استراتژی‌های اصلی خودروسازان بزرگ برای فروش

خودروها برای اینکه به فروش برسند باید توسط بازاریابان و نمایندگان شرکت‌ها به جامعه هدف معرفی شوند و نمایندگان عموما از روش‌های سنتی و تا حدودی قدیمی استفاده می‌کنند. با وجود شبکه‌های اجتماعی اما به‌نظر می‌رسد بازاریابی اینترنتی در حوزه خودرو کمتر مورد‌توجه قرار گرفته است. این پیشنهاد صرفا به این معنا نخواهد بود که بازاریابان باید روش‌های گذشته خود را کنار بگذارند، بلکه نشان می‌دهد که پتانسیل‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. ورود به تبلیغات در فضای مجازی نیاز به سیاست‌ها و استراتژی‌های جدید و متفاوتی دارد که خودرو‌سازان و نمایندگی‌های فروش آنها باید نسبت به یادگیری آنها اقدام کنند. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکی از راه‌های بازاریابی نوین است که می‌تواند نسبت به سایر انواع تبلیغ‌ها، مستقیما پیام خود را ارسال کند. ایده‌هایی که در فضای مجازی می‌توانند مفید واقع شوند، خلاقانه و مخصوص این محیط هستند. مزیت‌های این فضا به‌طور خلاصه در سه بخش تقسیم‌ می‌شود که شامل موارد زیر است:

ارتباط مستقیم با مشتری

در فضای مجازی این امکان وجود دارد که مشتریان شما به‌طور مستقیم و بی‌واسطه با فروشندگان در تماس قرار بگیرند و نماینده‌ها نیز راحت‌تر می‌توانند درخواست‌ها و آنچه که نیاز دارند را از مشتریان خود دریافت کنند. در خارج از فضای مجازی این موضوع با چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی همراه است که می‌تواند باعث شود مشتری‌ها خرید خود را عقب بیندازند. این واقعیت در رابطه با سایر بخش‌های صنعت هم موضوعیت دارد و می‌تواند پل میان فروشنده‌ها یا توزیع‌کننده و مشتریان را بشکند و آنها را به‌هم نزدیک‌تر کند. ارتباط بی‌واسطه با مشتریان باعث می‌شود که بتوان سیاست‌های تبلیغاتی در این فضا را متناسب با بازخوردها تغییر داد و از طرفی فضایی در اختیار توزیع‌کنندگان و بازاریابان قرار می‌دهد که می‌توانند ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای را هم از طرف مشتریان خود دریافت کنند و نسبت به سیاست‌های تبلیغی قبلی خود نیز تغییرات را راحت‌تر و بر اساس پیشنهادها جمعی تغییر دهند تا تاثیر‌گذاری بیشتری داشته باشند.

ترویج وفاداری مشتریان

داشتن مشتریان وفادار برگ‌برنده بازاریابی به‌حساب می‌آید. نمایندگان فروش و بازاریاب‌های خودرو و خودرو‌سازان هم باید در این بخش گام‌های موثری بردارند تا در دنیای پر رقابت آینده مشتریانی وفادار به برند دست و پا کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با خودرو و ارزش‌گذاری به مشتریان باعث می‌شود آنها به مشتریانی همیشگی و حتی تعصبی تبدیل شوند و خود تبلیغ محصول شما را بر عهده بگیرند. ارسال ایمیل‌های هدفمند که محتوای مناسبی دارند و مورد‌نیاز مشتریان هستند می‌تواند کمک کند تا آنها احساس ارزش کنند. حفظ ارتباط پایدار با مشتریان باعث می‌شود آنها همواره به‌یاد داشته باشند که فروشنده محصولی که خریداری کرده‌اند به یادشان است و برای آنها ارزش قائل است. ایجاد و ارسال محتوای مناسب هم تخصص خاص خود را دارد که افراد صاحب‌نظر و فعال در حوزه فضای مجازی می‌توانند به شکل‌گیری این ارتباط موثر کمک کنند.

ریسک کنید

توزیع‌کننده‌ها و نماینده‌های فروش افراد باهوشی هستند و معمولا از روش‌ها و فرمول‌های یکسانی برای مدت‌طولانی استفاده می‌کنند و نسبت به تغییر سیاست‌های تبلیغی خود انعطاف کمتری از خود نشان می‌دهند. موضوعی که اهمیت دارد اینکه مصرف‌کنندگان تغییر کرده‌اند و الگوهای زندگی افراد تحت‌تاثیر نفوذ نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت شده است، بنابراین لازم است تا سیاست‌های تبلیغاتی و فروش هم نسبت به این تغییرات تغییر کند و متناسب با وضعیت موجود عوض شود. افراد فعال در حوزه فروش خودرو باید نسبت به جمعیتی که در فضای مجازی می‌توانند مخاطب آنها قرار بگیرند آگاهی داشته باشند و آمار این افراد در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است، ولی به‌طور میانگین ۴۰ درصد از افراد دسترسی به شبکه‌های مجازی دارند و می‌توانند جامعه هدفی خوبی باشند. نسبت به امتحان کردن ایده‌های جدید مقاومت نکنید و روش‌های مختلف را در این فضا تجربه کنید و نسبت به ریسک کردن ترسی به دل راه ندهید و البته منطقی عمل کردن نکته مهمی است که هیچ‌گاه نباید فراموش شود.

باید‌ها و نباید‌ها

بازاریابی در اینترنت به‌عنوان فضایی که به سرعت در حال رشد است، پدیده‌ای است که پس از معرفی شبکه‌های اجتماعی مورد‌توجه بیشتری قرار گرفته است و به دلیل اینکه در این فضا محدودیت و فاصله فیزیکی معنا و مفهوم ندارد، پتانسیل‌های زیادی می‌توان متصور شد که در صورت ورود صحیح در دسترس خواهند بود. فروش خودروها رابطه زیادی با نوع تبلیغی دارد که در اختیار مشتریان احتمالی قرار می‌گیرد و تصاویر خودروها که پر از رنگ و هیجان هستند، عامل مهمی در افزایش علاقه افراد به خرید یک برند خاص به‌حساب می‌آیند که در فضای مجازی فرصت بیشتری برای ارائه تصاویر متعدد و جذاب از محصول وجود دارد تا اینکه در یک روزنامه پر فروش آگهی داده شود. در فضای مجازی می‌توان از خلاقیت استفاده کرد و ساخت تیزر‌های کوتاه که توسط هزاران نفر دست‌به‌دست می‌شود می‌تواند در یافتن مشتریان جدید کمک کند. عموما در تبلیغات قیمت‌ها لحاظ نمی‌شوند و تنها آگهی‌دهنده به معرفی روش‌های مختلف برقراری تماس اعلام می‌کند که برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید که این روش درستی به‌حساب نمی‌آید و بهتر است که قیمت‌های رقابتی در همان تبلیغ به اطلاع مشتری برسد، چرا‌که باعث می‌شود احساس کند قیمتی که به‌طور شفاف اعلام می‌شود قیمت مناسبی باید باشد و این دامی برای او به‌حساب نمی‌آید که در تصاویر و اسلایدهای عکس‌های خود می‌توانید حتما به قیمت اشاره کنید که در فروش آنلاین این موضوع اهمیتی دوچندان دارد و داشتن شفافیت در اعلام قیمت نشانه رقابتی بودن شما خواهد بود.