چگونه می‌توانیم دیگران را تغییر دهیم؟

اغلب مردم به دنبال این هستند که دیگران را تغییر دهند اما نمی‌دانند که چگونه این کار را انجام دهند. اغلب در این فکر هستند که اگر اطرافیان شان تغییر کنند زندگی آنها نیز بهتر شده و رها می‌شوند. اغلب به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند از طریق آن اطرافیان خود را تغییر دهند تا آرامش بیشتری بگیرند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر دیگران تغییر کنند تمام مشکلات حل خواهد شد. آیا شما هم به این مساله فکر می‌کنید؟ خیلی وقت‌ها ما فکر می‌کنیم که اگر دیگری رفتارش را اصلاح کند، اگر دیگری کمی بهتر رفتار کند، اگر دیگری تغییر کند همه چیز درست می‌شود. منکر این قضیه نیستیم که اگر دیگران تغییر کنند اوضاع بهتر می‌شود، اما در این‌باره دو مساله مطرح است:

۱- آیا می‌توانیم دیگران را تغییر دهیم؟

۲- چه تضمینی وجود دارد که اگر دیگران تغییر کنند حال ما خوب شود؟

بسیاری از ما سال‌های زندگی خود را صرف کنترل و تغییر دادن دیگران می‌کنیم. بسیاری از ما بار‌ها به برخی از اطرافیان مان التماس می‌کنیم که تغییر کنند، حتی خیلی وقت‌ها آنها را تنبیه و مجازات می‌کنیم. بسیاری از ما سال‌ها انواع و اقسام ترفند‌ها را به‌کار می‌گیریم تا اطرافیان مان را تغییر دهیم، دعوا می‌کنیم، عاجز می‌شویم، التماس می‌کنیم، باج می‌دهیم، مجازات می‌کنیم و ده‌ها بازی روانی دیگر را با آنها راه می‌اندازیم به امید اینکه روزی مغلوب ما شوند و تغییر کنند. پس از سال‌ها تلاش ناگهان به خود می‌آییم و با یک فرد عصبانی، خسته، رنجیده و افسرده مواجه می‌شویم. بعضی از ما به وسواس، کامل گرایی، خود برتربینی و... دچار می‌شویم و برخی نیز مهرطلب می‌شویم. در هر صورت آخر این جاده خستگی، خشم، رنجش، فرسودگی و افسردگی است.

به سوال اول باز می‌گردیم: آیا ما می‌توانیم دیگران را تغییر دهیم؟

این سوال را از خود بپرسید. چند نفر را در زندگی تان توانسته‌اید تغییر دهید؟ آیا دیگران هر زمان که شما بخواهید تغییر می‌کنند؟ آیا دیگران به خاطر شما تغییر می‌کنند؟ پاسخ «خیر!» است. انسان‌ها هر زمان که خودشان بخواهند تغییر می‌کنند. حتی بزرگ‌ترین معلمان معنوی هم نمی‌توانند کسی که خودش نمی‌خواهد تغییر کند را تغییر دهند. تلاش ما برای تغییر دیگران فقط خود ما را خسته و فرسوده می‌کند. اگر این رویا را در سر دارید که «بالاخره می‌توانم او را تغییر دهم»، سخت در اشتباه هستید. حتی اگر فردی به خاطر شما تغییر کند، تغییر او کوتاه مدت خواهد بود زیرا واقعیت و حقیقت این است که انسان‌ها تنها زمانی تغییر می‌کنند که خودشان بخواهند و آماده باشند.

و سوال دوم: چه تضمینی وجود دارد که اگر دیگران تغییر کنند حال ما خوب شود؟

غالبا مردم فکر می‌کنند که اگر دیگران تغییر کنند یا شرایط عوض شود حال آنها خوب می‌شود، اما در واقعیت می‌بینیم که بسیاری از مردم حتی با وجود تغییر شرایط هم حال شان خوب نشده است! بسیاری از افراد پس از تغییر شرایط یا تغییر فرد مورد نظر باز هم ناراحت، رنجیده و خشمگین هستند. بنابراین، این یک خیال است که فکر می‌کنیم رهایی ما در تغییر خارج از ما است. تغییر خود، به ما ثابت می‌کند که حتی اگر شرایط مثل قبل هم باشد باز هم حال ما خوب است. یعنی زمانی که تغییر می‌کنیم به نقطه‌ای می‌رسیم که ممکن است همه چیز مثل قبل باشد، اما حال ما خوب است. بنابراین، نجات ما در نجات خود است و نه در تغییر خارج از خود.

اگر ما نمی‌توانیم دیگران را تغییر دهیم، پس چه کسی را می‌توانیم تغییر دهیم؟

ما فقط قادر هستیم که خودمان را تغییر دهیم. مردم همانی هستند که خود می‌خواهند باشند، دنیا هم همانی هست که قوانین جاری اش حکم می‌کند که باشد. هیچ چیزی با اجبار ما تغییر نمی‌کند. زمانی که ما تغییر می‌کنیم، به تدریج می‌بینیم که خیلی مسائل اطراف مان نیز شروع به تغییر می‌کنند. روابط ما عوض می‌شود، انسان‌های اطراف ما تغییر می‌کنند، شرایط و اتفاقات زندگی ما عوض می‌شود و... بنابراین، اگر به دنبال راه حلی برای تغییر دیگران هستید بدانید که خود را برای ناکامی و رنجشی بزرگ آماده می‌کنید. هیچ راهی برای تغییر دیگران وجود ندارد، تنها راه این است که خود شما تغییر کنید تا دیگران نیز تحت تاثیر تغییر شما میل به تغییر را پیدا کنند. اما همیشه افرادی هستند که نمی‌خواهند تغییر کنند و شما کاری نمی‌توانید انجام دهید جز اینکه یا آنها را بپذیرید یا از آنها فاصله بگیرید. در جنگ با مردم، ما مغلوب هستیم و آنکه در نهایت باید تغییر کند، خود ما هستیم! بنابراین، در جواب این سوال که «چگونه می‌توانیم دیگران را تغییر دهیم؟» باید بگوییم که: ما هرگز نمی‌توانیم دیگران را تغییر دهیم مگر اینکه آنها خودشان بخواهند که تغییر کنند. ما فقط قادر هستیم که خود را تغییر دهیم.