گران‌ترین جگوار E تایپ

جگوار E تایپ از جمله خودروهای کلاسیک و مسابقه‌ای است که بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ تولید شده است و به علت ویژگی‌ها و مشخصات خاصی که داشته، مورد توجه قرار گرفته است. این خودرو اخیرا به حراج گذاشته شده و قیمت پایه حراج آن ۶ میلیون یورو است که مبلغ قابل توجهی برای این کوه عضله به نظر می‌رسد. با این قیمت عنوان گران‌ترین جگوار هم به این خودرو می‌رسد. بسیاری از سوپر اسپورت‌های امروزی قیمتی بین ۲۰۰ تا یک میلیون دلار دارند که این خودرو با بیش از یک قرن عمر به مراتب از همه آنها گران‌تر است.

این مدل جگوار در انگلستان و برای فتح بازار آمریکا تولید شد و در مسابقات استقامت لمان هم بارها به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کرده است. از جمله خصوصیات مهم این خودرو وزن کم آن در کنار عملکرد و شتاب و سرعت بالایش است. طراحی بدنه در این خودرو بر اساس سبک طراحی دهه ۶۰ میلادی است و عضلات در این خودرو به خوبی نشان می‌دهند که در صورت نیاز این مدل می‌تواند چه توانی را از خود به نمایش بگذارد. مدلی که به حراج گذاشته شده است با خودروهای دیگر متفاوت است و وزنش به دلیل استفاده از آلیاژ آلومینیوم سبک به‌طور خاص کمتر شده است. موتور در این خودروهای سبک‌تر تغییر می‌کند و با حجم ۸/ ۳ لیتری که دارد می‌تواند به جای ۲۶۵ اسب بخار قدرتی معادل با ۳۰۰ اسب بخار تولید کند که در نتیجه اعمال تغییرات در تنها ۱۲ خودرو از این مدل به‌دست آمده است. در واقع این خودرو با داشتن ۹۶۰ کیلوگرم وزن توان تولید ۳۰۰ اسب بخار را داشت. در کنار عضلات بزرگ خودرو کاپوت کشیده و درازی داشت که موتور ۶ سیلندرش را در آن جای داده است. انزو فراری در وصف زیبایی این خودرو آن را زیبا‌ترین خودرویی نامیده بود که تا آن زمان ساخته شده بود. در سال ۲۰۰۴ هم این خودرو توانست عنوان برترین خودروی دنیا در دهه ۶۰ میلادی را از آن خود کند.

در کنار این عناوین این جگوار عناوین زیاد دیگری را در لیست‌های مختلفی به‌دست آورد که از سوی منابع رسمی اعلام شده‌اند. این خودرو با تمام عناوینی که داشته است به زیر چوب حراج می‌رود تا صاحب بعدی‌اش را پیدا کند. جگوار مدل‌های مختلفی از این خودرو را تولید کرده است که برخی از آنها تا ۱۴۰۰ کیلو وزن داشته‌اند و از موتور ۲/ ۴ لیتری هم در آنها استفاده شده است. حداکثر سرعتی که برای این خودرو متصور می‌شوند ۲۴۱ کیلومتر در ساعت است که برای خودرویی با فناوری سال ۱۹۶۱ بسیار قابل توجه است.

شتاب این مدل برای رسیدن از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷ ثانیه اعلام شده است که ممکن است در مدل‌های مختلف آن متفاوت باشد. جگوار با ساخت این خودرو توانست بیش از ۲۴ بار در مسابقات لمان برنده باشد که افتخار بسیار خوبی به حساب می‌آید. عموما خودروها با قیمتی بیشتر از آنچه اعلام می‌شود به حراج گذاشته می‌شود و باید دید این حجم عظیم عضله با چه قیمت نهایی به پارکینگ مجموعه‌دار بعدی خود می‌رود.