همرایی قضات لیبرال و محافظه‌کار

ادامه تعلیق فرمان اجرایی دونالد ترامپ پس از آن ممکن شد که دو قاضی لیبرال و یک قاضی محافظه‌کار علیه ترامپ اقدام کردند. دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو که قرار بود به دعوی ترامپ با دادگاه سیاتل رای بدهد رای به ادامه تعلیق داد. به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، این دادگاه در رای خود آورده است که ممنوعیت سفر به آمریکا غیرقانونی است. دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو سه قاضی دارد که عبارتند از: قاضی ریچارد کلیفتون، قاضی میشله فریدلند و قاضی ویلیام کنبی. گفته می‌شود ترکیب این سه تن یکی از متنوع‌ترین ترکیبات قضایی در حال حاضر است که این سه تن را زیر یک سقف جمع کرده است.روز پنج‌شنبه گذشته پس از یک ساعت ارائه اظهارات شفاهی دو طرف دعوی- یک نماینده از وزارت دادگستری (از طرف دولت) و یک نماینده از ایالت واشنگتن (جایی که رای بدوی صادر شده بود) - این سه قاضی حکم ۲۹ صفحه‌ای خود را ارائه دادند. این قضات اعلام کردند که مستندات ارائه شده از سوی واشنگتن و مینه‌سوتا نشان می‌دهد که فرمان اجرایی جدید به شدت برای این ایالات ‌مخرب بوده است و دولت نیز نتوانسته است شواهد و مستندات کافی برای درخواست خود ارائه کند. از این‌رو رای دادگاه تجدیدنظر در دایره نهم قضایی به سود دادگاه واشنگتن صادر شد و فرمان ترامپ همچنان در تعلیق باقی ماند. بلافاصله پس از رای دادگاه تجدیدنظر ترامپ قسم خورد که به مبارزه خود ادامه دهد و قانون ممنوعیت ورود اتباع را اجرایی کند. او در توییتی نوشت: «دیدار در دادگاه، امنیت ما در خطر است.»رئیس‌جمهوری آمریکا در واقع هیچ ابایی نداشت تا خشم خود را از رای صادره نشان دهد. او حتی پیش از اعلام رای نسبت به دادگاه تجدیدنظر معترض شد و گفت که دیگر حوصله تاخیر در رای ندارد و مدعی شد که آمریکا با سیاسی‌کاری به امنیت که حق‌مان است نخواهد رسید.

قاضی ویلیام کنبی

این قاضی ارشدترین قاضی این ترکیب سه نفره است و در سال ۱۹۸۰ در دوران کارتر، توسط وی به این منصب رسیده است. این قاضی ۸۵ ساله و اهل مینه‌سوتا در دانشکده حقوق دانشگاه ییل در مینه‌سوتا درس خوانده است. او پس از فارغ‌التحصیلی به دانشگاه آریزونا می‌رود و قانون اساسی را در این دانشگاه تدریس می‌کند. او معمولا در فینیکس آریزونا حضور دارد.

قاضی ریچارد کلیفتون

این قاضی در این جمع متفاوت‌تر از دو نفر دیگر است. او اساسا محافظه‌کار است و در سال ۲۰۰۲ توسط جورج بوش منصوب شده است. او هم‌اکنون ۶۶ ساله است. قاضی ریچارد کلیفتون اهل هاوایی است. او تحصیلات خود را در دو دانشگاه ییل و پرینستون گذرانده است. او در حال حاضر در دایره نهم قضایی مستقر است. قاضی میشله فریدلند -او تازه‌ترین قاضی این گروه سه نفره است. وی در سال ۲۰۱۴ توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده به این سمت منصوب شد. او پیش از اینکه به این گروه بپیوندد در یک شرکت حقوقی در کالیفرنیا مشغول به کار بوده است. او از جمله طرفداران حقوق دگرباش‌ها بوده و از این جهت محافظه‌کاران با وی مشکل دارند. فریدلند پیش از اینکه وارد کار شود به شکل داوطلبانه فعالیت می‌کرده است.

همیاری قضات لیبرال و محافظه‌کار

رای صادره از سوی دادگاه واشنگتن مهم‌ترین چالش را برای دولت ترامپ به‌وجود آورد. قاضی روبارت که او نیز منصوب جورج بوش است رای به تعلیق فرمان ترامپ داد.فرمان ترامپ تا آن زمان موجب شده بود که بیش از ۶۰ هزار روادید باطل شود و از ورود اتباع ۷ کشور از جمله ایران به خاک آمریکا ممانعت به عمل آید.اما با رای دادگاه شهر سیاتل منفذی در دیوار ساختگی ترامپ ایجاد شد و کسانی که روادیدشان باطل نشده بود توانستند مجددا وارد خاک آمریکا شوند.ترامپ هر چند به دادگاه تجدیدنظر پناه برد اما ترکیب این گروه سه نفره نشان می‌داد که او شانس کمی برای پیروزی دارد.نکته‌ای که برخی کارشناسان به آن اشاره می‌کنند در این خلاصه شده که قضات محافظه‌کار و لیبرال علیه رای ترامپ وارد عمل شده‌اند.به نظر می‌رسد در دستگاه قضایی این کشور همکاری لیبرال‌ها و محافظه‌کاران بیشتر از کنگره است. هنوز وزن ترامپ در کنگره سنگینی می‌کند. هر چند برخی از محافظه‌کاران مهم کنگره از جمله مک‌کین از مخالفان سرسخت ترامپ به حساب می‌آیند اما هنوز درگیری سیاسی در کنگره حاکم است تا همکاری سیاسی.به نظر می‌رسد دستگاه قضایی آمریکا نسبت به برخورد با اقدامات غیرقانونی ترامپ اجماع بیشتری دارد. برخی پیش‌بینی می‌کنند احتمال درگیری‌های دیگر بین دو قوه وجود دارد و ممکن است فرمان‌های احساسی ترامپ بیشتر قوه قضائیه را درگیر اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا کند.

همرایی قضات لیبرال و محافظه‌کار

همرایی قضات لیبرال و محافظه‌کار