رخدادهای پساتحریمی صنعت خودرو

اولین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در هیاهوی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران برگزار شد. هیاهویی که نتیجه آن خروج بزرگ‌ترین شریک خودروساز ایران بود. به این ترتیب صندلی‌های خالی اولین همایش به سرعت توسط شرکت‌های چینی پر شد؛ به‌طوری‌که تریبون این مراسم به خودروسازان چینی اختصاص یافت که یا قصد ورود به ایران را داشتند یا فعالیت‌های خود را در کشورمان آغاز کرده بودند. اما در همایش دوم مذاکرات هسته‌ای گام به گام پیش می‌رفت و بلاتکیفی خودروسازان صاحب نام دنیا برای حضور در ایران به اوج خود رسیده بود. با این حال باز هم از شرکت‌های فرانسوی خبری نبود و حضور چینی‌ها همچنان بر همایش دوم سایه افکنده بود.

با این حال اما در همایش سوم رفت و آمدها زیاد بود و با وجود اینکه باز هم حضور گسترده چینی‌ها به چشم می‌آمد اخباری از توافق با فرانسوی‌ها از گوشه و کنار به گوش می‌رسید. حال در شرایطی یکشنبه گذشته چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو برگزار شد که بیشتر مدعوین از خودروسازان صاحبنام دنیا بودند و بیشتر صندلی‌ها به دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشورمان و اروپایی‌ها اختصاص یافته بود. در این بین هرچند برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو توقع داشتند که در حاشیه همایش تفاهم‌نامه‌ای یا قراردادی منعتقد شود، اما نه خبری از جلسات پنهانی وزیر صنعت و معدن و تجارت همچون سال گذشته در اتاقک‌های این نمایشگاه بود و نه مذاکراتی میان شرکت‌های داخلی و خارجی صورت گرفت؛ بنابراین برخی منتقدان این همایش را بدون دستاورد خواندند؛ همایشی که در آن اتفاق قابل‌توجهی روی نداد.

اما در کنار اظهارات منتقدان بودند کارشناسانی که چهارمین همایش را به‌نوعی گزارش‌دهی خودروسازان از یکسال فعالیت پساتحریم خواندند. این کارشناسان تاکید داشتند که در یکسال گذشته اتفاقات خوبی برای صنعت خودرو کشور روی داده که از جمله آن حذف تحریم‌ها و استقبال خارجی‌ها از حضور در بازار خودرو ایران است، اما اظهارات سخنرانان این همایش نیز حاوی اخبار خوب از روندی بود که صنعت خودرو پس از پساتحریم در حال طی کردن است. به‌عنوان نمونه منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از قطعی شدن ۶ قرارداد میان خودروسازان ایرانی و خارجی پرده برداشت، معظمی با تشریح جزئیات این قراردادها ابتدا به همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو اشاره و عنوان کرد که اولین محصول مشترک این دو خودروساز اسفند امسال به بازار عرضه می‌شود. وی همچنین با تاکید بر شراکت سایپا با سیتروئن اظهار کرد که محصول مشترک این دو خودروساز نیمه اول سال آینده به بازار عرضه می‌شود. به گفته معظمی، قرارداد ایدرو با رنو هم منعقد شده که محصول مشترک آنها تا پایان سال ۲۰۱۷ یا سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد. وی همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد تولید گیربکس اتوماتیک گفت: شرکت فولکس واگن با یک خودروساز ایرانی به تفاهم رسیده و در آستانه امضای قرارداد هستند. وی ادامه داد: شرکت هیوندایی نیز با یک خودروساز ایرانی قرارداد بسته که محصولاتشان به بازار عرضه خواهد شد. اما قرارداد بنز با شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز از جمله قراردادهایی بود که مورد تاکید معظمی قرار گرفت. همچنین ‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز اخبار خوبی از روند خودروساز شدن ایران داشت. وی نیز در خبری از امضای قرارداد تولید پلت‌فرم جدید با یک شرکت طراح ایتالیایی طی ۲۰ روز آینده خبر داد و تاکید داشت که این طراحی در قالب یک کنسرسیوم صورت خواهد گرفت. طراحی پلت‌فرم از جمله مواردی است که کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو تاکید فراوانی بر آن دارند و ادامه یافتن آن را قطع مونتاژکاری در صنعت خودرو عنوان می‌کنند. به اعتقاد این کارشناسان در بیشتر قراردادها آورده خودروسازان خارجی پلت‌فرم است و خودروسازان داخلی نیز تنها بر روی این پلتفرم‌ها به تولید خودرو می‌پردازند که این مسیر نمی‌تواند به خودروساز شدن واقعی ایران ختم شود. اما ‌هاشم یکه‌زارع در ادامه خبر خود در این همایش تاکید کرد که قرارداد طراحی پلت‌فرم جدید را طی ۲۰ تا ۲۵ روز آینده در قالب یک کنسرسیوم با یک شرکت طراحی ایتالیایی امضا خواهیم کرد که بزرگ‌ترین قرارداد پلت‌فرم در ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این قرارداد، انتقال دانش فنی و بومی‌سازی مدنظر قرار دارد و اولین موتور ازسوی کارشناسان ایرانی و آلمانی طراحی خواهد شد. یکه‌زارع افزود: دومین موتور ازسوی کارشناسان ایرانی و در کنار آلمانی‌ها طراحی می‌شود و طراحی سومین موتور نیز بدون حضور آلمانی‌ها و فقط با تاییدیه آنها طراحی خواهد شد؛ اما مدیرعامل سیتروئن نیز از حضور سه مدل سیتروئنی که در ایران تولید خواهد شد، خبر داد و تاکید کرد که همه از نسل جدید این محصولات خواهد بود و تا ۷۰ درصد داخلی‌سازی خواهند شد، اما خبر دیگری که مدیرعامل سیتروئن بر آن تاکید داشت واردات خودرو c۴ بود که قرار است به‌صورت CBU در سال جاری وارد ایران شود.