قابلیت‌های خوب و کاربردی دوربین گوشی‌های هوشمند
گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر از نظر دوربین پیشرفت زیادی کرده‌اند. دوربین این گوشی‌ها نه‌‌تنها از نظر سخت ‌افزاری و مشخصات فنی پیشرفت خوبی داشته، بلکه امکانات نرم‌‌افزاری زیادی هم به آنها اضافه شده است که اغلب در دوربین‌های حرفه‌ای هم به سختی یافت می‌شود. در اینجا بعضی از بهترین قابلیت‌های مفید و شگفت‌‌انگیز دوربین گوشی‌های هوشمند بررسی و معرفی شده‌اند. دوربین گوشی‌های هوشمند حتی انواع پرچمدار و حرفه‌ای آنها، از نظر کیفیت هرگز نمی‌توانند جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای DSLR شوند. با این حال اما به اعتقاد بسیاری بهترین دوربین همان دوربینی است که همیشه همراه شما است. سنسورهای بزرگ‌تر، لنزهای بهتر و امکانات بیشتر نسل به نسل فاصله گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های «ببین و بگیر» یا کامپکت را کمتر کرده‌اند و اگر از عمر گوشی شما چند سال گذشته باشد احتمالا از بعضی امکاناتی که از دوربین گوشی‌های جدید می‌بینید، متعجب خواهید شد.
تنظیم جداگانه نوردهی و فوکوس: معمولا وقتی انگشت خود را روی صفحه می‌گذارید اپلیکیشن دوربین فوکوس و نوردهی را با توجه به آن نقطه تعیین خواهد کرد. به این ترتیب هم فوکوس خودکار (AF) و هم نوردهی خودکار (AE) روی آن نقطه قفل خواهد شد و این عمل گاهی اوقات چندان دلچسب نیست. برخی گوشی‌ها مانند آی‌فون ۶ و گلکسی اس ۶ قادر هستند تا فوکوس و نوردهی را روی دو نقطه متفاوت از تصویر قفل کنند. به این ترتیب می‌توانید سوژه مورد نظر را کاملا در فوکوس قرار داده و نوردهی را روی جایی قفل کنید که بهترین نتیجه را دارد.
تنظیم آسان و دستی نوردهی :در دوربین آی‌فون ۶ و برخی مدل‌های ژیائومی می‌توانید پس از اینکه برای فوکوس انگشت خود را روی صفحه لمس کردید اگر از نوردهی راضی نبودید با کشیدن انگشت خود به سمت بالا و پایین نوردهی یا Exposure را کنترل کنید. به این ترتیب شاید اپلیکیشن دوربین آی‌فون ساده به نظر برسد، اما امکانات بسیار مفیدی در خودش دارد. امیدواریم این قابلیت به زودی در گوشی‌های بیشتری اضافه شود.
تنظیم سرعت شاتر:سرعت شاتر به زمان دقیقی گفته می‌شود که شاتر دوربین برای ثبت یک تصویر باز خواهد ماند. سرعت بالاتر شاتر معمولا در نور زیاد و برای سوژه‌های متحرک بهتر است و سرعت شاتر هم برای نور کم و گاه ایجاد افکت نقاشی با نور به کار می‌رود. اکثر گوشی‌های هوشمند سرعت شاتر را به صورت خودکار انتخاب می‌کنند و البته امکانی برای نقاشی نوری هم در آنها وجود ندارد. اما بعضی گوشی‌های دیگر مانند HTC One M۹ و LG G۴ و همچنین Huawei P۸ چنین امکانی را در اختیار کاربر خواهند گذاشت.اگر مطمئن باشید که می‌توانید گوشی را بدون کوچک‌ترین حرکتی نگه‌ دارید، کاهش سرعت شاتر می‌تواند در نور کم به ثبت عکس‌هایی روشن‌تر کمک کند. گوگل در اندروید ۵ و رابط کاربری دوربین جدید آن چنین قابلیتی را گنجانده است، اما تنها برخی تولیدکنندگان از آن استفاده می‌کنند.
تنظیم دستی فوکوس:فوکوس خودکار در گوشی‌های هوشمند فعلی به کمک فناوری‌هایی مانند Phase detection (در گلکسی اس ۶) یا فوکوس لیزری (در ال‌جی جی ۴) از نظر سرعت پیشرفت قابل توجهی کرده است، اما باز هم در برخی موارد تنظیم دستی فوکوس می‌تواند دقیق‌تر و بهتر باشد. قابلیت فوکوس دستی هم از جمله قابلیت‌های کمیابی است که گاهی تنها در گوشی‌های پرچمدار می‌توانید آن را ببینید.
ایجاد حالت Bokeh نرم‌‌افزاری: حالت Bokeh به همان افکتی گفته می‌شود که عمق میدان پایین دوربین‌های DSLR را شبیه‌‌سازی کرده و پس‌‌زمینه سوژه مورد نظر تار خواهد شد. دوربین‌های DSLR به کمک دیافراگم قابل تنظیم و لنزهای بزرگ این حالت را به خوبی ایجاد می‌کنند، اما برای دوربین گوشی‌های هوشمند ترفندهای نرم‌‌افزاری مختلفی وجود دارد.درست است که دیافراگم بازتر مانند F۱.۸ در جی ۴ ال‌جی می‌تواند تا حدودی این افکت را در تصاویر ماکرو ایجاد کند، اما برای سایر شرایط ترفندهای نرم‌‌افزاری متفاوتی وجود دارد. یکی از این ترفندها که در چند سال اخیر در پرچمدارهای اندرویدی به‌کار گرفته می‌شود، گرفتن چند عکس با فاصله کانونی مختلف و ترکیب آنهاست که گاهی نتایج بسیار خوبی به همراه دارد. یک روش دیگر استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Snapseed و ایجاد دستی چنین افکت‌هایی است. همچنین اگر گوشی شما چنین قابلیتی ندارد، استفاده از اپلیکیشن دوربین Google Camera و حالت Lens Blur آن هم می‌تواند مفید باشد.
سلفی با دوربین پشت:هرچقدر هم که دوربین جلوی گوشی‌ها مگاپیکسل بالایی داشته باشد، اما معمولا به دلیل نداشتن فوکوس خودکار و همچنین لنز و سنسورهای باکیفیت تصاویر دوربین پشتی همیشه بهتر خواهند بود. یکی از قابلیت‌هایی که در گلکسی نوت ۴ و گلکسی اس ۶ شاهد آن هستیم استفاده از دوربین پشتی برای ثبت تصاویر سلفی است.این حالت می‌تواند با استفاده از فناوری تشخیص چهره، درست وقتی که صورت شما و دوستان‌تان در جای مناسب قرار گرفت عکس را ثبت کند و بهتر است باور کنید که تصاویر سلفی ۱۶ مگاپیکسلی نوت ۴ یا گلکسی اس ۶ بسیار بهتر از هر دوربین سلفی دیگری خواهد بود.
پانوراما در سلفی:گاهی دوست دارید در تصاویر سلفی خود چند نفر از دوستان‌تان را جای بدهید؛ چاره کار چیست؟ خرید یک مونوپاد یا خواهش از دوستانی که دستان بلندتری دارند؟! حالت سلفی پانوراما احتمالا گزینه مناسب‌تری خواهد بود. این ویژگی که در گلکسی اس ۶ نیز شاهد آن هستیم می‌تواند با گرفتن چند عکس و چسباندن آنها به یکدیگر زاویه دید بسیار گسترده‌تری را برای سلفی‌هایتان فراهم کند.
تصاویر پانوراما ۳۶۰ درجه (و Photosphere): پانوراما معمولا از گرفتن چند عکس در هنگام چرخیدن حول یک محور قائم حاصل می‌شود، اما اگر بخواهید یک قدم فراتر بگذارید بهتر است از Photosphere استفاده کنید. این ویژگی که خوشبختانه توسط اپلیکیشن دوربین Google Camera ارائه شده است، می‌تواند برای بسیاری از گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار بگیرد.
پس از ثبت تصاویر اگر از گالری گوگل به تصاویر نگاه کنید گوشی شما شبیه به پنجره‌ای خواهد بود به همان مکانی که عکس را در آن ثبت کردید و می‌توانید با حرکت دادن و چرخاندن گوشی تمامی زوایا را به خوبی مشاهده کنید.فیلمبرداری زمان‌گریز (Timelapse): احتمالا گاهی در تلویزیون فیلم‌هایی از حرکت سریع ابرها یا باز شدن و شکوفا شدن یک غنچه را دیده‌اید. این نوع فیلمبرداری زمان‌گریز یا Timelapse نام دارد که از گرفتن چند تصویر در فواصل چند دقیقه یا ثانیه و تبدیل آنها به یک فیلم حاصل می‌شود. در حال حاضر اپلیکیشن Hyperlapse برای آی‌فون که توسط اینستاگرام ساخته شده است، یکی از بهترین نمونه‌های فیلمبرداری زمان‌گریز برای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید.فیلمبرداری حرکت آهسته (Slow Motion): این ویژگی ازجمله ویژگی‌هایی است که تنها در پرچمداران یافت می‌شود و دلیل آن هم نیاز به قدرت پردازشی بالا و لنز و سنسور باکیفیت است. در حال حاضر آی‌فون ۶ و آی‌فون ۶ پلاس می‌توانند بهترین فیلم‌های آهسته را با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه ثبت کنند و سپس با پخش با سرعت عادی، یک فیلم روان آهسته را خواهید دید. سایر رقبا مانند گلکسی اس ۶ هم می‌توانند فیلمبرداری آهسته را با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه انجام دهند.