بازار داغ «خط ‌فروشی» در پایتخت
حاشیه خیابان تاکسی‌های سبز و نارنجی ردیف ایستاده‌اند. صف مسافران اما طولانی‌تر است. مانند چرخ تولید کارخانه می‌ماند. مسافران شتابان سوار می‌شوند و در کمتر از دقیقه‌ای تاکسی به حرکت درمی‌آید. مسیر کوتاه است و پرمسافر. در انتهای خط نیز انبوهی از مسافر منتظرند که به ابتدای خط برسند. این رفت و برگشت‌ها تا غروب ادامه دارد. در این میان اگر خودروی دیگری قصد کند مسافران منتظر این خط را به مقصد برساند، ناگهان جنگی خیابانی آغاز می‌شود. رانندگان انگار که به حریم خانه‌شان وارد شده باشند، از مرزهای خط تاکسی‌شان دفاع کرده و اجازه ورود هیچ بیگانه‌ای را نمی‌دهند. خط‌های پر مسافر تاکسیرانی آداب خودش را دارد، هر راننده‌ای به آسانی وارد آن نمی‌شود و رانندگانی که موفق می‌شوند به این خطوط راه پیدا کنند این فرصت را به‌راحتی ازدست نمی‌دهند و تا زمانی که پشت فرمان تاکسی‌شان هستند تلاش می‌کنند در همان خط محبوبشان باقی بمانند. سرقفلی این خطوط هم بالا است. تاکسی‌هایی که بخت با آنها یار بوده و در این خطوط محبوب فعالیت می‌کنند سرقفلی‌های نجومی برای فروش خط‌شان می‌گیرند.
به‌گفته یکی از رانندگان تاکسی خط خیابان ویلا به میدان انقلاب ۲ میلیون تومان یا خط خیابان وصال به فاطمی ۱۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. سرقفلی برخی خطوط تا ۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. به‌گفته این راننده تاکسی قیمت خط میدان ونک به کرج یا میدان تجریش به خیابان آصف بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.
اما دلایل جذابیت این خطوط چیست؟
ناصرخاکی یکی از رانندگان تاکسی خطی و آشنا به قوانین تاکسیرانی می‌گوید: برخی خطوط به دلیل کوتاه بودن مسیررفت و برگشت، نبود ترافیک‌های سنگین یا نبود چراغ قرمزهای طولانی، قرارداشتن مسیرخط در محدوده اصلی طرح ترافیک و تعداد زیاد مسافر در مبدا و مقصد بسیار پرطرفدار است.درآمدهای روزانه این تاکسی‌ها حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است و قرق خط با اکثریت فامیلی متشکل از برادرها، باجناق‌ها، دامادها، شوهر خواهر‌ها و ... شرایطی را به وجود آورده که قدرت خرید امتیاز خط و ورود به خط، جز در موارد استثنایی برای هر راننده‌ای مقدور نیست. او به ماده ۱۸ قانون شرح وظایف و فعالیت شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس این قانون شرکت خصوصی تاکسیرانی موظف است در تعیین خط برای رانندگان نقاط جاذب سفر و مسیرهای پر تردد را شناسایی کند و در راستای تضمین عادلانه حقوق رانندگان تعیین خطوط به‌صورت دوره‌ای انجام شود. به نحوی که تمامی رانندگان به‌صورت منصفانه از منافع خطوط پرمسافر بهره‌مند شوند. بر اساس همین قانون تاکسیران‌ها نباید بیش از ۱۰ سال در خط پر مسافر و پردرآمد فعالیت کنند.این در حالی است که بر خلاف قانون رانندگان خطی تا ۳۰ سال نیز در خطوط‌شان فعالیت می‌کنند. یکی از رانندگان تاکسی خطی، خاطره‌ای تلخ از ورود به یکی از خط‌های پرمسافر خانوادگی دارد. او می‌گوید مجوز فعالیت دریکی از خط‌های جذاب را به‌دست آورده بود، اما رانندگان این خط تا ماه‌ها اجازه فعالیت او را در این خط نمی‌دادند و او با شکایت و وساطت مسوولان نظارتی تاکسیرانی موفق به ورود به این خط شد و تا مدت‌ها نیز از آزار هم‌خطی‌هایش درامان نبوده است. اما یکی از مسوولان تاکسیرانی با رد قیمت‌های نجومی می‌گوید: قیمت خطوط پردرآمد بین ۴ تا ۸ میلیون تومان است و اعلام نرخ‌های چند ده میلیونی صحت ندارد. اما گفته مسوولان تاکسیرانی با آگهی‌های بلند بالای خرید‌و‌فروش خط در صفحات نیازمندی روزنامه‌ها متفاوت است. قیمت‌هایی که مالکان برای فروش تعیین کرده‌اند از ۹ میلیون تومان شروع شده و درنهایت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ختم می‌شود.در نگاه نخست این قیمت شاید بیشتر جنبه توهم‌گونه داشته باشد، اما اگر پای صحبت مالکان خطوط تاکسیرانی بنشینید می‌بینید که درآمد روزانه حداقل ۱۲۰ هزار تومانی در بعضی از خطوط به قیمت بالای تعیین شده می‌ارزد.ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران درباره بازار سیاه فروش مجوز تاکسی می‌گوید: اگر این مساله صحت داشته باشد شورای شهر بر اساس اختیاراتی که دارد ورود جدی به این موضوع خواهد داشت.وی ادامه می‌دهد: برخی از خطوط تاکسیرانی درآمد خوبی دارد و اگر به هر دلیلی راننده تاکسی بخواهد مجوز خود را واگذار کند. باید در چارچوب این کار انجام شود، اما اگر دلال بازی و واسطه‌گری برای خرید‌و‌فروش فراهم شود وظیفه ما برخورد با این افراد است و شورا با هر گونه دلال‌بازی و تخلف در حوزه تاکسی برخورد جدی می‌کند.اما با وجود این اظهارات شورا سرقفلی این خطوط به‌صورت قولنامه‌ای یا حتی رسمی به‌فروش می‌رسد. میثم مظفر رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه هر گونه نقل‌و‌انتقال تاکسی باید بر اساس ضوابط انجام شود، می‌گوید: روند واگذاری تاکسی تعریف شده است و پس از ارائه مدارک و ثبت تمامی روند، واگذاری به‌صورت دقیق عملیاتی خواهد شد، ناظران ما در شرکت‌های خصوصی بر روند این جابه‌جایی دقت نظر کافی دارند و بعد از تایید مدارک، سیستم به‌طور اتوماتیک فرآیند را انجام می‌دهد.