جودی اوکانل

کدام کار دشوارتر است: رسیدن به موفقیت مالی یا پیدا کردن عشق حقیقی؟ زوجین با برنامه‌ریزی جدی می‌توانند به هر دوی اینها دست پیدا کنند. براساس نتایج بررسی‌های «تی‌دی بانک» ۵۸ درصد پاسخ‌دهندگان می‌گویند که یافتن عشق حقیقی سخت‌تر از رسیدن به موفقیت مالی است. این تحقیق مفصل از ۱۴۸۲ نفر- که همگی در رابطه‌ای بوده‌اند- این مساله را روشن می‌کند که زوجینی که عاشق یکدیگرند چطور درباره مسائل پولی صحبت می‌کنند. آنچه مهم است اینکه این تحقیق روابط را در تمام مراحل مورد بررسی قرار داده است؛ از آشنایی و نامزدی گرفته تا ازدواج و بیشتر کنار هم بودن. جیسون تاکر، رئیس بخش سپرده‌ها در تی‌دی بانک می‌گوید: «هر رابطه‌ای متفاوت است، همین‌طور اهداف مالی هر زوجی با زوج دیگر فرق دارد. مهم‌ترین مساله این است که زوجین درباره اولویت‌های‌شان، رویکردشان و زمانبندی شان با هم اشتراک نظر داشته باشند.»

مرحله آشنایی: زوج‌ها قبل از قطعی کردن تصمیم خود،‌ تلاش می‌کنند از یکدیگر به شناختی کلی برسند. شناختن کسی که برای شما آدم خاصی است، بسیار لذت بخش است، اما می‌تواند اعصاب شما را هم خرد کند، چراکه شما به دنبال راهی برای رسیدن به اطلاعات مالی یکدیگر هستید.

توصیه: زود نپرسید.

صحبت کردن زودهنگام از مسائل مالی می‌تواند وضعیت رابطه شما را تغییر دهد. تری اورباخ، متخصص رابطه می‌گوید: «اولین قرارها زمان مناسبی برای صحبت کردن درباره پول نیستند. این به آن معنا نیست که شما نمی‌توانید از برخی مسائل مالی آگاه شوید، اما وقتی باید درباره مسائل جدی صحبت کرد که رابطه شما بناست جدی باشد.»

توصیه: سوال درست را بپرسید

شما حتی بدون اینکه مستقیما سوال کنید هم می‌توانید درباره رفتار پولی و قابلیت انطباق غریزیتان در ازدواج، اطلاعات زیادی بگیرید. آوریل ماسینی، متخصص رابطه می‌گوید: «با پرسیدن درباره شغل، محل زندگی، تفریح و مسافرت شروع کنید. این پرسش‌ها به نظر مربوط به سبک زندگی می‌شوند اما درباره پول نیز هستند و می‌توانند به شما کمک کنند که درباره درآمد، برنامه‌های مالی و سبک زندگی پولی همراهتان اطلاعات مناسبی به‌دست آورید.»

مرحله نامزدی: وقتی شروع به صحبت کردن درباره پول می‌کنید، این کار را به‌طور منظم انجام دهید. زوجینی که دست کم هفته‌ای یک بار درباره پول بحث می‌کنند، رابطه شادتری دارند و تحقیق تی‌دی بانک این موضوع را ثابت کرده است.

توصیه: درباره مسائل سخت صحبت کنید

از میان کسانی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۳۶ درصد افراد گفته‌اند که دست‌کم ماهی یک‌بار درباره مسائل پولی جروبحث دارند. ماسینی می‌گوید: «اگر نامزد شما برنامه‌ریزی نمی‌کند یا به اهداف و پتانسیل‌ها توجه نمی‌کند، اوضاع خوب نخواهد بود. صحبت کردن درباره پول هیجان‌انگیز نیست، ولی صحبت نکردن درباره پول حتی هیجان کمتری را باعث می‌شود.»

توصیه:‌ به‌عمل به‌اندازه حرف توجه کنید

یک راه خوب برای شناخت رویکرد افراد درباره پول، پیدا کردن سرنخ‌های غیرکلامی است. کلار دوب، تراپیست مالی می‌گوید: «آیا نامزد شما همیشه برای هر میهمانی یک دست لباس تازه می‌پوشد؟ آیا انعام بیش از حد می‌دهد؟ سرنخ‌هایی که از چنین سوالاتی پیدا می‌شود، می‌تواند به شما درباره شناخت همسر آینده‌تان کمک کند. ماسینی هم می‌گوید: «به سخاوت، مسوولیت‌پذیری و درک اهمیت پول از سوی شریکتان توجه کنید.»

توصیه: آینده را ببینید

شما باید برای یک عمر برنامه‌ریزی کنید نه فقط برای امروز. پاسخ برخی سوالات بنیادین زندگی را قبل از ورود به مرحله برنامه ریزی برای جشن عروسی بدانید. این سوالات از این قبیل هستند: کی قرار است بچه دار شویم؟ آیا می‌خواهیم خانه بخریم؟ آیا کسی در خانواده ما هست که موجب تقلای مالی ما شود؟

مرحله ابتدای ازدواج:‌ بسیاری از زوجین تا زمان ازدواج برای پس‌انداز کردن صبر می‌کنند. با این حال، برای مدیریت مناسب پول، زوجین باید درباره خرج کردن و پس‌انداز کردن نگاه مشترک داشته باشند.

توصیه: قوانین را با هم تعیین کنید

بدون توجه به اینکه چطور این کار را انجام می‌دهید، مهم است که برای ارتقای قابلیت انطباق خود، مسیر مالی را با هم تعیین کنید. دوب می‌گوید: «یک برنامه هزینه مشترک را با هم تنظیم کنید و حساب‌های بانکی را دیده بانی کنید. برای خرج کردن،‌ مرزی بگذارید که نیاز به بحث یا بازتعریف نداشته باشد.»

توصیه: برای کاهش استرس، سورپرایز نکنید

حساسیت‌های پولی همسر خود را بشناسید و تلاش کنید تا جایی که می‌توانید درباره اتفاقاتی که ممکن است بیفتد، هشدار دهید. مشکلات ابتدای ازدواج می‌تواند شامل بدهی‌های قبلی یاتوافق نداشتن بر سر چگونگی پس‌انداز برای دوران بازنشستگی باشد. اورباخ می‌گوید: «این عدم توافق‌ها وقتی رخ می‌نمایند که صورت حساب‌ها، مالیات و مشکلات مالی از راه می‌رسد.»

مرحله بعدی ازدواج: اگر زمان درازی است که ازدواج کرده‌اید، شرایط مالی می‌تواند تغییر کند. اوضاع وقتی شما بچه‌دار می‌شوید، یکسان نمی‌ماند. تنها ۱۲ درصد از افراد ۵۵ سال به بالا در تحقیق تی‌دی بانک گفته‌اند که برنامه‌ریزی برای بازنشستگی یکی از موفقیت‌های بزرگ زندگی شان بوده است.

توصیه: اهداف جدید تعیین کنید

صحبت‌های هفتگی درباره پول را ادامه دهید، حتی اگر چند دهه است که با یکدیگر ازدواج کرده‌اید. اورباخ می‌گوید: «زوجین باید وقتی بچه‌ها بزرگ شده‌اند، درباره هزینه‌ها دوباره بحث کنند. زوجین ممکن است در ابتدای ازدواج درباره اهدافی صحبت کنند و بعدا آنها را فراموش کنند. به اشتراک گذاشتن و درک اهداف و انتظارات درحال شکل‌گیری مالی شریک شما، رابطه و ازدواج شما را مستحکم‌تر می‌کند.»

توصیه: برنامه‌ریزی‌ها را مرور کنید

ماسینی توصیه می‌کند برنامه‌هایی از قبیل وصیت‌نامه را مدام مرور کنید، زیرا شرایط تغییر می‌کند. مثلا اگر فرزند شما طلاق گرفته باشد ممکن است بخواهید در وصیت‌نامه خود تغییری ایجاد کنید. اگر برنامه‌ریزی‌ای را مکتوب کرده‌اید،‌ آن را به حال خود نگذارید، آن را مرور و به روز کنید.

منبع: یو‌اس نیوز