خودرویی از طریق eSIM ایجاد خواهد شد و ارتباط‌ها از طریق شبکه پرسرعت G۴ ایجاد خواهد شد. سایر منابع ارسال‌کننده اطلاعات هم از همین طریق داده‌ها و پارامترهای مختلف را ارسال می‌کنند. تدابیری برای اینکه این ارتباط‌ها در فضایی امن ایجاد شود هم دیده شده است و تمام ارتباط‌ها در شبکه‌ای امن و مجازی صورت می‌گیرد تا امکان نفوذ به درون آن کمتر باشد و خطرات احتمالی کاهش پیدا کند. پیش از این آئودی از سامانه‌های تعاملی خود رونمایی کرده است که امکان ارتباط با چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را داشته است.

خودرو اگر بداند در چند دقیقه دیگر به یک چراغ قرمز خواهد رسید که ۳۰ ثانیه باید پشتش منتظر باشد سرعتش را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که به محض سبز شدن چراغ به تقاطع برسد و مجبور نباشد در حالت توقف قرار بگیرد یا شرایطی مانند این می‌تواند برنامه‌ریزی شود. خودروهایی که در مسیر مخالف حرکت می‌کنند می‌توانند اطلاعات مسیر مخالف خود را هم در اختیار داشته باشند و در واقع یک خودرو تمام آنچه را که در اطرافش رخ می‌دهد را منتشر می‌کند و خودروها با پردازش این اطلاعات آنچه را که کارآمد است، استفاده خواهند کرد. دامنه وسیعی از اطلاعات در این شبکه ارتباطی منتشر می‌شود که می‌تواند حیاتی هم باشند اما این سامانه‌ها طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد. یکی از این موارد افزایش هزینه خودروها به جهت دریافت تجهیزات اضافه و هوشمند است و همچنین پیچیدگی‌های فنی یک خودرو را هم افزایش می‌دهد. این سامانه‌ها در مناطقی که پوشش تلفن همراه وجود ندارد ناکارآمد خواهند بود و امکان ایجاد ارتباط فراهم نمی‌شود. از طرف دیگر خودرو‌سازان برای داشتن زبانی مشترک باید در کنار هم قرار بگیرند و به یک کانال مشترک برای برقراری ارتباط مفید و کارآمد برسند که این موضوع کار چندان راحتی نخواهد بود. استفاده از تجهیزات یکسان در خودروها در رابطه با این مساله اهمیت زیادی دارد چرا که تفاوت در سنجش‌ها می‌تواند عواقب خطرناکی در پی داشته باشد. تمام این بسترهای ارتباطی خطر نفوذ و هک را ایجاد می‌کند و مانند هر پدیده ارتباطی این خطر در اینجا هم احساس می‌شود. بنابراین رسیدن به حد قابل قبولی از ایمنی شرط اول و مهمی است که در گام‌های نخست باید تدابیری برای آن اندیشیده شود. این سامانه‌ها با تمام چالش‌هایی که در پیش رو دارند از راه خواهند رسید و قطعا رانندگی در آینده راحت‌تر از گذشته خواهد بود و البته ایمن‌تر.

اشتراک اطلاعات جاده بین خودروها

اشتراک اطلاعات جاده بین خودروها