مترجم: امیررضا فخاریان

برای بیشتر ما سفر کردن یعنی وقت‌گذراندن با دوستان یا حتی همکاران‌مان. اغلب اوقات برای انجام این کار باید وسایل را اشتراکی استفاده کرد و چنین موقعیتی، یکسری آداب و شرایط نزاکتی خاص را می‌طلبد. حس شوخ‌طبعی را فعال کنید و بخش سخت‌گیر و آزاردهنده‌ درونتان را در خانه بگذارید تا بهترین زمان را سپری کنید. در اینجا روشی را مرور می‌کنیم که بدون نیاز به تشویق و انگیزه دوستان، تعطیلات را سپری کنید.

بینگویِ اتاق خواب

رانا دبابنه و مونا خلیل که سفرهای لوکس و تک‌نفره را برای افراد خاص و شرکت‌های حقوقی برنامه‌ریزی می‌کنند، می‌گویند: «اگر یک ویلا یا یک تفرجگاه را برای تابستان رزرو کرده‌اید و تعداد افرادی که می‌خواهید با آنها به آن‌جا بروید هم کم است، پس باید برای به‌دست آوردن اتاق اصلی با هم رقابت کنید! از سکه استفاده کنید و شیر یا خط بندازید. قبل از رسیدن این کار را انجام دهید چون ممکن است هرکدام از شما بعد از دیدن اتاق خواب اصلی، مانع انجام این‌کار شود. یا اینکه در هر سفر و به‌صورت چرخشی، فرد استفاده‌کننده از اتاق خواب اصلی تغییر کند که همه‌چیز منصفانه باشد.» دبابنه و خلیل پیشنهاد دیگری هم برای گروه‌های بزرگ‌تر دارند: «وقتی یک تفرجگاه را در کرواسی رزرو کردیم، برای هر اتاق قیمت مشخصی درنظر گرفتیم.

وقتی افراد رسیدند، هرکدام اتاقی که می‌خواستند را انتخاب کردند و بقیه هم بر اساس قیمت این کار را انجام دادند. زمانی که دو نفر یک اتاق را انتخاب کردند، از شیر یا خط استفاده کردیم و شخصی که برنده شد، اتاق را در اختیار گرفت.» لارا براون و لارا اسنوک، مؤسسان لارنس تراول پابلیک ریلیشنز هستند و کارشان معرفی برندهای لوکس سفر است. این دو نفر درباره این موضوع نظر دیگری دارند: «ما یک سنت داریم و آن هم این است که در خیلی از مراحل سفر، با یکدیگر مسابقه دو می‌دهیم؛ حال این مسابقه می‌تواند در طول مسیرمان تا پله‌برقی‌های ایستگاه قطار باشد، می‌تواند در زمان پیاده‌روی‌های دوشنبه صبح در پارک‌های سلطنتی باشد و یا در طول مسیرمان تا پله‌های اصلی کاخ‌هتل‌ها. ما همه چیز را به یک رقابت دوستانه تبدیل می‌کنیم.» اگر در آخر مجبور شدید یک اتاق را با کسی شریک شوید و اگر با تقسیم کردن یک تخت دو نفره با هم‌اتاقی‌تان هم مشکل دارید، حتما درخواست کنید یک اتاق دوتخته به شما بدهند و اگر نفر سومی هم در کار است، درخواست یک تخت تاشو (سفری) بدهید.

با دیگران کنار بیایید

زندگی و عادات روزمره افراد در سفر کاملا مشخص می‌شود. بعضی دوست دارند دوش بگیرند، تلویزیون تماشا کنند و از سکوت و آرامش لذت ببرند. اما در مقابل عده‌ای دوست دارند حرکت داشته باشند و در فعالیت‌های بیشتری شرکت کنند. اگر با دوستان سفر کنید، تا حدودی عادات آنها را می‌دانید و مشکل چندانی ایجاد نمی‌شود اما اگر با همکاران به سفر می‌روید، سعی کنید انعطاف‌پذیر باشید. خلیل می‌گوید اگر هیچ زمان استراحتی طوری که باب میلتان است در اختیار ندارید، می‌توانید درخواست کنید. او می‌گوید: «هرچیزی که نیاز داشتید را درخواست کنید. شما اتاق را با کسی شریک شده‌اید که به طریقی با شما ارتباط دارد پس هیچ ایرادی ندارد اگر کمی رُک باشید.» در نهایت، این تعطیلات برای همه است و شما هم جزوی از همه هستید! این کار در رابطه با عادات صبح‌گاهی و عادات‌ خوابیدن هم صدق می‌کند. همه شما دوست هستید و همه‌چیز شناور پیش می‌رود. تا اینکه یکی از افراد می‌خواهد به قصد دویدن صبح‌گاهی از خانه بیرون برود و اتفاقی همه را بیدار می‌کند. بهتر است از قبل درباره این موارد صحبت کنید. ممکن است شما و همراهانتان بخواهید طلوع خورشید را در حین پایین رفتن و قدم زدن در ساحل تماشا کنید، یا شاید بعضی بخواهند تا وسط روز دراز بکشند و بعد بیرون بروند. کلید حل اینجور مشکلات، دانستن توقعات بقیه افراد است.

مذاکره برای استفاده از دستشویی

اگر برای سفر سوئیت یا ویلا اجاره کرده‌اید، مشکلات استفاده از دستشویی مطمئنا ایجاد می‌شود. مهم نیست وسیله‌هایتان در خانه چطور بودند؛ اکنون باید نسبت به بقیه افراد حساس باشید؛ حوله را آویزان کنید، وسایل دستشویی را تمیز و مرتب نگه دارید و زمانی که هر دو در یک برنامه زمانی قرار دارید، از امکانات استفاده نکنید. در ضمن، شما در تعطیلات هستید! اگر برای مرتب کردن موهایتان و یا اصلاح کردن صورتتان ۴۵ دقیقه زمان صرف نکنید، واقعا اهمیت دارد؟ دبابنه و خلیل می‌گویند: «برای استفاده از وسایل دستشویی (مثل خمیردندان و غیره) و مرتب کردن آنها، هرکس یک سمت محیط دستشویی را انتخاب می‌کند. اما همیشه استفاده از سرویسی که هتل برای اتاق‌ها ارائه می‌دهد، حس خوبی را القا می‌کند. پس کمی شلختگی آسیب چندانی به شما و سفرتان وارد نمی‌کند. همیشه سرویس تمیزکاری اتاق در هتل وجود دارد.»

این سفر همیشگی نیست

زمانی که اتاق را با کسی که با شما تفاوت دارد به اشتراک می‌گذارید، ممکن است خیلی ساده فراموش کنید که شرایط حال حاضرتان موقتی است. رها کردن برنامه روزانه‌تان برای چند روز و کمی تطبیق با محیط، کار چنان سختی نخواهد بود. اگر چیزی باب میلتان نبود و آزارتان می‌داد، واکنش نشان ندهید و به‌جایش، از چشمه معدنی دیدن کنید یا برای شنا و قدم زدن از اتاق خارج شوید و سعی کنید چیزهای آزاردهنده‌ کوچک را فراموش کنید. البته حتما درباره‌ مکان اقامت‌تان مجددا فکر کنید. دبابنه و خلیل پیشنهاد می‌کنند که در سفرهای طولانی از اتاق اشتراکی استفاده نکنید؛ خصوصا اگر دو نفر برای اولین‌بار است که با هم سفر می‌کنند. اگر سفرشان به یک تجربه خوب تبدیل شد، سفر بعدی را با هم در یک اتاق می‌گذرانند ولی برای اولین سفر مشترک، بهتر است مدت زمان سفر کوتاه باشد.