میلیاردرهای جهان از نمای نزدیک
موسسه خیریه و امداد بین‌المللی آکسفام در گزارشی اعلام کرده، شمار میلیاردرهای جهان از زمان شروع بحران اقتصادی در سال 2008، دو برابر شده است. بر اساس گزارش این موسسه، شمار میلیاردرهای جهان اکنون به 1645 نفر رسیده و فاصله آنها با شمار فقرای جهان، از عمیق‌تر شدن شکاف نگران‌کننده میان فقیر و غنی در جهان حکایت دارد. عمیق‌تر شدن این شکاف بسیار خطرناک است و می‌تواند به بروز خشونت و شرایط خطرناک زندگی در همه کشورهای جهان منجر شود.
در این گزارش آمده‌است، کلوب ثروتمندان جهان اختصاصی‌تر شده است. ۸۵ نفر از ثروتمندترین افراد جهان اکنون به اندازه نیمی از جمعیت جهان ثروت دارند. ثروت میلیاردرهای جهان در یک سال گذشته ۵ درصد رشد داشته و به ۲۴۱ هزار میلیارد دلار رسیده‌است. تقریبا نیمی از این رقم یا ۱۱۰ هزار میلیارد دلار، در دست یک درصد ثروتمند جهان است. نکته‌ای که از نظر تهیه‌کنندگان این گزارش نگران‌کننده توصیف شده، راه پیدا کردن این طبقه ثروتمند جهان به جایگاه قدرت است. این ثروتمندان راه خود را به جایگاه قدرت سیاسی و اقتصادی جهان پیدا کرده‌اند و اکنون برای کل جهان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کنند.
در یک سال گذشته، ثروت 85 میلیاردر اول جهان هر روز 668 میلیون دلار بیشتر شده است. در این فهرست، مردان همچنان بیشترین سهم را دارند. تنها سه نفر از فهرست 30 نفره میلیاردرهای جهان زن هستند. همچنین زنانی که در راس شرکت‌های ثروتمند جهان هستند، حقوق و دستمزدی کمتر از همتایان مرد خود دارند. از میان 500 شرکت برتر و ثروتمند جهان که سالانه نشریه فورچون آنها را اعلام می‌کند، تنها 23 شرکت مدیر زن دارند، اما همین مدیران زن هم دستمزدی به مراتب کمتر از همتایان مرد خود دریافت می‌کنند.
امسال هم مانند سال گذشته جایگاه ثروتمندترین فرد جهان به «کارلوس اسلیم» میلیاردر مکزیکی رسیده‌است، اما شمار مکزیکی‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند از سال ۲۰۱۰ تا کنون ۳ درصد رشد داشته‌است. این وضعیتی است که در بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم حاکم است. در یک دهه گذشته، اقتصاد زامبیا سالانه ۶ درصد رشد داشته‌است. این کشور در فهرست رده‌بندی کشورها از نظر بانک جهانی، در میان کشورهای با درآمد متوسط پایین ثبت شده است، اما شمار زامبیایی‌هایی که زیر خطر فقر هستند در همین مدت از ۶۵ درصد به ۷۴ درصد رسیده‌ و رشد داشته‌است.
در کشورهای آفریقایی صحرا که از فقیرترین و توسعه‌نیافته‌ترین کشورهای جهان هستند، 16 میلیاردر زندگی می‌کنند. این در حالی است که 358 میلیون نفر در این کشورها در فقر مطلق به سر می‌برند. ذ
در این گزارش بر اساس مطالعات بین‌المللی کشورها و بررسی آمارهای آنها، چنین نتیجه گیری شده است که متولد شدن در یک خانواده فقیر به معنای فقیر ماندن است. مثلا در آمریکا نیمی از کودکانی که در خانواده‌هایی با درآمد کم متولد می‌شوند، در بزرگسالی هم در طبقه‌ای زندگی می‌کنند که درآمد کم دارند. در پرو اما این رقم به دو سوم‌می‌رسد. در دانمارک اما مثلا وضعیت بهتر است. دانمارک یکی از کشورهایی است که کمترین میزان نابرابری درآمدی را دارد. از هر هفت کودکی که در خانواده‌های کم‌درآمد در دانمارک متولد می‌شوند، تنها یک کودک در بزرگسالی هم فقیر و کم‌درآمد است.
بر اساس این گزارش، آمریکای لاتین یکی از بدترین شرایط را از نظر نابرابری درآمدی در جامعه دارد. به همین خاطر این منطقه، خطرناک‌ترین منطقه از نظر خشونت‌و جرم‌خیزی در جهان توصیف شده است. میلیون‌ها نفر در آمریکای لاتین در سال‌های 2000 تا 2010 در خشونت‌های داخلی و خیابانی کشته شده‌اند. از میان 50 شهر جهان که شهرهای خطرناک توصیف شده‌اند، 41 کشور در آمریکای لاتین واقع است.
البته تنها آکسفام نیست که میلیاردرهای جهان را زیر نظر دارد و آنها را رصد می‌کند. شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به تازگی گزارشی از شمار و پراکندگی میلیاردرهای جهان منتشر کرده‌است. بر اساس گزارش و تخمین‌های سی‌ان‌ان، جهان در سال ۲۰۱۴،دارای ۱۵۵ میلیاردر جدید شده و شمار میلیاردرهای جهان به ۲۳۲۵ نفر رسیده‌است که از این تعداد ۲۸۶ نفر زن هستند.
معیار سی‌ان‌ان برای شمارش میلیاردرهای جهان، داشتن ثروتی بالای 3 میلیارد دلار با متوسط سن 63 سال است به شرط آنکه تا قبل از اواخر دهه 40 سالگی ثروتش به مرز یک میلیارد دلار نرسیده باشد.
بررسی که سی‌ان‌ان درباره میلیاردرهای جهان انجام داده نشان می‌دهد، تحصیلات و آموزش چندان جایگاهی در میان این طبقه ندارد. ۳۵ درصد از میلیاردرهای جهان لیسانس هم ندارند. بر اساس این گزارش، ۳۵ درصد از میلیاردرهای جهان در ۲۰ شهر جهان متمرکز هستند. از این ۲۰ شهر تنها دو شهر در آمریکا واقع است. با این حال بیشترین میلیاردرهای جهان آمریکایی هستند و آمریکا سهمی ۲۵ درصدی در ملیت میلیاردرهای جهان دارد. نکته جالب توجه دیگر در بررسی وضعیت میلیاردرهای جهان این است که در چین، میلیاردرها در حال فرار از این کشور و اقامت در کشورهای دیگر هستند. این موج مهاجرت میلیاردرها در چین از سه سال پیش شروع شده و اکنون چنان گسترده و علنی است که رسانه‌های دولتی هم به آن اذعان می‌کنند و مشغول تحلیل و بررسی آن هستند. نروژ کشوری که در فهرست موفق‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای جهان امسال رتبه نخست را به خود اختصاص داده، ۲۲۲ میلیاردر دارد. شمار میلیاردرهای نروژی امسال نسبت به سال گذشته ۲۲ نفر اضافه شده است.