گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا و دیدن جاذبه‌ها باید هزینه کند که این هزینه‌ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می‌کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می‌شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است. در این خصوص سهراب حکیم‌زاده، رییس کمیسیون گردشگری استان سمنان معتقد است: سهم استان سمنان از درآمد گردشگری کشور اعم از درآمدهای داخلی و خارجی بسیار ‌ناچیز است که حتی به صفر نیز می‌رسد. تا جایی که با وجود قابلیت‌های فراوان استان تا به امروز از هیچ یک از فرصت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان سمنان استفاده مطلوب نشده است. نظرات این کارشناس گردشگری را در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌های استان سمنان برای توسعه بخش گردشگری چیست؟

مهمترین برنامه اتاق بازرگانی سمنان به عنوان تشکل فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی معرفی جاذبه‌های گردشگری استان در زمینه‌های مختلف در داخل و خارج از کشور با هدف تغییر جایگاه استان از معبر زائرین مشهد مقدس به مقصد گردشگران است. استان سمنان از بعد جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی است و در بخش‌های مختلف گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی، ورزشی و... قابلیت‌های چشمگیری را داراست، اما متاسفانه از درآمدهای گردشگری متناسب با این قابلیت‌ها بی بهره است. قرار داشتن شهرهای اصلی استان در مسیر تهران - مشهد و تردد سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در این مسیر، پتانسیل دیگری محسوب می‌شود که به عنوان فرصتی بالقوه برای توسعه صنعت گردشگری استان در اختیار است و لازم است با برنامه‌ریزی‌های سنجیده و حساب شده از آن بهره برد. در رابطه با دیگر قابلیت‌های استان می‌توان به گستردگی اقلیم‌های طبیعی و جغرافیایی متنوع آن اشاره کرد که موضوعی مطرح و قابل بهره‌برداری در طرح‌های گردشگری به شمار می‌رود.

تاسیسات و امکانات زیربنائی در حوزه حمل و نقل استان مانند جاده‌های مناسب و استاندارد ، ترن و فرودگاه‌ها ، تردد گردشگران را در شهرها و موقعیت‌های گردشگری استان تسهیل کرده و شرایط مطلوبی را برای توسعه این صنعت در استان فراهم کرده است. در مرحله بعدی توجه به سایر زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری استان مانند هتل‌ها و مهمانسراها، توقفگاه‌های بین راهی، رستوران‌ها و امکانات رفاهی و توصیه و تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش، از محورهای اصلی فعالیت‌های اتاق در این زمینه محسوب می‌شود. محورهای مورد اشاره تقریبا سرفصل‌های اصلی برنامه‌های توسعه گردشگری در دستگاه‌های اجرایی استان است و یکی دیگر از مسوولیت‌های اتاق نیز اطلاع‌رسانی و ایجاد هماهنگی بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی با سیاست‌های دستگاه‌های دولتی در این حوزه به شمار می‌رود.

در حال حاضر میزان درآمدزایی بخش گردشگری استان سمنان را چقدر می‌دانید؟ این بخش چقدر می‌تواند در توسعه استان موثر باشد؟

واقعیت این است که سهم استان سمنان از درآمد گردشگری کشور اعم از داخلی و خارجی بسیار اندک است به نحوی که می‌توان گفت تقریبا هیچ سهمی‌از این درآمد به استان اختصاص نمی‌یابد. اگر بپذیریم که یکی از نشانه‌ها و نمادهای توسعه، تنوع سرمایه‌گذاری و وسعت پوششی است که هر بخش اقتصادی در پایداری آن دارد آن گاه متوجه اهمیت بخش گردشگری در توسعه اقتصادی استان با درنظر گرفتن قابلیت‌ها و فرصت‌های موجود در استان خواهیم شد. موضوعی که خوشبختانه مسئولین ذیربط استان نیز به آن عنایت خاصی دارند و همین مایه امیدو دلگرمی‌ است برای آن که بتوان در آینده در این رابطه، شاهد تحول و تغییرات مطلوبی بود.

اهمیت این که گردشگری تا چه اندازه میتواند در میزان توسعه استان موثر باشد را از مقایسه تعداد و تنوع جاذبه‌های گردشگری استان با سایر استان‌ها و جایگاه آنها به لحاظ توسعه، می‌توان دریافت. درهمین حال معرفی جاذبه‌های گردشگری استان در بازارهای داخلی و خارجی، دعوت و میزبانی از گروه‌ها، موسسات و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی اثرگذار در این بخش، تشکیل جلسات با فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی استان به منظور همفکری و تبادل آراء و نظرات و نقد وضعیت موجود و تلاش در جهت شناسایی مشکلات در این حوزه و انعکاس آن به دستگاههای اجرایی و پیگیری حل مشکلات و رفع موانع، برنامه‌ها و فعالیت‌های اصلی کمیسیون است.

چرا بخش گردشگری استان سمنان نتوانسته به میزان لازم از پتانسیل‌‌ها و فرصت‌های این بخش استفاده کند؟

متاسفانه به دلایلی تا امروز از فرصت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان استفاده مطلوب نشده است. یکی از دلایل عمده آن فعال بودن سایر بخش‌های اقتصادی استان بوده که البته در سنوات اخیر به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور دچار افت شده و همین مساله توجه‌ها را به صنعت گردشگری استان جلب کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری استان علاوه بر جاذبه‌های ثبت شده به عنوان میراث فرهنگی کشور (بیش از ۸۰۰ اثر ثبت شده از ۱۱۰۰ اثر تاریخی فرهنگی) باید به موارد زیر اشاره کرد:

- گستردگی و همجواری اقلیم‌های کویری و کوهستانی با تنوع و تفاوت‌های بسیار

- وجود پارک‌های طبیعی و گردشگاه‌های طبیعی بکر در استان

- وجود پتانسیل‌های مناسب برای گردشگری علمی‌، ورزشی ، صنعتی و معدنی

- وجود تنوع فرهنگی گسترده در استان و زمینه‌های مناسب بوم گردی

- زمینه مناسب برای توسعه صنایع دستی.

- وجود زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و ایجاد جاذبه‌های گردشگری نو و مدرن در استان

آیا بخش خصوصی در برگزاری تورها و جذب گردشگر موفق بوده است؟ مهم ترین ویژگی‌های گردشگری سمنان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی چیست؟

در دوره کوتاهی که بخش خصوصی استان در این زمینه فعال شده است می‌توان گفت نتیجه به طور نسبی موفقیت‌آمیز بوده، ولی این شروع راه توسعه صنعت گردشگری استان سمنان است و باید در سنوات آتی به ارزیابی این موفقیت پرداخت. با وجود جاذبه‌های متنوع گردشگری استان ، حضور بخش خصوصی فعال و علاقمند و با تجربه و به ویژه وجود نهادهای علمی‌ مرتبط که در استان به فعالیت پرداخته و قادر به نوآوری‌های قابل توجهی در صنعت گردشگری استان هستند، چشم‌انداز این صنعت در استان امیدوارکننده به نظر می‌رسد و حتی می‌توان گفت درصورتی که دولت به وظایفی که در این رابطه برعهده دارد عمل کند توسعه این صنعت در استان حتمی‌خواهد بود.