ماه رمضان فرصتی برای درمان بیماری کبدچرب
عاطفه چهره‌گشا بیماری کبد چرب معمولا به دنبال پرخوری‌های طولانی‌مدت، ایجاد می‌شود که با رعایت نکاتی می‌توان این بیماری را درمان کرد. دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه، گفت: گرسنگی طولانی‌مدت و مصرف ناگهانی از حجم بالای مواد غذایی پرکالری، به‌ویژه مواد نشاسته‌ای، مشکل افراد دارای کبد چرب را بیشتر می‌کند. بنابراین افرادی که مشکل کبد چرب دارند، بهتر است در تمام طول سال به‌خصوص ماه مبارک رمضان مشورت با متخصص تغذیه داشته باشند و با بهره‌گیری از برنامه تغذیه‌ای سالم و رعایت اصول تغذیه، روزه‌داری همراه با سلامتی داشته باشند. این متخصص تغذیه ادامه داد: برای افرادی که کبد چرب دارند، درمان دارویی خاصی وجود ندارد و رعایت نکاتی در وعده افطار و سحر برایشان الزامی است. اولین نکته اینکه افطار خیلی سبک مصرف کنند و پس از آن مصرف یک واحد میوه، برای بالا رفتن قند خونشان توصیه می‌شود. دومین نکته اینکه بهتر است، وعده شام جدا از افطار مصرف شود چرا که مصرف افطار و شام با هم، مشکل کبد چرب را زیاد می‌کند و پرهیز از پرخوری در افطار و وعده شام اهمیت ویژه‌ای دارد. دکتر نیستانی در ادامه گفت: دومین نکته که برای افراد دارای کبد چرب توصیه می‌شود، مصرف سحری سبک به همراه یک واحد میوه است که در تنظیم قند خون، و همچنین حفظ آب بدن به‌دلیل فیبر بالای میوه بسیار مفید است.



پرهیزهای غذایی در ماه مبارک رمضان
سید جواد علوی کارشناس طب سنتی اظهار کرد: شام همراه با آب و مایعات از قبیل آب میوه‌ها مضر است، اگر شام افطاری سبک خورده شود ۵-۱ ساعت بعد از آن مصرف آب میوه‌های طبیعی تا پاسی از شب اشکالی نخواهد داشت و موجب نفخ و کسالت نخواهد شد.
به گفته وی، همیشه و به‌خصوص در ماه مبارک رمضان آب و مایعات را در حالت ایستاده در شب مصرف نکنید، بنشینید و بنوشید و مایعات را لاجرعه و یکباره ننوشید بلکه آرام آرام و به حالت مکیدن مصرف شود.این کارشناس طب سنتی افزود: چای کم‌رنگ بلامانع است، ولی چای پررنگ خوب نیست. هرگز از مرغ‌های ماشینی به‌خصوص در ماه مبارک رمضان استفاده نکنید. خروس خانگی، مرغ خانگی، تخم مرغ خانگی مناسب است. یک چهارم میزان مصرف گوشت خانگی مناسب است. حتی یک چهارم میزان مصرف گوشت خانگی یا چند مرغ ماشینی از لحاظ تامین ارزش غذایی سلامتی برابری می‌کند. مصرف کبک، بوقلمون، شتر مرغ، بلدرچین، گنجشک که در بسته بندی‌های یخ زده استفاده می‌شود، بلامانع است.
علوی اضافه کرد: از محصولات پاستوریزه خصوصا در ماه مبارک رمضان به هیچ‌وجه استفاده نکنید، شیر طبیعی مصرف کنید، شیر گاو غیرپاستوریزه پس از ۵ دقیقه جوشیدن هیچ خطری ندارد.
وی بیان کرد: با شیر طبیعی ماست درست کنید و ماست را با پودر زنیان و پونه مخلوط کنید و در کیسه قرار داده تا آب آن کاملا چکیده شود. این ماست چکیده را برای ماه مبارک رمضان در یخچال نگهداری کنید و هر بار مقداری از آن را با آب جوشیده به صورت دوغ یا به همان شکل در سفره افطاری بگذارید. (اگر به صورت دوغ مصرف شود باید 5-1 ساعت بعد از غذا مصرف شود نه زودتر!)
این کارشناس طب سنتی گفت: به‌طور کلی از مصرف ماکارونی، سویا، سوسیس، کالباس، چیپس، پفک،
فست فودها، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی، آب میوه‌های بسته‌بندی و کنسروها، روغن‌های جامد و مایع نباتی، محصولات پاستوریزه و مرغ‌های ماشینی و گوشت گاو و سرخ کردنی خصوصا در ماه مبارک رمضان پرهیز کنید.
علوی یادآور شد: از مصرف غذاهای ناسازگار تاکیدا در ماه مبارک رمضان خودداری کنید. اگر سر سفره افطاری یا سحری ماست باشد نباید در غذا مرغ و تخم‌مرغ به‌کار رفته باشد؛ همین‌طور همزمان با ماست ترب و برگ ترب مصرف نشود.
وی خاطرنشان کرد: ماست و باقالا، ماست و سرکه، ماست و ماهی، سرکه و برنج، سرکه و ماهی، شیر و ماهی، شیر و انجیر، شیر با غذای چرب، انگور با چربی و گوشت، پونه و پیاز، سیر و خردل، انار و هلیم، جمع این مواد با هم ناسازگاری دارند.



«روزه‌داری» موجب ضعف چشم نمی‌شود
یک جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه هیچ ارتباطی بین بیماری‌های چشمی و گرفتن روزه وجود ندارد، گفت: ایجاد سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و سر درد از علل مشکلات چشمی در زمان روزه‌داری نیست و برخلاف تصور عامه مردم، روزه‌داری موجب ضعف چشم‌ها نمی‌شود.
دکتر احمد شجاعی با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عامه مردم، روزه‌داری موجب ضعیف چشم نمی‌شود و هیچ ارتباطی بین بیماری‌های چشمی و گرفتن روزه وجود ندارد، گفت: تنها در صورتی که فرد داروی خاصی را مصرف کند، با هماهنگی پزشک معالج می‌تواند روزه نگیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله درخصوص بیمارانی که عمل لیزیک چشم انجام داده‌اند، گفت: این افراد نباید در زمان پس از عمل که دارو مصرف می‌کنند و سیستم بدنی‌شان تضعیف شده، روزه بگیرند؛ اما پس از گذشت دوره نقاهت عمل، روزه‌داری موجب آسیب به چشم نمی‌شود.وی ادامه داد: در صورتی که مبتلایان به بیماری‌های چشمی، داروی خاصی در طول روز مصرف نمی‌کنند و فقط پزشک قطره برای درمان تجویز کرده است، می‌توانند روزه بگیرند و مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود.این متخصص چشم با اشاره به اینکه افرادی که مبتلا به آب مروارید و بیماری‌های چشمی هستند، می‌توانند روزه بگیرند، خاطرنشان کرد: ایجاد سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و سر درد از علل بیماری‌های چشمی در زمان روزه داری نیست، بنابراین افراد باید در زمان افطار تا سحر وعده‌های غذایی سالمی داشته باشند تا در طول روز دچار افت فشار نشوند.
شجاعی در پایان اظهار کرد: در ماه رمضان افراد به علت گرما، مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهند که توصیه می‌شود در ساعت‌های افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند.