موج سواران مرگ
مدیترانه موطن مهاجران غیرقانونی شده است. درحالی‌که کمتر از یک ماه پیش صد‌ها مهاجر در این دریا غرق و به دیار ابدی شتافتند، دوباره از این دریا خبر می‌رسد که بیش از 3 هزار مهاجر غیرقانونی توسط نیروهای امنیت دریایی نجات داده شده‌اند. میزان بالای مرگ و میر مهاجران در این دریا به حد هشدار رسیده است. در این‌باره گارد ساحلی ایتالیا می‌گوید که بیش از 3700 مهاجر را هفته گذشته در آب‌های مدیترانه و در نزدیکی سواحل لیبی نجات داده است.گفته شده که نجات یافتگان به بنادر ایتالیا منتقل شده اند.
یکی از سخنگویان گارد ساحلی ایتالیا گفته که عملیات نجات تا روز ۱۳ اردیبهشت ادامه داشته و مورد مرگ و میری مشاهده نشده است. به گفته مقامات ایتالیایی این مهاجران توسط کشتی‌های نیروی دریایی ایتالیا و فرانسه در هفده عملیات جداگانه نجات داده شدند.مقامات گارد ساحلی گفته‌اند که قاچاقچیان انسان با استفاده از آرام بودن دریا و هوای خوب در تلاشند تا به‌طور قاچاقی مهاجران را از کشورهای آفریقایی و از طریق آب‌های مدیترانه روانه اروپا کنند.تاکنون در سال جاری حدود ۱۷۵۰ مهاجر در تلاش برای رسیدن به اروپا جان خود را در آب‌های مدیترانه از دست داده‌اند.این رقم ۲۰ برابر بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) است.ماه گذشته اتحادیه اروپا در پی غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان که به کشته شدن بیش از ۸۰۰ مهاجر منجر شد، نشستی اضطراری برای رسیدگی به این بحران برگزار کرد.رهبران اتحادیه اروپا در جریان این نشست موافقت کردند تا بودجه این اتحادیه را برای انجام عملیات تجسس و نجات مهاجران سه برابر کنند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل هم بر ضرورت انجام اقداماتی بیشتر برای مقابله با بحران مهاجرت در آب‌های مدیترانه تاکید کرده است.
کشتی مرگ‌سواران
هنوز 24 ساعت از انتشار خبر نجات مسافران سرگردان مدیترانه نگذشته بود که باز این دریا خبر ساز شد و گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد که مهاجران یک کشتی که قصد داشتند به‌طور غیرقانونی خود را به ایتالیا برسانند دچار حادثه شده است و طی این حادثه 40 تن از مهاجران کشته شده‌اند. این کشتی‌ها که عمدتا از حداقل استانداردهای لازم هم برخوردار نیستند، مهم‌ترین وسیله حمل این مسافران محسوب می‌شوند.
سایت خبرگزاری آلمان در این‌باره گزارش داد که دریای مدیترانه باز هم ده‌ها پناهجو را که از سواحل لیبی به سمت جزیره سیسیل در حرکت بودند، به کام مرگ کشاند. شماری از آوارگان درحالی‌که با مرگ کلنجار می‌رفته‌اند توسط یک کشتی تجاری مالتایی نجات یافته و به کاتانیا در جزیره سیسیل منتقل شده‌اند. سازمان حمایت از کودکان (Save the Children) به نقل از نجات‌یافتگان گزارش داد که این افراد با یک قایق لاستیکی در حال فرار بوده‌اند و احتمال می‌رود در این قایق انفجاری رخ داده یا قایق به طریق دیگری دچار سانحه شده باشد.
گیووانا دی بندتو، نماینده صندوق نجات کودکان در این‌باره تصریح کرد: «آنها می‌گویند 137 تن بودند که بر یک قایق پرازدحام که معلوم نشد پنچر شد یا ترکید، سوار بودند و در پی حادثه شماری به داخل آب ریختند. برخی گفتند اکثر سرنشینان کشته شدند و برخی نیز میزان تلفات را حدود 40 نفر برآورد کردند.»«تیلمن کلاین‌یونگ»، خبرنگار شبکه یک رادیو تلویزیون آلمان گزارش داد که در یک ماه گذشته شمار زیادی پناهجو با قایق‌های لاستیکی‌ سواحل لیبی را به سمت ایتالیا ترک کرده‌اند. به گفته کلاین‌یونگ این قایق‌ها توان گذر از دریای مدیترانه را ندارند و می‌توان گفت اکثر آنها به مقصد نخواهند رسید.کشور لیبی در شمال آفریقا مبدأ اکثر مهاجرانی است که برای رسیدن به سواحل اروپا تن به این سفر پرمخاطره می‌دهند.
حادثه فاجعه‌بار غرق یک کشتی که اواخر ماه آوریل روی داد و بر اثر آن حدود ۸۰۰ تن جان باختند سبب شد سازمان‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا و سازمان ملل در معرض درخواست اقدام فوری در این زمینه قرار بگیرند. بر اساس گزارش‌ها، در سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار مهاجر از طریق ایتالیا وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که مبدأ اکثر آنان لیبی بوده است.
نجات بیش از یک‌هزار و 500 نفر
روز ۴ مه دو کشتی نیروی دریایی ایتالیا و مالت موفق به نجات بیش از یک‌هزار پناهجو در آب‌های مدیترانه شدند و آنها را به ایتالیا بردند. حدود ۶۵۰ تن از آنها را که از اهالی مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا هستند یک کشتی جنگی ایتالیایی نجات داده است. بیش از ۳۷۰ نفر نیز توسط کشتی نیروی دریایی مالت نجات یافته و به شهر ساحلی پوتسالو در جزیره سیسیل منتقل شده‌اند.علاوه‌بر این، یک کشتی ایتالیایی حدود ۵۰۰ نفر را نجات داده و مسافران این کشتی را به پالرموی ایتالیا برده است. شبکه یک رادیو تلویزیون آلمان گزارش داد که پلیس ایتالیا سه تن از نجات‌یافتگان روزهای اخیر را که احتمال می‌رود از قاچاقچیان انسان باشند، دستگیر کرده است.از آغاز ماه مه تاکنون هزاران تن از پناهجویانی که در معرض خطر مرگ بودند نجات یافته اند.
ایتالیا باز هم درخواست کمک کرد
دولت ایتالیا اعلام کرد توان پذیرش پناهجویان جدید را ندارد و از کشورهای اروپایی درخواست کرد، بخشی از آنها را بپذیرند. پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت، برای حل بحران پناهجویان تنها افزایش شمار کشتی‌های نجات کافی نیست، بلکه باید به فکر سرپناه و پذیرایی از آوارگان بود. وزارت کشور ایتالیا نیز از کشورهای اروپایی خواستار پذیرش دست ‌کم 9 هزار پناهجو شده است. سازمان‌های امدادی به وضعیت ناهنجار اردوگاه‌های پناهجویان در ایتالیا، به‌ویژه در جزیره سیسیل انتقاد کرده‌اند. شمار ساکنان این اردوگاه‌ها بیش از حد افزایش یافته و شرایط بهداشتی برخی از آنها «اسفبار» توصیف شده‌ است. در هفته‌های گذشته شمار زیادی از آوارگان آفریقایی و سوری در دریای مدیترانه غرق شدند. در پی این حوادث اتحادیه اروپا تصمیم گرفت، شمار کشتی‌های نجات و کنترل خود در این دریا را افزایش دهد.