برقی‌ها پنجه در پنجه صحرا !

خودروهای برقی به‌تدریج در حال ورود به عرصه‌های مختلفی از مسابقات هستند و شروع حضور رسمی این خودروها که آلایندگی محلی ندارند در مسابقات فرمولE که به معنای فرمول الکترونیک است تجلی پیدا کرده است. آلایندگی محلی به این معنا است که خودرو در زمان استفاده آلودگی تولید نمی‌کند اما انرژی که در این خودرو ذخیره می‌شود ممکن است با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید شده باشد که مصرف آن آلودگی در پی داشته است.

خودروهای برقی بر عکس گذشته دیگر ضعیف و لاک‌پشتی حرکت نمی‌کنند و به مدعیان سر سختی تبدیل شده‌اند که سوپر اسپورت‌های معروف مجبور هستند حضور آنها را به رسمیت بشناسند و حتی در برابر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آنها حرفی برای گفتن نداشته باشند. برقی عظیمی که در خودروهای برقی نوع اسپورت ذخیره می‌شود می‌تواند یک شهر کوچک را روشن کند اما همین برق در یک خودرو با عملکرد بالا باعث می‌شود خودرو شتابی فوق‌العاده داشته باشد.

یکی از عرصه‌هایی که یک خودروی برقی به آن راه پیدا کرده است رالی معروف و پر هیجان پاریس-داکار بوده است. رالی در شرایط سخت و وحشتناک بیابانی به‌خوبی نشان می‌دهد که می‌توان به خودروهای برقی اعتماد کرد. تیم آکسیونا توانست با خودروی برقی خود در این مسابقات پس از دو سال ناکامی به خط پایان برسد که کاری بسیار دشوار و نفس‌گیر است. شرکت اکسیونا در سال ۱۹۹۷ از طریق ادغام دو شرکت اینتره‌کانالس تاوورا و کوبیرتاس در اسپانیا تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در مادرید قرار دارد و دفتر بین‌المللی این شرکت در آمریکا و در شهر شیکاگو، ایلینوی، مستقر است و فعالیت دارد. این شرکت به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود که اعضای هیات‌مدیره آن از اعضای یک خانواده هستند.

این شرکت اسپانیایی که در زمینه طراحی و ساخت سازه‌ها و زیر‌ساخت‌ها و همچنین انرژی‌های تجدید‌پذیر فعالیت دارد و در قالب یک تیم با داشتن خودرویی برقی و شاسی‌بلند در رالی داکار شرکت کرده است. رالی پاریس-داکار از جمله سخت‌ترین مسابقات اتومبیلرانی است که در آن انواع مختلفی از خودروها در کلاس‌های متفاوت شرکت می‌کنند و پنجه در پنجه صحرا به رقابت می‌پردازند.

تیم آکسیونا با استفاده از خودرویی با نام آکسیونا ۱۰۰درصد اکو‌پاور در این رالی شرکت می‌کند و موفق می‌شود که به خط پایان برسد. این خودرو قدرتی معادل ۳۴۰ اسب بخار دارد که با استفاده از جعبه دنده‌ای ۶ سرعته نیروی موتور به تمام چرخ‌ها هدایت می‌شود. با توجه به موقعیت و شرایط محل انجام مسابقه که در سخت‌ترین شرایط جغرافیایی اجرا می‌شود توانایی خودروها به چالش کشیده می‌شود و وقتی موضوع مربوط به نیروی برق و باتری می‌شود این چالش بیشتر می‌شود؛ چرا‌که تجربه کمی در این حوزه وجود دارد و شاید بتوان گفت تجربه رسمی وجود نداشته است تا عملکرد باتری‌ها در آب و هوای خشک و سخت صحراهای آفریقا محک بخورد.

ظرفیت باتری‌های اکوپاور به ۱۵۰ کیلووات می‌رسد که از خودروی سوپر‌اسپورت تسلا مدل S که پرچمدار خودروهای برقی است بیش از ۵۰ کیلووات ظرفیت بیشتری دارند. صفحات خورشیدی روی سقف خودرو هم ۱۰۰ وات انرژی تولید می‌کنند که در زیر آفتاب سوزان صحراهای آفریقا بسیار کاربردی هستند، هر‌چند ظرفیت عظیم باتری‌ها به نیروی برق بسیار زیادی نیاز دارد. پک باتری‌ها این قابلیت را دارند که به‌طور مجزا شارژ شوند. اکسیونا حضور در رالی پاریس-داکار را برای بار‌سوم تجربه کرد که در دفعات قبلی موفقیتی نداشته است اما این‌بار این تیم با دست پر آمد و با دست پر هم برگشت و توانست حضور موثری داشته باشد. در سال ۲۰۱۶ این تیم توانست ۸۰ درصد از مسیر مسابقه را طی کند اما در نهایت شکست خورد اما در سال ۲۰۱۷ با توجه به تجربیاتی که کسب کرد توانست این مسیر را به پایان برساند هر‌چند به‌عنوان خودروی پنجاه و هفتم به خط پایان رسید اما در میان خودروهایی که هیچ آلودگی لحظه‌ای ندارند اولین خودرو به حساب می‌آید که به این موفقیت دست یافته است. خودروهای آفرود برقی که برای عبور از شرایط سخت و دشوار طراحی شده باشند، در دنیای ماشین‌های سبز جایشان خالی است اما این خودروی خاص و البته سفارشی‌سازی شده برای شرایط رالی داکار نشان داد که علاوه بر مصارف درون‌شهری و برون‌شهری می‌توان به خودروهای برقی پر‌قدرت با قابلیت بالای آفرودی هم دست یافت. تیم اکسیونا بعد از دوبار چشیدن مزه شکست در برابر خشونت صحرای آفریقا ناامید نشد و از تجربیاتش درس گرفت. به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک خودروهای برقی بیشتری در این رقابت حضور پیدا کنند و شعارهای زیست‌محیطی را می‌توان در این رقابت بهتر مطرح کرد و تاثیر‌گذار‌تر خواهد بود.

برقی‌ها پنجه در پنجه صحرا !

برقی‌ها پنجه در پنجه صحرا !