افزایش کیفیت آثار و استقبال از جشنواره

مهدی آشتیانی

دبیر گروه داوری محور زیرساخت‌های عمرانی

نخستین کار ما انجام پژوهش‌های موردنیاز برای بخش‌های مختلف شهرداری در حوزه مدیریت شهری است. بخش دوم فعالیت های ما حمایت از تالیف و ترجمه کتاب و کاربردی کردن آنهاست.در کمیته پژوهشی که اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف عضو آن هستند، کتابهای معروف بین المللی حوزه مدیریت شهری را توسط استادان ترجمه می‌کنیم و با حمایت مادی و معنوی در مرکز مطالعات به چاپ می‌رسانیم. کار سوم، تدوین گزارش هایی است که به نام مجله دانش در انتشارات مرکز مطالعات به چاپ می‌رسد. این گزارش‌ها درباره مسائل مهم حوزه شهری یا جنبه‌های مغفول مانده آن است.اصولا سعی می‌کنیم در حوزه مدیریت شهری از بدنه کارشناسی مرکز مطالعات کمک بگیریم، چون بیشتر آنها از دانشگاه آمده اند.

بخش بعدی کار، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی مراکز مختلف دانشگاهی است که در این خصوص با آنها تفاهم نامه امضا کرده‌ایم مانند دانشگاه های تهران، شریف، خواجه نصیر، علم و صنعت و.... پس از ارزیابی و انطباق پایان نامه‌ها با موضوعات مدیریت شهری و رعایت ضوابط علمی از آنها حمایت مالی و معنوی کرده و در نهایت از آنها در کارهای آتی استفاده می‌کنیم. اقدام بعدی، برگزاری نشستهای علمی - تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در باره این موضوعات است.در حال حاضر چند سال است مرکز مطالعات به بازوی مشورتی شورای شهر تبدیل شده و شورای شهر درباره طرح‌ها ولوایح حوزه‌های تخصصی از ما نظر می‌خواهد.

بنده دبیر کارگروه زیر ساخت‌های عمرانی جشنواره و کار گروه مدیریت و دانش شهری هستم. در کار گروه زیرساخت‌های عمرانی، ۱۵۰ اثردر حوزه های داخلی و بین المللی در قالب مقاله، پایان نامه، طرح پژوهشی، پیشنهاد پژوهشی و کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.در کارگروه مدیریت و ایمنی شهری نیز، ۵۳۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.یکی از شرایط مقاله‌ها این بود که مربوط به ۲ سال قبل تاکنون باشند.باتوجه به دستورالعمل جشنواره، آثار در کارگروه‌ها غربالگری شدند وحداکثر ۱۰ درصد آنها برای هیات داوران ارسال شد. در نهایت بعد از داوری آثار در هیات داوران، از هر کار گروه۳ اثر برتر انتخاب شده و درنهایت از میان آنها ۵اثرحائز دریافت جایزه جهانی تهران شناخته شدند.نکته دیگر این است که نسبت به سالهای اولیه برگزاری جشنواره،هم آشنایی با این جشنواره بیشتر شده و هم کیفیت آثار ارسالی افزایش یافته است.همچنین در بخش امور بین الملل شاهد استقبال بسیار خوبی بودیم.